| Forfatter |
|
AffeX Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg indrømmer det: Jeg er nok den ultimative HeadFi nybegynder. Jeg købte for længe siden en Xin SuperMini IV til min ipod Nano, men den helt store forbedring kom med mine HD595, som jeg stadig synes lyder fantastisk. Det har givet mig mange gode lytteoplevelser , men jeg har på det seneste stået og tøvet i forhold til at tage næste skridt ud i HeadFi verdenen.
Jeg pønser nu på at udbygge lidt, i første omgang på kilden. Jeg har overvejet DIYMOD af min 1. gen Nano, er der nogen der har kommentarer til dette? http://www.head-fi.org/forums/f6/apple-diymod-my-take-famous -imod-56k-killer-featuring-3g-4g-5g-nano-1g-269604/ Det er mest for at holde et ultra transportabelt setup: DIYMOD nano -> Xin SuperMini IV -> Etym ER-4P (som jeg også skal have indkøbt)
Desuden har bestilt alle komponenter til denne selvbygger DAC: http://www.amb.org/audio/gamma1/ Det skulle være en ganske hæderlig DAC med gode specifikationer og flere muligheder for input. Jeg vil udnytte den maksimalt på denne måde, som et semi transportabelt setup: lossless -> Macbook -> s/pdif (24 bit 96 Khz) -> y1 DAC -> Xin SuperMini IV -> ER-4P / HD595 Måske min Xin skal skiftes ud til en anden og bedre miniamp senere, fx RSA P51-mustang.
Når jeg har ER-P4 og y1 DAC på plads til mit portable gear, har jeg tænkt på at bygge denne selvbygger forstærker: http://www.amb.org/audio/beta22/ også fra AMB. Det skulle være en særdeles god solidstate amp: http://www.amb.org/audio/beta22/showpic.cgi?f=ray_samuels.jp g&w=800&h=600&b=0&t=The%20%26beta%3B22%20Ste reo%20Amplifier&d=Ray%20Samuels%20intently%20listening%2 0to%20%26beta%3B22 Det er så vidt jeg kan se et overkommeligt DIY projekt og en god forstærker. Den vil jeg så bygge ud fra, fx med andre hovedtelefoner og bedre source. Når jeg kommer til at bygge Beta22, står jeg overfor endnu et valg 3kanalers single ended output. eller 2x2 kanalers balanceret. Hvad skal man dog vælge ;-)
Det lyder lidt som 'konen med æggene', så jeg vil meget gerne have input og kommentarer fra jer her i dette forum. Positivt som negativt...
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde Nano 3rd gen, SuperMini IV, APS ER4-P og det var i hvert fald selv i stock form et fantastisk ultra portabelt anlæg.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En beta22, skulle være noget af det bedste solid state man kan få, så det kan du roligt gå igang med.
Jeg har aldrig rigtigt fået lyttet mig ind på forskellen mellem singleended og balanceret - men dem der har, siger at balanceret
er godt!
__________________ Foobar -> Pico Dac/Amp -> Denon D7000
Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
|
| Til top |
|
| |
AffeX Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for kommentarer, kom gerne med flere.
Med hensyn til DIYMOD, så har jeg læst, at 1. gen. Nano også indeholder den eftertragtede Wolfson DAC, som har gjort Redwine Audios iMod (5. gen. ipod) så populære. Det altoverskyggende problem er, at den er så pokkers lille at arbejde på og behøver eksteren kondensatorer i linie med udgangssignalet.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det lyder som en dejlig plan, jeg har selv gået og sendt øjne til Betaen de sidste par uger.. Synes bare den ser ret kompliceret ud for en på mit niveau, men det er sikkert bare at give den noget gas..
Jeg gad ikke lave den imod ting en god USB/coax/optisk DAC og så kan du tage lyden fra PCen eller en DVD/cdafspiller, et andet spørgsmål man kunne have er, hvor god lyd har jeg brug for på farten ?? hvis det bare er til brug når man transportere sig kan man så nyde det extra som en imod vil give ?? Det er lidt sjovt med de imods også, for til at begynde med var det generation 4 der havde den bedste DAC, nu er det så 5/5,5 gen. der har den bedste når 7 generation kommer vil den classic vi har nu blive en eftertragtet imod genstand, bare vent...
Jeg har desværre ikke hørt en Imod, så jeg ved ikke hvor god den er..
Hvis jeg skal bygge en beta bliver den 3 kanaler, hvis man så kommer til at køre balanceret på et senere tidspunkt, kan man vel bare lave en kanal mere...
Sidst men ikke mindst så er det overkill i den grad med sådan en forstærker til et par HD595..
Kane: Jeg har jo læst at Betaen skulle kunne trække et par AKG1000 så englene synger, så mon ikke du skal til at fifle med lidt loddetin ??
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
Kane: Jeg har jo læst at Betaen skulle kunne trække et par AKG1000 så englene synger, så mon ikke du skal til at fifle med lidt loddetin ??
|
|
|
Ja, det har jeg også læst. Men jeg har absolut ingen forstand på lodning og lign. og er også ualmindeligt godt tilfreds med min rørforstærker til K1000 - englene synger allerede! __________________ Foobar -> Pico Dac/Amp -> Denon D7000
Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
|
| Til top |
|
| |
AffeX Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang tak for god respons!
nc8000: Du har nok ret. Standard er det faktisk ret fint og ultra light. Til portable brug er det vigtigste for mig nu, at få et par gode IEM. ERP-4 er officielt på ønskelisten, men jeg kan se at du anvender HF-2 i portable setup. Vil du anbefale dem frem for ERP-4 ?
Kane: Hvis jeg får bygget en Beta22 på et tidspunkt vil jeg love dig en lytter. Jeg mener K1000 er udstyret med XLR, men de kræver da ikke en balanceret udgang/balanceret forstærker - gør de?
Claus-dk: Tak for det...ingen grund til at ødelægge min nano. Du fik mig lige bragt tilbage i jordhøjde igen ;-) Beta22 er modulært opbygget kanal for kanal. Så jo, hvis du skal lave en 3-kanal om til 4 kanal - balanceret, så skal der et ekstra print til og flyttes en del ledninger, samt findes en større kasse. Sådan groft forenklet. Der er en super vejledning i forhold til at bygge disse enheder fra AMB. Jeg kunne forestille mig at købe som komplet sæt fra: http://glassjaraudio.com/product.sc;jsessionid=2BC159A3CA731 11F66D1FDE0F585BBDB.qscstrfrnt04?productId=2 - så mangler der bare en fin kasse med stik og volumenkontrol og en god strømforsyning. Men selv om du er uofficiel dansk indendørsmester i fine trækasser Claus, så vil jeg advare om, at Beta22 skal have seriøs udluftning fra de der køleribber. Jeg vil ærlig talt også hellere bygge Beta22 end den Gamma1 DAC jeg skal til snart. De der SMD komponenter er altså ikke at spøge med. Den komplette DAC er på størrelse med et dankort 
|
| Til top |
|
| |
AffeX Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
| Sidst men ikke mindst så er det overkill i den grad med sådan en forstærker til et par HD595.. |
|
|
Kan du ikke lide HD595? Jeg er godt klar over, at HD595 ikke går for at være 'rigtige' high end senns, det er fx ikke 300ohms dåser. Men de er væsentligt lettere at drive med deres 120ohm. De kan faktisk trækkes direkte fra udgangen af min ipod. Dog ikke med fuld autoritet.
Deres frekvensområde og andre specs er næsten som HD650. Dertil kommer E.A.R vinklingen af af enhederne. Denne teknologi ser de ud til at have raffineret i de nye HD800, så helt galt kan det vel ikke være. Desuden er de bare så meget rarere at have på i længere tid, end fx HD650.
Jeg synes virkelig også, at de faktisk lyder rigtig godt, men min plan er alligevel at skulle prøve andre og sikkert bedre hovedtelefoner, når først en Beta22 er i stald. Jeg har ikke hørt så mange forskellige hovedtelefoner endnu, mest de få par burning777 har haft i hans hjem. Så min referenceramme er snæver og jeg har sikkert til gode at høre nogle virkeligt gode af slagsen. K1000 som dem Kane har er da også et seriøst bud og måske HD800, hvis jeg vinder i lotto...
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selve DACchippen ikke formonteret på printet ?? Jeg laver da bare kassen så heatsinkerne sidder uden for kassen  og så i lidt "råt træ", men så skal den laves med fire kanaler, det vil se pænere ud.. Tak for de pæne ord, der vil forøvrigt snart komme en opdatering på min forstærker, jeg har lavet min første kasse helt færdig, jeg har monteret jack og pot, købt beslag (til jord og ophæng)så nu mangler jeg kun lige at installere printpladerne og så skal jeg have støvet en heatsink op som giver plads til mit Hdam modul, så jeg slipper for forlængerledningen.. DACdelen har jeg endnu ikke lagt mig fast på, det er så p***eforvirrende og ikke noget jeg rigtig kan blive klog på uden mine ører. Så forvent nogle flotte billeder senest i weekenden..
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm måske skulle man prøve at lave sådan en beta22 og en sigma22  Det er jo faktisk ret billigt i de kits nc linker til. Jeg må sige det der har agholdt mig har primært været at det er bøvl og mega dyrt at købe alle delene seperat, men derinde er alt jo samlet
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino skrev:
hmmm måske skulle man prøve at lave sådan en beta22 og en sigma22
Det er jo faktisk ret billigt i de kits nc linker til. Jeg må sige det der har agholdt mig har primært været at det er bøvl og mega dyrt at købe alle delene seperat, men derinde er alt jo samlet
|
|
|
Ja jeg har allerede igennem længere tid prøvet at overtale Claus til at lave en 
Billigt er måske dog lidt stort et ord.. Man kan få div komponenter til at lave 4 kanaler og en strømforsyning for 470$.. meen så kommer fragt og told.. og kabinet, kabling, stik.. Så man ser vel nok på 4000 kr mindst, plus eventuel told.
men men men.. Det er jo nok også alligevel super god value for money trods alt 
Med hensyn til HD595.. Har du reelt hørt HD600/650 ? Personligt syntes jeg at der er meget stor forskel på hvor deres lydkvalitet og evne til at skalere. Jo 595 er udemærkede, men med en god amp er de stadig kun udemærkede, hvorimod de større modeller bliver super gode..
|
| Til top |
|
| |
AffeX Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kolind skrev:
Billigt er måske dog lidt stort et ord.. Man kan få div komponenter til at lave 4 kanaler og en strømforsyning for 470$.. meen så kommer fragt og told.. og kabinet, kabling, stik.. Så man ser vel nok på 4000 kr mindst, plus eventuel told. |
|
|
Hvilket bringer mig tilbage til spørgsmålet 3 eller 4 kanaler? Skal man satse på balanceret amp?
kolind skrev:
Med hensyn til HD595.. Har du reelt hørt HD600/650 ? Personligt syntes jeg at der er meget stor forskel på hvor deres lydkvalitet og evne til at skalere. Jo 595 er udemærkede, men med en god amp er de stadig kun udemærkede, hvorimod de større modeller bliver super gode.. |
|
|
Point taken... Jeg har lyttet lidt til HD650 som burning777 lå inde med engang. Jeg syntes ikke der var stor forskel, men det kan sagtens have været på grund af en begrænset forstærker. Til gengæld var de noget mere kompakte/tunge at have på.
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
AffeX skrev:
kolind skrev:
Billigt er måske dog lidt stort et ord.. Man kan få div komponenter til at lave 4 kanaler og en strømforsyning for 470$.. meen så kommer fragt og told.. og kabinet, kabling, stik.. Så man ser vel nok på 4000 kr mindst, plus eventuel told. |
|
|
Hvilket bringer mig tilbage til spørgsmålet 3 eller 4 kanaler? Skal man satse på balanceret amp?
|
|
|
Hvis man påbegynder at bygge en Beta22, er merprisen for det sidste modul der skal til at køre balanceret 90$... Forskellen fra at køre balanceret til at køre den single ended med aktiv jord, er nok minimal, forudsat at man ikke har en balanceret kilde til at starte med, men alligevel virker det sidste 90$ godt givet ud i og med at det giver nogle muligheder for at upgrade senere hen.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Affex - og velkommen til Head-fi
Jeg synes det lyder som en rigtig god plan - det er bare at klø på. Men så mangler du bare at komme med til næste Head-fi meet og lytte lidt på
noget af de de andre gutter har... så KAN det være du får andre planer....
Der er i øvrigt stadig to ledige pladser i bilen (Der er kun Claus-DK og jeg indtil videre) til Klampenborg til September/Oktober....
Med hensyn til HD595 så er de gode. Jeg har stadig mine og vil beholde dem for det var de første gode hovedtelefoner jeg fik.
Men jeg bruger dem næsten aldrig.
Du er velkommen til at låne mine HD650 i nogle uger så du rigtigt kan få tid til at finde de ekstra detaljer og nærhed, der kommer i musikken
frem for HD595.
Din XIN skal nok kunne drive dem men du vil helt sikkert få endnu større musik oplevelser med en Mustang P-51. Den er fænomenal og er
næsten det eneste jeg bruger for tiden.
Egentligt tror jeg at hvis du som du siger først får Etymotics ER-4(P/S) så tror jeg de kommer til at tage lyttetid fra dine HD595...
God arbejdslyst - vi glæder os til at der kommer flere updates og billeder her på forum.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pis at min loddestation er blevet væk, kan godt se at nu jeg skal ha købt en ny og diverse dele, så blir det dyrt... men sjovt
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino skrev:
Pis at min loddestation er blevet væk, kan godt se at nu jeg skal ha købt en ny og diverse dele, så blir det dyrt... men
sjovt
|
|
|
Du når vel at få den klar til meetet? I studerende har vel flere måneders sommerferie
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må du så bare aflyse Jesper, det kan da ikke passe at du udebliver fra to møder i træk..
Ang. HD595 de er nogle fine bøffer, men forskellen vil du kunne høre når de bliver forstærket godt og det er der at overkill kommer ind.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus-dk skrev:
Det m� du s� bare aflyse Jesper, det kan da ikke passe at du udebliver fra to m�der i tr�k..
Ang. HD595 de er nogle fine b�ffer, men forskellen vil du kunne h�re n�r de bliver forst�rket godt og det er der at overkill kommer ind.
|
|
|
Jeg ved det
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Affex:
Nej jeg mener ikke HF2/HF5 lydmæssigt helt kan nå ER4. Driverne er i princippet de samme men er håndmatchet til meget snæver tolerance i ER4 i
USA hvor HF modellerne er industri fremstillede i Kina. Ergonomien og designet er dog nok bedre i HF modellerne. At jeg valgte HF2 skyldes at den er
et fuldt headset når den bruges direkte i iPhonen, mega praktisk.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |