Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Kan dap’en bruges som eksternt lydkort? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens!

Det kan man jo nok ikke, da jeg aldrig har hørt nogen gøre det, - Men jeg spørger alligevel.

Kan man bruge sin transportable musik afspiller ex min iaudio7 til at køre computerlyd til hovedtelefonerne? Jeg mener - Den tager usb og har både dac og amp indbygget, det burde vel kunne lade sig gøre hvis softwaren tillod det?

Det ville selvfølgelig være bedre med en egentlig headamp+dac, men jeg ville kun bruge det til film, og når jeg skal brænde playlist til undervisning. Mit problem er egentlig mest at det indbyggede lydkort ikke kan stille volumen lavt nok til mine inears, så det kan selvfølgelig også være at man kan bruge den der analoge indgang jeg aldrig har fattet hvad laver på en dap.

Nogen der har tanker eller erfaringer med ovenstående?

Til top Vis Kasper Kj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Kj

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Tvivler....

De fleste afspillere går i et USB mass storage device mode, når de tilsluttes USB stikket. Så man kan fylde data på dem.

Hvis den skulle kunne bruges som lydkort, så skal den eks. kunne køre USB audio device mode. Og så vil du kunne finde den, som en enhed under dine lyd indstillinger.
På Windows kan du finde det ved, at trykke:
 - 1: Windows tast + R
 - 2: Skriv "mmsys.cpl"
 - 3: Under fanen Afspilning vælger du den enhed der skal være windows' standard enhed.

(Winamp m.fl. kan i visse tilfælde indstilles anderledes end Windows standard enheden. Men hvis den er det, så ved du også hvor du ændre det )

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Den eneste enhed jeg kender der kan det er HiFiMan HM-801

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 April 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hvis det er til undervisningsbrug kan du så ikke lægge hele filmen på afspilleren og slutte den til fjernsynet.. ??

Hvis det er volumen på din PC der ikke kan gå lavt nok, kan du prøve at skrue ned mere end et sted og se om det hjælper..

Ellers er der MP3gain som kan skrue op og ned for selve filen..

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Hvis det er til undervisningsbrug kan du så ikke lægge hele filmen på afspilleren og slutte den til fjernsynet.. ??

Hvis det er volumen på din PC der ikke kan gå lavt nok, kan du prøve at skrue ned mere end et sted og se om det hjælper..

Ellers er der MP3gain som kan skrue op og ned for selve filen..

Nej det er to forskellige ting. Laptoppen er det eneste medie jeg har til film derhjemme og jeg mikser play-list til "rend og hop" undervisning.

Alle tilbagemeldinger er taget til efterretning. Før jeg lægger tråden død vil jeg lige høre om der er nogen der ved om man så kan bruge den analoge indgang iaudio 7 eren har til formålet?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 09 April 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Kasper Kj skrev:

Før jeg lægger tråden død vil jeg lige høre om der er nogen der ved om man så kan bruge den analoge indgang iaudio 7 eren har til formålet?

Det er samme problematik. Den skal registreres som USB audio device i det tilfælde så!

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 April 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Ahh så tror jeg at jeg forstår..
men du burde kunne drosle lydstyrken på din bærbare til at kunne bruge dine IEM..

Jeg tvivler meget stærkt på at din Cowon kan bruges som eksternt lydkort/forstærker, ellers en rigtig god idë..

men prøv at koble din pc på den man ved jo aldrig..

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 April 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Kasper Kj skrev:

Før jeg lægger tråden død vil jeg lige høre om der er nogen der ved om man så kan bruge den analoge indgang iaudio 7 eren har til formålet?

Det er samme problematik. Den skal registreres som USB audio device i det tilfælde så!

Hvis den har en analog indgang må man da kunne forbinde den til hovedtelefon udgangen på pc'en med et almindeligt mini-mini kabel.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
micma18 skrev:

Kasper Kj skrev:

Hvis den har en analog indgang må man da kunne forbinde den til hovedtelefon udgangen på pc'en med et almindeligt mini-mini kabel.

Det var også det jeg tænkte, men jeg ved ikke om jeg kan høre det med det samme i dap'ens ht-udgang eller om jeg kun kan bruge indgangen til gemme lydfiler.

Jeg prøver ad, jeg var bare tilbageholdende med at købe et kabel uden at vide om det virkede eller ej. Med de placeboforurenede ører jeg har kan jeg jo ikke finde ud af at købe lakridssnører. - Heller ikke selv om jeg lige har proklameret at lydkvaliteten var ligemeget! Suk - dumme dumme mig!

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 13 April 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Har du lyttet til hoved tlf. udgangen i din bærbare? Den eneste forbedring du om muligt kan opnå i forhold til den, det er jo at impedansen i en ekstern forstærker er nemmere at drive. Hvilket pc producenten nok, har taget højde for?

Så tvivler på du vinder noget somhelst ved at koble adskillige komponenter yderligere ind i signalvejen...

Det var straks noget andet, hvis du kunne springe pc'ens lydkort over, med en USB DAC, så var der lige pludselig grundlag for noget helt andet.

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Har du lyttet til hoved tlf. udgangen i din bærbare? Den eneste forbedring du om muligt kan opnå i forhold til den, det er jo at impedansen i en ekstern forstærker er nemmere at drive. Hvilket pc producenten nok, har taget højde for?

Så tvivler på du vinder noget somhelst ved at koble adskillige komponenter yderligere ind i signalvejen...

Det var straks noget andet, hvis du kunne springe pc'ens lydkort over, med en USB DAC, så var der lige pludselig grundlag for noget helt andet.

Nu var det jo ikke for at vinde noget men for at miste noget, nemlig den volumen jeg ikke kan finde ud af at skrue længere ned på laptoppen når jeg vil bruge inears - men hvis der er nogen der vil oplyse computer idioten så meget gerne

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 April 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Kasper Kj skrev:
micma18 skrev:

Nu var det jo ikke for at vinde noget men for at miste noget, nemlig den volumen jeg ikke kan finde ud af at skrue længere ned på laptoppen når jeg vil bruge inears - men hvis der er nogen der vil oplyse computer idioten så meget gerne

ahhh... ok, det havde jeg ikke luret.

Måske et dæmpeled på ledningen til dine inears, er en bedre løsning så. Enten en fast spændingsdeler med 2 simple modstande, eller en variabel med et potmeter. Man burden nemt kunne lave en lille boks på ledningen.....?

En sådan passiv regulation, den er næsten uden forringelse af lyden, og den er impedans lineær.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Øhh hvorfor kan du ikke skrue ned? Bruger du lydkortet eller afspilleren til at styre lyden?
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 April 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Øhh hvorfor kan du ikke skrue ned? Bruger du lydkortet eller afspilleren til at styre lyden?

Ved fra mine egne Shure SE530, at de med deres følsomhed på hele 119dB. Der burde man faktisk kunne inddele trin1 på volumen skalaen med yderligere 10 steps, for det bliver hurtig svært, at finde et passende niveau, med så stor følsomhed.

Når jeg bruger dem på min Zen, så bliver så er trin 1 = mellem niveau, trin 2 = rimelig højt, trin 3 = meget højt........ Og der er vel 20-30 volumen steps i den eller sådan noget.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

jo jo men eks foobar kan jo stilles ret præcist, man kan jo sågar sætte nogen custom volumen settings m.m.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 15 April 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg jo ikke, hvor stor problemet er i det her tilfælde, men digital volumen kontrol er altid i steps.... Og i øvrigt kan det blive en dårlig oplevelse, hvis man skruer for langt ned, da den æder direkte i opløsningen / dynamik området. Man har jo somregel kun 16bit at gøre med.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

nja steps og steps, du kan justere uendeligt præcist i foobar, men om det så rent faktisk relaterer til justering i db ved jeg så ikke. Men ja digital kontrol betyder jo at du æder i opløsningen, men an passiv volumen control forringer også lyden en del

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes