Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Høj/lav impedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Et simpelt spørgsmål: hvornår er hørebøffer henholdsvis høj og lav impedans? Og hvad dækker det helt præcist over at de er enten "høj" eller "lav".

Jeg har eksempelvis et par DT880 250 Ohm, men ved ikke om det betegnes som høj eller lav.

Please expand my horizon. Tak
Til top Vis texe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af texe

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

jo tættere impedansen når nul jo mindre modstand.
nul svarer til en kortslutning.

dvs. at en forstærker også vil skulle arbejde hårdere ved enheder der har en lavere impedans, da det jo tæller som en
almindelig kortslutning.

dette er min overbevisning, hvis dette er forkert, så ret mig endelig.

mvh
Søren

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Men hvornår taler man så om "HØJ/LAV" impedans? 5, 50, 100, 500 Ohm?

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Sennheiser HD 600 har 300 ohm, Grado rs1 har 32 ohm. Grado er altså meget lette at drive mens Sennheiser er sværere at drive. Dvs. at der vil komme en bedre lyd ud af Grado via et phonostik i en forstærker end der vil af en Shennheiser. Men begge vil åbne meget op i lyden med en hovedtelefonforstærker. Mine Grado rs1 lød lidt flad i lyden gennem et phonostik i forstærker, men blev meget mere åbne og dynamiske gennem en god hovedtelefonforstærker. hvilket alle bedre hovedtelefoner gør, så hvis man vil lytte seriøst på høretelefoner skal man ha' en god head amp og så er ohm effekt ikke væsentlig, da en god headamp er designet til at drive selv "tunge" hørebøffer som eks. HD 600
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Da der ingen andre der vil prøve at svare på dit spørgsmål vil jeg våge det ene øje:
under 100 Ohm er det lav impedans
over 100 Ohm er det høj impedans.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

forskellen på høj og lav impendens er mere hvor højt du kan spille, end hvor godt du spiller.

En ½dårlig forstærker som den der sidder i mange integrerede forstærkere, kan ikke få nogle høretelefoner til at yde bare tæt på sit bedste, uanset impendens..

En god headamp kan ikke nødvendigvis trække både tunge og lette bøffer, det afhænger jo af hvilke impendensområde den er stilet imod, en god headamp trækker de flest bøffer fint, men skal det helt op og ringe skal du have bøffer og forstærker der passer sammen..

el-serpiente rammer helt godt jeg ville måske sige under 50 er lavohm 50-200 er midten og over 200 er højohm, men det er navlepilleri.
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Har de fleste head-amps ikke en form for H/L switch til netop at regulere gainet, så det passer med bøffen?

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok sige at nogle har
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Så sandt så sandt, men hvis man på ingen måde kan løfte opgave så hjælper en smule gain ikke det helt store, gain er igen mere spille højere end bedre.

Men igen det er lidt flueknepperi og jeg er ganske overbevist om at 99,9 % af befolkningen (jeg selv incl det meste af tiden). vil være fuldt ud tilfreds med en god headamp.

Forstærkere er også meget et spørgsmål om smag, mere end impendens synes jeg og det er jo det der gør denne hobby så fed, man kan for et overskueligt beløb eksperimentere sig lidt frem med forskelligt udstyr og finde lige netop den lyd man ønsker, hvis du skulle lave det samme skæg og ballade med full size gear, skulle man jo nærmest være Joakin von And for at have råd til det..

Men der er så mange sider af det tekniske f.eks er en 701 notorisk kendt for at kræve meget af forstærkeren, men den er kun på 32 ohm, hvor en senn 650 faktisk spiller godt med de fleste forstærkere og den er 300 så hut jeg visker.

Så det bedste man kan gøre er at skide en hat fuld på alt det fis og så bare lytte til musikken og lade ørerne afgøre hvad der glæder dig..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Så det bedste man kan gøre er at skide en hat fuld på alt det fis og så bare lytte til musikken og lade ørerne afgøre hvad der glæder dig..

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Claus-dk:

Amen to that.

Librarian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ja, det vigtigste er nok, at udstyret passer sammen. I nogle tilfælde hævdes det dog (stadig forudsat, at udstyret passer sammen), at forskellen på impedans har indflydelse på lyden. Det siges f.eks. om DT770 Manufaktur, at diskanten er mindre skarp i 600 ohms-udgaven, end den er i f.eks. 250 ohms-udgaven. Jeg har 600 ohm og den er rigtig nok dejlig blød i diskanten, men jeg har aldrig hørt 250 ohm, har bare hørt, at den til gengæld skulle være lidt skrap!

Til top Vis Librarian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Librarian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes