Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Input til hovedtelefon valg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Phantasize
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej herinde...

Jeg ved i sikkert får ALT for mange af disse spørgsmål, men jeg håber i kan klare et enkelt mere...

Mine aldrende Sennheiser HD 570 skal skiftes ud. Men da man i Randers hvor jeg bor stort set ikke kan komme til at lytte en anstændig hovedtelefon, er jeg lidt lost.

Jeg må sige at jeg har været enormt tilfreds med mine 570'ere, både lydmæssigt og komfortmæssigt.

Jeg lytter stort set kun elektronisk musik, i house / dance / electro genren. Så måske typisk "DJ musik". Der lyttes ikke gennem ekstern forstærker, men bare gennem en receiver. Meget af det der lyttes er MP3 filer.

Mit budget er højst 1500-1700 kroner. I starten var jeg faktisk ret sikker på at jeg bare skulle have et par Sennheiser 595, men så kom jeg til at kigge lidt rundt og ser at der jo til den pris faktisk stadig er et stort udbud af AKG, Beyer Dynamics osv.

Jeg har kigget en del på AKG K 701, men er det overkill? Og er der nok bas til den genre jeg hører?

Andre jeg har læst omkring er Beyerdynamics 770/880/990, AKG 272HD, K601 og K701, og så Sennheiser 595, 600 og 650 (nogle brugt for at holde sig under budgettet).

Nogen input? Vil ikke lige sige det er brian bas og skrige diskant jeg søger, men på den anden side er begge dele jo store elementer i den type musik jeg hører...
Til top Vis Phantasize's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phantasize

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 September 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Glem alt om 701, 650, 600, 880/990 vil også være kritiske, du vil ikke få noget for de sidste penge hvis du ikke investere i en anstændig forstærker (og får hældt de MP3er på porten...).

Senn 595 er en rigtig fin bøf og er ikke særlig kræsen rent forstærkermæssigt..

Du kunne også spare en håndfuld penge og købe et sæt superlux med AKGpuder, så kan du invitere kæresten på middag for de sidste 1200 kroner..

Der er et enormt udbud i prisklassen lige under 2000 kroner, der er nærmest frit valg på alle hylder....

Phantasize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Du har jo nok "desværre" ret i at jeg ikke for valuta for det sidste...

Men på den anden side, kan jeg jo heller ikke udelukke at jeg senere kunne finde på at investere i en ekstern forstærker.

Jeg står så lidt lige nu mellem et par Sennheiser 595 eller den AKG 272 HD. Den ene lukket, og den anden åben, som mine gamle 570'ere. Har ikke umiddelbart prøvet en lukket før. Gør det en stor forskel, med tanke på at det igen er elektronisk musik jeg lytter? Kunne forestille mig det spiller større rolle ved gode akustiske optagelser?

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 September 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Lukket holder støjen ude, åben kan genere andre der opholder sig i nærheden..
Akg 272 HD, er det superluxen's tvilling bror..

555 --- til 595
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Sendt: 14 September 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Af de to ville jeg klart vælge AKG'en. Har ikke hørt 272, men forgængeren 271 var ganske glimrende. Til gengæld er den klart mest optimal med noget forstærkning. HD595 har jeg personligt ikke meget tilovers for, selvom det var min første "rigtige" hovedtelefon.. Mange kan godt lide dem, og de spiller ikke voldsomt anderledes med forstærkning. Til gengæld kommer de aldrig helt "op at ringe" heller vil jeg påstå..
Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Lyden bliver mere "lukket, som regel..

Du vil få højere grad af resonans, da lydebølgerne vil ramme væggen og blive kastet tilbage mod driverene, hvor den, hvis den mødes med en i samme frekvens vil komme forstærket tilbage mod væggen og tage turen igen og igen og igen..
Nu er resonans er grimt ord, men det er også resonans når en violin spiller smukt, derfor vil det rent teknisk være sværere at lave en lukket end end åben konstruktion..
Man kan dæmpe resonansen meget med simple midler, men i de bedste bøffer er der jo netop arbejdet ud fra den kop som den nu engang er født med, om man så har samme smag som ham der lavede dem er så en anden smag, jeg hælder mest til at dæmpe, men f.eks mine DX1000 tror jeg ikke jeg vil prøve at dæmpe, selv om  det er fristende

Isoleringen vil også gøre de lukkede bøffer mere detaljerede, men det er kun fordi støjen udenom fjernes..

Jeg ville også gå efter AKGen der er et par stykker her på siden som har dem, det kan være vi kunne få dem ind over ??

Phantasize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for de fine input! Det er simpelthen så skønt når folk gider bruge tid på at hjælpe hinanden 

Jeg tror jeg så satser på den AKG K 272 HD. Det er i hvert fald den retning det peger i lige nu.

Men de der Superlux du nævnte Claus? Har aldrig hørt om dem før, og googlede dem derfor. Og hold da op hvor er folk imponerede over dem! Blandt andet i dette forum....

Så jeg vil slet ikke udelukke at jeg kan finde på at købe sådan et par Superlux 681 også, og så evt. med de AKG 240 puder du anbefaler dertil. De er jo dælme billige! Og så vidt jeg kan udlede, er det nok 681'eren der passer min elektroniske musikstil bedst

Men så kommer tillægsspørgsmålet: Jeg kan se på thomann.de at der er 3 forskellige modeller af 681'eren. Den "normale", med de grimme røde ringe, og en der hedder "b" og en der hedder "f" uden den røde farve. Men hvad er forskellen? Har googlet det en del uden at kunne finde svar...

Og endnu et tillægsspørgsmål: Har måske mulighed for at få en Argon HA1 amp for 500 kroner, som er lidt under et halvt år gammel. Er den noget værd, eller er den så billig at det kan være lige meget?

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et par K272HD. Det er en rigtig god hovedtelefon, der gengiver neutralt og korrekt. Det er samme hovedtelefon som en K271mkII bare i en anden farve og med et andet kabel.
Til din musiksmag vil den muligvis blive lidt kedelig, men det er naturligvis et spørgsmål om personlig præference. Den er også sværere at trække end en Superlux 681, som vil virke fint fra din receiver.
Argon forstærkeren går ikke for at være noget specielt, så den vil ikke nødvendigvis være bedre end din receiver.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Sendt: 15 September 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Phantasize skrev:

Så jeg vil slet ikke udelukke at jeg kan finde på at købe sådan et par Superlux 681 også, og så evt. med de AKG 240 puder du anbefaler dertil.

Som en lille bonus-information duer samme puder også på 272 (eller.. Det gør de i hvert falde med den gamle 271, så næsten helt sikkert også med 272 som burde have samme dimensioner)

Derved kan du evt bruge puderne på begge bøffer hvis det skulle være aktuelt. (HD272 kommer med de anbefalede velour-pads)

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Phantasize
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen der kender forskellen på de tre Superlux 681 modeller?

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

jo det gør jeg da..

681 f er "flat" altså Neutral.

681 B har extra bas

Den sidste model er den der er "den populære"..

Jeg er også selv lidt overvældet over hvor populære superlux er blevet her på siden, men det er da dejligt at være med til at  starte en "trend", jeg faldt selv for dem PGA. prisen og blev noget overrasket over hvor gode de faktisk er, for mit vedkommende er de væsentligt bedre end f.eks. 595 fra Senn, faktisk synes jeg at man skal op i topmodellerne for at komme lidt foran og det er altså lidt sejt af noget der koster under 200 kroner, det er ligesom at købe en Mercedes men kun betale for en Suzuki..
De kan ikke tilfredsstille de mest kræsne ører, men de sidder jo også kun på 0,5% af befolkningen, vi andre almindelige dødelige kan ofte mageligt leve med et par 681 (eller i mit tilfælde 660)..

Hvis du er lidt fiks med en loddekolbe så lav selv en forstærker, der får du virkelig noget smæk for dine sparepenge, jeg er i øjeblikket i færd med at bygge en "Panda" og hvis det jeg læser om den holder, så er det et endnu bedre køb end et pat superlux !!
Det hele er klar til  at spille, men jeg mangler en transformator, så jeg ved ikke engang om den virker endnu

Mere om den en anden tråd om en transformators tid..

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg købte HD 681 B til tv/pc brug i sofaen så jeg ikke forstyrrer. De er altså mere kedelige end de røde. Det er som om den dybeste bas og kroppen forsvinder lidt. Der er 681 bedre og de kan dæmpes til det niveau man har lyst til.

Jeg ville helt klart vælge de alm. 681 fremfor 681 B eller f der er endnu mere "neutral". Også selvom de er marginalt pænere

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes