Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: NUFORCE UDAC - HEADPHONE AMP/DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 April 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

For at kunne høre musik i god kvalitet på PC'en, uden at forstyrre den øvrige familie i stuen, overvejer jeg at købe en NUFORCE UDAC - HEADPHONE AMP/DAC: ( http://www.dustinhome.dk/pd_5010374820.aspx )

Men et eller andet sted her i forummet, mener jeg at have læst at lyd via USB er absolut elendigt ? er det rigtigt ?

Et godt råd om hovedtelefoner som er "behagelige at have på" og som nogenlunde lukker anden lyd ud, vil blive modtaget med tak. Jeg har et par Sennheiser HD 477, som lyder rimeligt, men som er trættende fordi de klemmer. Ville f.eks Sennheiser HD555 eller HD595 være mere komfortable ?

mvh

Sparks

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hmm, har aldrig oplevet at lyd ligefrem er elendigt via usb. det der kan være i det, er at du skal have et fornuftigt usbkabel, og så er du kørende...
jeg har i hvert fald ikke kunne høre forskel om det var usb eller toslink.
ydermere, er du nok begrænset til kun at kunne høre 16bit/44khz materiale, men hvis du kun har cd materiale at afspille via computeren, er der
ingen problem der, da det netop kun forekommer i ovennævnte kvalitet.
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

det er ammestuesnak at usb lyd er dårligt.

på trods af at uDAC'en kun tageer 16 bit, så performer den faktisk ret godt.

Du skal være velkommen til at kigge forbi og få et lyt.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Sparks skrev:
Ville f.eks Sennheiser HD555 eller HD595 være mere komfortable ?

HD595 har rigtig god komfort, men da det er en åben hovedtelefon isolerer den ikke i noget særligt omfang.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak for brugbare, gode og hurtige svar.

En bagtanke med DAC'en er også at kunne køre musikken (Jeg har rip'et alle mine CD'er i WAV-format) ind i stereoanlægget -Derfor glad for at blive beroliget mht USB kvalitet.

Tak for input om HD595'erne, måske skulle jeg overveje In Ear Monitors i stedet, -men så "sveder" øregangen formentlig. Når sandheden skal frem bruger jeg hovedsageligt hovedtelefonerne når jeg kører "dytbilspil" pt " NFS: Grid".

Er for tiden lidt i et vadested: Jeg husker den fremragende lyd fra dengang jeg havde et par Stax Lambda, -Men også at jeg solgte dem fordi, jeg blev træt af at have dem på.

-Ikke destomindre savner jeg oplevelsen fra et par gode hovedtelefoner gennem et seriøst High End anlæg.

-Så jeg skal nok bruge lang tid i tænkeboksen, inden jeg beslutter mig. Overvejelserne ligger et sted mellem Sennheiser PX20 til en hund, og Stax SR-404/SRM-006tII til 10-11 tusser.

Mens jeg tænker vil jeg følge og inspireres at dette forum.

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Du kunne overveje Audiotrak Dr. DAC Nano til 739 kr. Jeg har selv haft Audiotrak OPTOPlay, som må anses som værende Dr. DAC Nanos forgænger, og jeg var godt tilfreds til prisen.
Dog synes jeg det afhænger lidt af dit valg af hovedtelefoner, for selvom der er indbygget hovedtlf. forstærker i Dr. DAC Nano, så er det ikke sikkert at den vil kunne drive et par store (dyre) hovedtelefoner tilfredsstillende, og det er desuden ikke en selvfølge at dens kvalitet yder dyre (gode) hovedtelefoner retfærdighed.

Såfremt du køber Stax til mange tusinde kroner, vil jeg helt klart anbefale at gå efter noget der er bare lidt mere seriøst som f.eks. en USB-til-SPDIF konverter og så en high-end D/A-konverter, eller evt. en high-end D/A-konverter med USB-indgang. Helst kombineret med en decideret hovedtelefonforstærker af høj kvalitet.

Jeg kunne i øvrigt også godt være interesseret i at høre hvordan Sennheiser HD555/595 er at have på, da jeg også overvejer at anskaffe mig hovedtelefoner igen. Desuden kunne jeg godt tænke mig lidt info om, hvor svære de er at drive.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 07 April 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

USB lyd er dårligere end eks coax, da usb signalet skal omformes, og selvom der findes nogen meget gode usb til coax så er det stadig ikke omtimalt, eks Kingwa fra Audio-GD siger at USB kun er en gimmik på hans produkter da det forværrer lyden en del.
Jeg har også prøvet det ad min 19mk3 og jeg vil sige at USB klart virker mere tamt, som en billig "CD-afspiller", men igen det kommer også an på selve Dacén, hvis den ikke er så god så er USB helt okay.

Så kort og godt, kør coax eller optisk hvis du kan, ellers må du nøjes med USB.

Senn 595 er super gode at have på, men det er der også mange andre der er. Så vil mene du bør vælge efter hvad lyd du vil have som nr 1.
Senn 595 er beregnet til computer brug uden brug af forstærker, mine erfaringer med senn 595 er begrænsede, men mener ikke de havde den store gavn af forstærkning.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

DjArnieH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2008
Sendt: 07 April 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige må blande mig. Jeg skrev med Winnie fra RedWineAudio om usb og her er hans svar:

Hi Anders,

I use the standard USB cable that we provide with the HPA and it sounds great.  I've heard quite a few expensive USB cables, but have not found one (yet) that really makes a big enough improvement to justify the expense.

Sincerely,

Vinnie Rossi
Red Wine Audio
www.redwineaudio.com

Til top Vis DjArnieH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DjArnieH

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nej Usb cabler betyder ikke det store bare de ikke er for lange, men nu tror Vinnie heller ikke på kabler, fik noget af hans hookup kabel tilsendt engang og det er den slags der står i under 1usd per fod

DjArnieH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2008
Sendt: 07 April 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Og så lige indledningen:
Hi Anders,

I am glad you are enjoying your Isabellina HPA.

Regarding USB vs. optical - I wish there was a definite answer on this, but you will have to try both and see if you have hear a difference and which you prefer.  Both connections will give you good results. They might offer a slightly different sound, but only you can decide which one you prefer. 

I have some customers who prefer S/PDIF, and some who prefer USB.  I use USB with my Macbook.

All the best,

Vinnie Rossi
Red Wine Audio
www.redwineaudio.com

Til top Vis DjArnieH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DjArnieH

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på usb implementeringen  Der findes nogen der er ganske gode men stadig er det et ekstra step i signal vejen, og derfor ikke virke bedre

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

USB kan være meget godt. En af de ting dog som jeg synes at mange glemmer er kablet..:) ja ja.. jeg kender alt det der med digital overførslel osv snak. Men det gør stort forskel.... Faktisk oplever jeg det samme som med gode digitale coax cabler...

/p

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 19 September 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

I sidste weekend var vi til europæisk Head-fi meet i Berlin og en af de aller største overraskelser for mig rent lydmæssigt var
mødet med en Nuforce uDAC - den spillede helt fantastisk sammen med mine SR325! Nu har jeg taget skridtet og bestilt en
Nuforce uDAC-2 i håb om at den er ligeså god - og måske bedre.

Men det var også kun med Gradoerne at der var en super synergi med min ETY'er lød den ikke ligeså godt. Så nu glæder jeg
mig til at få den hjem så jeg kan få ordentlig musik fra computeren.
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 20 September 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om de analoge RCA udgange på udac og udac2 er variable eller fixed? Det er lykkedes Nuforce at lave en komplet formålsløs manual, det er stortset bare en reklamefolder der beskriver hvor fantastisk lyden er, kombineret med en stribe sider om ansvarsfraskrivelse..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 20 September 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Er der nogen der ved om de analoge RCA udgange på udac og udac2 er variable eller fixed? Det er
lykkedes Nuforce at lave en komplet formålsløs manual, det er stortset bare en reklamefolder der beskriver hvor fantastisk
lyden er, kombineret med en stribe sider om ansvarsfraskrivelse..

Jeg ved at på uDAC-2 går RCA-udgangen gennem volumen potten så du kan justere volumen på den udgang. Jeg er ikke klar
over om det er anderledes på den originale uDAC.

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Strandvaskeren skrev:
Er der nogen der ved om de analoge RCA udgange på udac og udac2 er variable eller fixed? Det er
lykkedes Nuforce at lave en komplet formålsløs manual, det er stortset bare en reklamefolder der beskriver hvor fantastisk
lyden er, kombineret med en stribe sider om ansvarsfraskrivelse..

Jeg ved at på uDAC-2 går RCA-udgangen gennem volumen potten så du kan justere volumen på den udgang. Jeg er ikke klar
over om det er anderledes på den originale uDAC.

Det er det samme på den originale. En dejlig lille sag :)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 21 September 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Tak for infoen. Jeg nåede også at skyde en mail afsted med spørgsmålet til NuForce og fik svaret:

Hi,
The uDac-2 volume pot  controls the RCA output, digital coax output, and the Headphone jack.  Yes it would  be great to include it in the manual.  I will let our manger know.

Thanks,
Logan
NuForce

Bare i fald nogen undrer sig over om den digitale udgang også bliver reguleret.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Librarian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009
Sendt: 22 September 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig lige ind i koret: Jeg har lige købt en brugt udac. Jeg havde brug for noget simpelt, men ok godt. Jeg hører ikke musik så ofte via pc længere. Jeg synes jeg har fået virkelig meget for pengene. Den driver faktisk mine hd650 rimelig pænt, hvilket er imponerende. ESW9 lyder også godt sammen med den. Om lyden vil jeg sige, at den langt fra er neutral. Til gengæld meget musikalsk med meget vægt på mellemtone. Jeg lytter både dac og headphone out fra udacen (pc>foobar m. flac filer>udac), så jeg ved endnu ikke om det er dac'en, der farver lyden - eller blot hovedtelefonforstærkeren. Jeg synes jeg får noget mere lyd ud af min iPod>iQube V1, men det er også til en helt anden pris. Jeg glæder mig til at prøve dac'en alene.

Men altså, jeg kan kun anbefale den til nogen, som leder efter en billig, nem og bekvem løsning med faktisk ret god lyd!

Til top Vis Librarian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Librarian

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 September 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Fås til en ok pris hos Dustin
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 27 September 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Så kom den endelig med hjem efter et længere ophold hos tolderne og en meromkostning på kr. 388,- Hmm... men den spiller
jo godt så det er bestemt ventetiden og prisen værd.

Jeg fornemmer en lille bitte smule forvrængning / sibilans med mine Gradoer. Derudover er lyden stadig lige så højt opløst med
Gradoerne som jeg oplevede med den originale uDAC i Berlin. Det bliver helt sikkert mit foretrukne laptop setup i lang tid
fremover. Nu skal jeg bare have fat i nogle 24/96 filer så bliver det sjovt.

Jeg læste i øvrigt fra NuForce, at hvis man har en Apple computer er det en god ide at gå ind i programmet "Indstil lyd og Midi"
og sætte lyden til 24Bit / 96 Khz og køre med den indstilling. Det skal man også selvom der kun afspiller 16 Bit / 44Khz lydfiler
da DAC-chippen i uDAC'en selv håndterer at afkode filerne i det rette format.

Er der nogen, der ved om man skal forvente at lyden ændrer sig når den får sig spillet til?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes