Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: in-ears=høreskader? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Goro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer at købe et par gode in-ears til min iPhone.

Men har dog en bekymring omkring det.

Jeg har haft tinnitus i en årrække. Men var så heldig at det gik i sig selv igen, da jeg konsekvent begyndte at bruge ørepropper ved støjende lejligheder.

Man læser meget dårligt fra læger og eksperter om in-ears og deres påvirkning af øret. Jeg kan godt forstå at man nemmere kan gøre skade på øret når man har en højtaler helt inde i øret, men syntes dog at mediedækningen har været lidt ensidig. Man kan vel også bruge dem uden at det direkte skader øret. Man behøver jo ikke at lytte på max.

Er der nogen som har viden om dette eller kan henvise til nogle saglige internationale videnskabelige artikler om emnet?

Et link fra netdoktor som belyser emnet lidt: http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201388.htm

Til top Vis Goro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goro

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved en smule... Jeg har igennem nogen tid været "forsøgskanin" ved aukustisk afdeling på AAU.

Og mener du kan finde en masse om hvor mange Db du må udsætte dine ører for over en given tid.

IEM´s er efter hvad jeg har forstået ikke være end eks. ørepropper, nok tværtimod, da du ikke behøver skrue så højt op for lyden.

Dvs. hold musikken på et "lavt/normalt" niveau og det skulle være fint. Du kan tage på eks. uni i KBH,  og se om de ikke har en opstilling hvor du kan høre hvor højt, max er.

En anden bi-ting, pas på når du motionerer, da hørelsen nedsættes, og man derfor har tendens til at høre for høj musik.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at de nærmere undgår høreskader, da du ikke behøver skrue så højt op da de blokerer udefrakommende støj 
Jeg har ingen idé om det er sandt, men det er min egen erfaring at jeg ikke behøver skrue så højt op.
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Bruger selv IEM og er MEGET påpasselig med ikke at skrue for højt op. Bruger dem heller ikke ret lang tid af gangen, idet jeg synes det er lidt ubehageligt.

Ved ikke om der er andre der har prøvet det, men det kan føles som om at "øret bløder" når man tager dem ud. Der skal ikke jokes her

Menneskers øre en noget finøjerlig størrelse. Nogen kan umiddelbart godt tåle at høre høj musik, mens andre ikke kan - Altså test foretaget over en periode - Skaderne kan måske vise sig senere i livet???

Nogle får jo heller ikke tinitus men "bare" nedsat hørelse.

Éet er dog sikkert - Der skal IKKE overdrives når man har lyden i ørene så direkte - De være sig alt Head-fi  men lyd/støj i det hele taget.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Goro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

...til Roky...

Kender godt den fornemmelse af at øret "bløder". Men den fornemmelse kan jeg også have hvis jeg har haft et par ørepropper siddende i nogle timer. Så tror mere det er fordi man har noget inde og røre ved den følsomme hud i øret.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt klart af den opfattelse af jeg spiller lavere med in-ears ind med andre ørepropper fordi isolationen af udefrakommende støj er bedre.

/U.

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv tinitus og det bliver midlertidigt forværret når jeg bruger mine in-ears ved moderat lydstyrke (langt fra højt)
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

Goro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

MathiasLarsen skrev:
Jeg har selv tinitus og det bliver midlertidigt forværret når jeg bruger mine in-ears ved moderat lydstyrke (langt fra højt)

Av,av,...det er lige præcis sådan noget som kunne holde mig fra at købe et par in-ears

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo ingen forskel på om lyden kommer fra HT´ere IEM eller what not, det der betyder noget er lydtrykket over en given tid. Og jeg vil nu stadig holde på at lydtrykket fra IEM´s nok er lavere end så meget andet, da man er bedre isoleret

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

MathiasLarsen skrev:
Jeg har selv tinitus og det bliver midlertidigt forværret når jeg bruger mine in-ears ved moderat lydstyrke (langt fra
højt)

Er du sikker på at det ikke bare er fordi du udelukker alt andet lyd og dermed bliver øre-susen mere tydelig? Jeg har selv lidt støj på linien på det
ene øre og med IEM'er er det noget tydeligere - med musikken slukket.
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
MathiasLarsen skrev:
Jeg har selv tinitus og det bliver midlertidigt forværret når jeg bruger mine in-ears ved moderat
lydstyrke (langt fra
højt)

Er du sikker på at det ikke bare er fordi du udelukker alt andet lyd og dermed bliver øre-susen mere tydelig? Jeg har selv lidt støj på linien på det

Nej for det er også værre efter jeg har taget dem ud, og til tider opstår der smerter i øret. Det er dog længe siden jeg har oplevet smerter.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
MathiasLarsen skrev:
Jeg har selv tinitus og det bliver midlertidigt forværret når jeg bruger mine in-ears ved moderat lydstyrke (langt fra
højt)

En lille smule støj tror jeg alle og enhver har. altså mikromakro lidt.

Tinitus er da vidst ikke til at tage fejl af- Det er jo en konstant hyletone som helt eller delvist KAN forsvinde periodisk.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Goro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en videnskabelig artikel, som lige præcis belyser de ting vi har talt om. Kan kun opfordre folk til at læse den! Meget interessant.

audiologyonline.com/theHearingJournal/pdfs/HJ2007_10_p10-16. pdf

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Videnskabelig er måske så meget sagt, men god læsning non-the-less, og man kan sige at det han siger i den er meget alm sund fornuft, eks. skru ikke for højt op etc, men han siger også at eks. er6i og andre støjreducernde høretelefoner for folk til at lytte til musikken på et lavere niveau, hvorved de er mere sikre at bruge end andre

Goro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Videnskabelig er måske så meget sagt, men god læsning non-the-less, og man kan sige at det han siger i den er meget alm sund fornuft, eks. skru ikke for højt op etc, men han siger også at eks. er6i og andre støjreducernde høretelefoner for folk til at lytte til musikken på et lavere niveau, hvorved de er mere sikre at bruge end andre

...altså manden er læge og har en doktorgrad i audiologi. Den artikel han her skriver bygger på forskning han har lavet. Det vil jeg kalde en videnskabelig artikel. At han så skiver det på "menneske-sprog" så alle kan forstå det, bliver det vel ikke mindre videnskabeligt af

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Goro skrev:
At han så skiver det på "menneske-sprog" så alle kan forstå det, bliver det vel ikke mindre videnskabeligt af

Selvfølgelig gør det det! Hvis det ikke betød noget om "almindelige" mennesker kunne læse det man skriver, så kunne alle vel lige så godt skrive
forståeligt

/U.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 08 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
MathiasLarsen skrev:
højt)

Flertallet af mennesker har en smule tinitus!

Ved et forsøg på at kvantificere hvormange personer har en eller anden susen/hylen/vislen for ørerne lavede man et lille "snyde"-setup. Man bad en masse mennesker gå ind i et lyddødt rum og lytte efter tonen som man derinde afspillede for folk. Bagefter bad man folk beskrive tonehøjde og volumen, samt eventuelt karakter.

Ca. 90% af deltagerne havde bemærket tonen.......

Finten er at der ikke var nogen tone, men bare et lyddødt rum.

Den hylen/vislen man har når alt omkring en er helt tyst er begyndelsen på tinitus. Tonen varierer efter eksempelvis stressniveau og selvfølgelig lydpåvirkning/belastning.

mvh M 

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 August 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige med hensyn til tinitus, men stort set alle musikere bruger inears dels for at skåne ørene og bedre at kunne høre musikken.

Høreskader forårsages af høj lyd i lang tid, eller meget høj lyd i kort tid. Så det drejer sig et eller andet sted om at begrænse den tid og kraft ørene påvirkes af.

Jeg bruger IEM på arbejdet, men holder musikken på et niveau så jeg stadig kan høre hvad der sker omkring mig, hvilket vil sige at jeg belaster mine ører mindre end jeg ville gøre uden høreværn og mere end hvis jeg bare brugte almindelige høreværn, så det er en balancegang og bliver larmen meget høj kommer der et fullsize høreværn ovenpå mine IEMs, så jeg kan holde volumen så lav som muligt.
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 09 August 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej drenge!

Min holdning til in-ear er , at man virkelig skal passe på, personligt har jeg ikke sådanne nogen høretelefoner, da jeg mener det er for farligt at have dem så tæt på trommehinden. Mest fordi jeg synes det kan rigtig svært at bedømme hvor højt man spiller, i forhold til hvis det er i åbent luftrum. Man får et lille indtryk hvis man tager den ene ud, imens de spiller, så kan man få et lille indtryg af hvor høje de er. Nu er jeg en der i min dagligdag har meget fokus på at jeg ikke udsætter mine øre for mere end højst 85 Db. Og når man bare går ud på en stor vej, er vi på den anden side af 90 Db, og så der at skulle tilføje musik der jo så skal op på 100-105 Db, for at overdøve. Det kan ørene altså ikke holde til i længden -men man mærker det ikke!

Nogen in-ear er bedre en andre selvfølgelig, så jeg synes man skal være kræsen i sit valg af dem! men de kan være dræber!

Mvh: Martin

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 09 August 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, så gælder det for ALLE hovedtelefoner at man meget nemt fristes til at spille alt for højt. Forklaringen skulle
være den meget lave forvrængning og fraværet af "rigtig" bas, dvs. bas der kan mærkes i kroppen. Jeg kan huske at High
Fidelity (tror jeg det var) tilbage i firserne testede et sæt hovedtelefoner, som havde en boks med en indikator der blinkede når
niveauet ved ørerne nåede 117 dB. Testholdet var chokeret - den blinkede selv ved hvad der føltes som forholdsvis lavt
lytteniveau.

Derfor tror jeg at rådet med at man (med alm. åbne hovedtlf.) skal kunne høre andre menneskers tale på samme måde som
hvis man bruger højttalere, er en god rettesnor. Og at in-ear er godt hvis man skal høre musik i trafikken, fordi man ikke
behøver at skrue så højt op. Et alternativ er jo hovedtelefoner med noise-cancelling. De virker efter dog min mening ikke så
godt som in-ear.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum