Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 08:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Nybegynder søger? (Lang smøre) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kimjor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg den sidste månedstid slugt en masse tråde både herinde og på head-fi.orghjemmesider for at blive lidt klogere på dette såkaldte "head-fi", og lidt klogere er jeg da blevet.. syntes jeg...

Meeen..

Først og fremmest, så er jeg ude efter et "komplet" setup der skal tilsluttes min computer. Jeg sidder mange timer foran den "skide" pc om dagen (både arbejde og spil/surfing osv) pc'en er i øjeblikket med integreret lydkort (Asus P5k-e bundkort) og tilsluttet har jeg et par Altec Lansing 6021 højttalersæt og et par rimelig sløje Altec Lansing headsets med mic.

Jeg hører typisk Rock og blød metal, men spiller også WoW, Crysis osv. og ser film og serier, så alt skulle gerne understøttes. Da jeg har min PC i soveværelset og damen til tider går i seng før mig, er det vigtigt at de er lukkede, så de ikke generer for meget. De skal også være meget komfortable da de som sagt vil blive brugt flittigt!

Her er det så jeg går lidt i stå. Jeg var lige ved at købe et Creative x-fi xtrememusic, men kan forstå at dette ikke er særligt godt til musik - trods navnet. (Medmindre man modder det, hvilket jeg tvivler på at jeg er i stand til). Så kan jeg se mange henviser til et Auzen X-fi Prelude lydkort da dette eftersigende skulle kunne klare både musik og sjov. Men så har jeg allerede brugt 2000.- (Hvor Creative's X-fi fås til små 500.-). Jeg kan også se at man kan få sådan nogle eksterne bokse der skulle være rigtigt gode, men hvis de ikker funger til spil duer de ikke.

Jeg kan så forstå at man herefter evt. skal have en forstærker.  Igen har jeg kun læst mig frem og kan se mange anbefalder Little Dot. Jeg kan se at der er kommet en ny udgave Little Dot MK III som ligger til små 250$ + told og moms sikkert, altså et gæt på omkring 15-1700.-

Herefter skal jeg jo så have det "vigtigste" selve bøfferne. Jeg kan se at mange modeller typisk går igen. Sennheiser HD 595/600, AKG K701, DT880.

Opsummeret til skimmeren:
-Rock, Spil, film fra computer
-Lukkede og komfortalbe hørebøffer
-Nyt lydkort eller?

Økonomisk set havde jeg håbet på ikke at komme meget over 3500-4000.- men jeg kan se se at det hurtigt løber op. Så hvad ville i råde mig til? Er der noget jeg har misforstået omkring spil/musik problematikken? Er der ellers noget smart jeg kan gøre, for mine nuværende hovedtelefoner er simpelthen dræbende at have på og jeg vil hellere bruge 4000.- og få noget ordentligt i første hug, end at bruge 1500.- og få noget "ok" hvis i forstår :-)

Mvh
Kim

Til top Vis Kimjor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kimjor

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 December 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

De hovedtelefoner du lister op er alle åbne eller semiåbne.. Det du søger og har brug for er som du selv siger lukkede. Her kunne det være f.eks Beyer DT770 pro/80 eller Audio technica A900..

A900 er lidt dyr og svær at få fat i i EU. DT770 kan fåes til ca 1000 kr såvidt jeg husker og er nok mest kendt for dyb kraftig bas og høj komfort... Skulle være rigtigt gode til gaming..

Med hensyn til lydkort, vil jeg vove at påstå at der ikke kræves så meget til lydkort hvis du alligevel skal høre din lyd i stereo og ikke i fancy "gaminig extreme 7.1 ultimate pro lyd". Du skal jo kun høre lyden i 2.0; så simpelt som det kan blive næsten... Jeg har selv et E-MU 0404 som er ganske godt efter min mening. Dog understøtter det såvidt jeg ved nærmest intet fancy spil-noget, men det kan da lave lyd osv i spillene. Ved ikk hvad det er jeg skulle gå glip af ?

En mulighed med hensyn til amp kunne være en meier amp med indbygget dac, dvs at du kan sætte den til usb og så få lyd ud på den måde. Derudover skulle meier og beyerdynamic (hvis du skulle vælge DT770) give et ret godt match :)

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

AKG K271s er også et godt hovedtelefon-bud til dit brug. Koster svjh ca. det samme som et par DT770.

/U.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 December 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Et bud fra min side er Philips SBC 1500, den med kabel, det er et sæt fine høretelefoner med en forstærker der kan tage imod det digitale signal fra
din pc, så behøver du heller ikke spekulere på dit lydkort...
De er næsten lukkede så de lækker ikke i nær samme grad som dt880 eller et par gradoer..
Desværre er de efterhånden ved at være svære at få fingrene i, men der sælges stadig nogle sæt på tysk e-bay og der koster de omkring 1200 for
det hele..
Mit sæt har været det bedste udbytte mellem lyd og pris jeg endnu har prøvet..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Kimjor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, jeg må indrømme at de DT770 ser lækre ud! Jeg har dog tænkt lidt over om de behøver at være helt lukkede, eller om semi åbne ville være ok aka DT880, som jeg kan forstå giver en lidt bedre lyd end DT770 hvor bassen eftersigende skulle være lidt voldsom og lyden lidt mere mudret.

K271 ser bare ikke så komfortable ud som DT'erne og Philipsen kan jeg kun finde i trådløs version på den tyske ebay.

Jeg havde faktisk kigget en del på den EMU 0404 boks, men jeg skulle måske sige at jeg kører med windows vista 64 bit, og kan se at de endnu kun laver beta drivere. Derudover vil jeg gerne have en microfon indgang til ventrilo, teamspeak osv. Endvidere vil jeg gerne have EAX 5.0 og alt det der 3d spil lyd gejl der følger med x-fi kortene.

Jeg kiggede også på de der meier amps, men der rækker pengepungen nok kun til eksempelvis Corda Arietta som fås til 200euro.

Måske et godt sted at starte ville være
almideligt Creative x-fi extremeMusic 500.-
Meier Corda Arrieta 1500.-
DT770 eller DT880 henholdsvis 1000.- / 2000.-

Da jeg så "mangler" lidt i lyd delen på mit lydkort kan jeg vel altid skifte det ud med et Auzen eller evt. en EMU boks hvis jeg stopper med at spille..

Lyder det fornuftigt? Og kender i et sted hvor jeg evt. kan høre forskellen live på DT770 og DT880 gerne i Kbh området?

Mvh
Kim

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 December 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

De hovedtelefoner du lister op er alle åbne eller semiåbne.. Det du søger og har brug for er som du selv siger lukkede. Her kunne det være f.eks Beyer DT770 pro/80 eller Audio technica A900..

A900 er lidt dyr og svær at få fat i i EU.

Tja, du kan da få fingrene i en A900 for $190 fra gode gamle AudioCubes:
Audio-Technica_ATH-A900_Art_Headphones

Kimjor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hmm de ATH A900 havde jeg lige overset. De ser også rigtigt gode ud og kan se mange syntes de er fantastiske. Jeg kan også forstå at de faktisk ikke "behøver" en ekstra amp? i så fald kunne jeg jo spare lidt penge der og købe et bedre lydkort?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 December 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

philipserne slår beyers med flere længder med hensyn til komfort, bare de ikke var så grimme....
Prøv at holde øje med e-bay de skal nok dukke op før eller siden...
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes