| Forfatter |
|
thorstrom Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er ret "lost" når det kommer til HiFi, siden dette bliver mit første køb, så jeg håber at det er i orden at spørge om hjælp her.
Jeg bruger min computer til stort set al underholdning og derfor kunne jeg godt tænke mig god lyd til den. Mit nuværende setup er et Razer AC-1 lydkort samt et par Razer HP-1 hovedtelefoner. Jeg har dog oplevet støj med dem, da lyden bliver analogt overført og der er stort set ingen afskærmning. Hvad jeg godt kunne tænke mig var et par hovedtelefoner som enten:
1. Tilsluttes PC'en via usb og fik lyden digitalt overført den vej, d.v.s. at D/A konverteren nok skulle være i selve hovedtelefonerne
eller:
2. Gør brug af mit lydkorts optiske udgang til en forstærker som sørger for D/A konvertering. Hovedtelefonerne er så tilsluttet forstærkeren via en ordentlig afskærmet kabel væk fra støjen.
Hvis nr. 1 er muligt så ville det være super, men jeg tvivler stærkt på at de eksisterer i høj kvalitet. Nr. 2 ville jeg også være glad for, men kan man få hovedtelefon forstærkere med optisk S/PDIF indgang? Razer lydkortet kan levere 192 khz 24 bit via den optiske udgang så kvaliteten der skulle være høj nok.
Det sidste jeg godt kunne tænke mig var at hovedtelefonerne var i surround, da jeg både ser film i surround samt spiller en del computerspil. Jeg har dog ingen anelse om der findes kvalitets ørebøffer med surround, så dette er ikke et krav.
Prisniveau cirka 2000-3000, men bare sig til hvis i har en dyrere løsning.
På forhånd tak for al hjælp.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er over budgettet, men en Music Hall DAC har indbygget forstærker til hovedtelefon.
Det er en rigtig fed kvalitets DAC, som du også kan bruge i anden hifi-sammenhæng. Du kan bl.a. tilsutte pc, ps3, cd-løbeværk og professionelt udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan gøres meget billigerePrøv at kigge lidt herProblemet er at de ikke alle kan gnave snurrerundtlyd.. Det er svært at lave snurrerundt i høretelefoner, bare at opnå samme stereoeffetkt som et "alm" anlæg er svært, vi har trods alt højtaleren få centimeter fra ørerne, der er lavet forstærkere kan snurrerundt men de er få og, synes jeg, er ikke vildt vellykkede, jeg har ikke hørt dem alle skal så lige siges, men det er nogenlunde samme effekt som snurrerundt lyd med 2 højtalere, du får lidt rumklang, sagt med andre ord.. Hvad der er fedt ved at se film i stereo og med hørebøffer er alle der mange detaljer der lige pludselig dukker op i lyden, samtidigt er det enormt retningsbestemt, for lyden fra dine højtalere "blandes" ikke og højre er mere højre end man er vant til, det er også derfor at "rigtig stereo" er svært at opnå med høretelefoner-  Min anbefaling ville være et par Superlux HD 681 og en AUNE, under 1500 spir og så har du et setup der faktisk lyder rigtigt fint..
__________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også en søgning herinde vi har snakket om denne slags setups før. Som claus linker til så findes der eg. fiio e7, uDac, Aune etc. Det er alle forstærkere med indbygget dac som tilsluttes via usb eller coax. Optisk er en god ide da du for skildt dit setup elektrisk fra hinanden, her vil jeg varmt! anbefale at kigge her: http://cgi.ebay.de/Musical-Fidelity-V-DAC-High-End-D-A-Wandl er-/380237466519?pt=Audio_Zubeh%C3%B6r&hash=item5887eb4b 97 Det er v-dacen og den er super til prisen, nok den bedste i klassen (lad dig ikke snyde af udseendet), men uden forstærker  Men en lille ekstern forstærker hertil vil nok være det bedste, men så ryger prisen også hurtigt opad. Så hvis setuppet skal holdes under 3k og give mest bang for the buck, så drop kravet om optisk tilslutning og kør enten via coax eller usb (prøv at se hvad er bedst), også ville jeg tage en Aune eller anden lille dac/amp løsning (søg herinde). Så skal der findes høretelefoner og her som Claus siger, så drop surround, det er noget bras når alt kommer til alt, et par gode høretelefoner med god soundstage er langt bedre. Claus siger nup et par superlux, og det er et killer budget setup, men hvis du virkeligt godt kan gå lidt op i pris så er der mange andre alternativer. Men det kommer an på hvad musik osv du rent faktisk hører for høretelefoner lyder meget! forskelligt. Så hvad hører du af musik osv, hvordan er fordelingen af musik, film osv. Dernæst skal de kun bruges stationært?
|
| Til top |
|
| |
thorstrom Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for svarene. Jeg skal kun bruge dem stationært. Altså til spil syntes jeg nu at surround på HP-1 fungerede fint, men hvis man ikke kan få det i højere kvalitet så giver jeg mig og dropper det. Til gengældt begyndte jeg nu at tvivle om jeg så heller skulle investere i én ordentlig forstærker med optisk in, indbygget DAC, output til hovetelefoner OG output til højtalere? Altså jeg har et Pioneer stereo anlæg men jeg kunne godt tænke mig at have så få ting som muligt, så hvis højtalerne samt hovedtelefonerne kunne tilsluttes en ny HiFi forstærker ville det være super!
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt følge det med så få ting som muligt, men for det meste er hovedtelefonudgange på forstærkere ikke prioriteret ret højt. Et bud kunne være en Aune hovedtelefonforstærker, det er sådan en her http://reviews.audioreview.com/blog/aune-mini-headphone-dac- user-review/. Den kan ikke køre optisk ind, til gengæld kan du springe dit nuværende lydkort helt over og bare sætte den til med usb. Den har indbygget dac. Den indbyggede forstærker laver et fint signal til hovedtelefoner og du har en volumenknap til at regulere output på lyttebøfferne. Samtidigt har den et almindeligt rca/phono output du kan sætte til dit nuværende anlæg, det kører på linieniveau og er uafhængigt af Aune's volumenkontrol. Sidstnævnte gør at du bruger forstærkerens lydstyrke til at afgøre hvor meget der skal ud i højttalerne og Aunens lydstyrke til at afgøre hvor meget der skal ud i lyttebøfferne - det er muligvis en lille ting, men du slipper for den der med at være nødt til at skrue ekstra op når du hører med lyttebøffer og når du hiver lyttebøfferne fra bliver du blæst ud af stuen af dine højttalere.
|
| Til top |
|
| |
thorstrom Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, nu var jeg nede i HiFi klubben for at høre hvad de sagde til det. Expedienten anbefalede følgende: Argon HA1 - 1000 DKK Cambridge DacMagic - 1400 DKK DAC'en var tilsluttet til en cd afspiller via optisk og så 2 high end kabler imellem DAC'en og forstærkeren. Jeg havde selv medbragt 2 cd'er at lytte til. På dette setup fik jeg lyttet til følgende hovedtelefoner: Denon AH-D2000 - 2400 DKK Denon AH-D5000 - 5000 DKK B&W P5 - 2400 DKK Jeg kan kun sige at det lød kanon godt i forhold til hvad jeg har. Faktiskt så godt at jeg er villig til at springe budgettet. Vedr. hovedtelefonerne så syntes jeg at D2000 og D5000 lød stort set ens. Det kan godt være at mine øre åbenbart ikke er særlig gode/trænede, så jeg tror ikke at der er nogen årsag til at købe storebror. P5'eren synes jeg derimod blegnede imod D2000. For "tør" og "muffled" lyd og så synes jeg ikek de sad særlig godt. Det skal nu siges at de selvfølgelig er langt bedre en dem jeg har, men i forhold til D2000 var jeg ikke imponeret. Ekspedienten sagde også at Sennheisers HD 600 og HD 650 var mere i stil som P5. Passer dette? I hvert fald har jeg nu noget at gå ud fra.
|
| Til top |
|
| |
thorstrom Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til techtrino: Jeg er nok rimelig all round. Bob Dylan, Iron Maiden, Red Hot Chilli Peppers, Cold Play, Dream Theater, Judas Priest, Green Day for at nævne nogle. Desuden er jeg ikke bange for Tchaikovsky og co. Dog skal siges at hovedtelefonerne helst også skal fungere til film og spil.
Mener du at V-DAC er bedre end DacMagic?
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den, den er lige en klasse over, hvilket du også kan se i diverse tests  Ja okay det er en bred smag, umiddelbart ville et par hd600 passe fint, men det ville dt880 også, det kommer lidt an på hvad lyd man kan lide, men de fleste "nye" foretrækker hd600. Ellers er superlux også en mulighed, de skulle også være gode allroundere. Men så er vi jo tilbage til forstærker spørgsmålet. Umiddelbart ville det ligge til højrebenet at tage en Aune
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
thorstrom skrev:
Jeg kan kun sige at det lød kanon godt i forhold til hvad jeg har.
|
|
|
Nu er det du har jo heller ikke ligefrem topdollar  Jeg ville overveje DT880 når jeg ser din musiksmag.. De er en smule svage i bassen med mindre de får en masse saft fra en forstærker, men med en god kraftig forstærker kan de spille fantastisk.. __________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
thorstrom Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu købte jeg så Denon D2000 da jeg simpelthen faldt for dem. Til gengæld synes jeg altså at den Aune lyder meget smartere end at skulle have 2 bokse, så den tror jeg at jeg skal have. Køber i normalt fra ebay i tyskland? Jeg kunne ikke se nogen dansk handel med dem. Lige nu er hovedtelefonerne tilsluttet direkte til lydkortet. Men altså, jeg havde nu troet at der ville være stor forskel på lyden her og så det "korrekte" setup nede i HiFi klubben. Skruer man ordentlig op for lyden så er der nok spænding til at give rimelig meget bas, så de lyder rigtig godt. Det er lidt mærkelig pludselig at høre sangere "smaske" med munden eller lige tage en hurtig indånding.
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|