| Forfatter |
|
Martin Kristian Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu spørger jeg så om det igen, da jeg nu er ved at føle mig moden til at købe en forstærker og også snart skal have custom-fit hørepropper til ER-4P'erne. Jeg går ikke længere efter en portabel én, faktisk må den gerne være stationær, men derfra har jeg heller ingen idé om, hvad jeg præcis skal gå efter. Så til jer, der har modellen, hvad komplimenterer den bedst? Mit budget er vel lige omkring 1000 kroner, er det så overhovedet værd at gå efter en nu (fx koster den billiste stationære Meier 1500 kroner)? På forhånd tak for svarene
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjældent nogen spørger om en stationær amp til ER4. Jeg har gået all out og bruger mine (dog efterhånden meget sjældent) balanceret med en 20.000 kr. RudiStor amp og det er temmelig imponerende men ikke det du søger. I gamle dage var det oplagte valg til ER4 en Xin amp da de dels havde indbygget P til S switch og bass boost og desuden var bygget og tonet specifikt med henblik på ER4, men Xin har ikke lavet amps i flere år så de fås kun brugt og ret dyrt. En anden amp der skulle gå rigtig godt med ER4 er en MiniBox E+ som jeg dog ikke selv har hørt. Alle disse er portable men derfor kan man jo godt bruge dem hjemme. ER4 scaler rigtig godt jo bedre den fodres.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er din kilde? Måske du skal have en kombi løsning, e.g. en Move2 eller aune, omend jeg ikke kender synergien med er4 og stationære forstærkere så godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Det er ikke et krav, at den skal være stationær, troede bare det var bedre til prisen. Vil kigge lidt på jeres forslag.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de bedste ER-4 forstærkere jeg har brugt var iBasso D10 med stock OPamps. Den synes jeg var rigtig god sammen med
Etyerne. Men egentligt synes jeg de spiller aller bedst direkte ud fra min iPhone 4 og det er der de bliver brugt mest.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
D10 er en lille juvel som jeg er meget glad for men jeg har faktisk aldrig brugt den med mine Ety'er.
Den er ydermere super value-for-money og en af de mest alsidige amps på markedet givet alle de forskellige inputs og outputs den har, men overkill hvis man ikke har noget at bruge dac'en i den til. __________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
I må lige hjælpe mig lidt, da jeg ikke helt forstår de betegnelser, I bruger. Jeg har læst lidt om både DAC og OP Amps, men forstår ikke helt nogen af delene. Helt præcist hvad gør de?
I mener i øvrigt iBasso D10 Combra, ikke? Den ser i hvert fald god ud ud fra hvad jeg lige kan bedømme, og prisen er stadig okay.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skal være helt ærlig har jeg ikke meget forstand på hele headamp-princippet ud over at de gør lyden bedre/anderledes som enhver anden forstærker. For eksempel er jeg i tvivl om, hvilke kabler jeg skal bruge for at føre lyden fra amp'en til fx pc'en eller iPod'en. Er der nogen steder, hvor der er en art hurtig guide, jeg kan bruge til at komme lidt mere ind på området?
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Kristian skrev:
| Er der nogen steder, hvor der er en art hurtig guide, jeg kan bruge til at komme lidt mere ind på området?
|
|
|
Ja, klampenborg på lørdag..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opamps (operational amplifiers) er de små chips der sidder i de fleste solid state forstærkere og som laver selve forstærkningen. Der findes et have af disse som alle har deres forskellige styrker og svarheder og dermed også deres unikke lyd. iBasso D10 Cobra (som mange af iBasso's andre forstærkere) har den egenskab at disse opamps sidder i små sokler så man som bruger selv kan udskifte dem (rulle dem) lige som man kan med radiorør i rør forstærkere.
Fra en iPod skal du bruge et line-out kabel (ofte også kaldet line out dock, selv om det navn passer bedre på de forskellige dock statione man også kan få til iPods). Dette kabel har et standard Apple stik i den ene ende og typisk et 3,5 mm han sti i den anden ende og det kobles til dock stikket i bunden af iPod'en og til indgangen på forstærkeren.
D10 er en kombi dac/forstærker (nogen vil sige at ordet dac er forkert og at det burde kaldes et usb sound device) og det betyder at du kan koble det til en computer via et normalt usb kabel og så vil du få lyden fra D10 i stedet for fra den normale hovedtelefon udgang på computeren. Dette har den store fordel at konverteringen til analogt signal sker udefor den meget elektrisk støjfyldte miljø som en computer er plus at de fleste eksterne enheder har bedre komponenter end havd der normalt er indbygget i en computer. D10 kan så derudover lidt mere end de fleste da den også har optisk og elektrisk (voax) digital indgang. Optisk udgang har de fleste Apple computere men også andre computere f.eks. min Asus netbook og så kan det bruges i stedet for USB. Optisk findes også på mange ældre (ved ikke om det er på de nyeste) Sony cd-walkman og på ældre mp3 spillere fra iRiver H-120, H-140 og H-320. D10 er en af de meget få portable enheder der kan tage optisk og/eller coax, de fleste kan kun tage usb.
På udgangssiden har D10 dels en hovedtelefonudgang men den har også en linje udgang (når den kun bruges som dac) som så kan sendes ind i en anden forstærker.
Jeg bruger min D10 sammen med en Sony cd-walkman enten som hovedtelefonforstærker i sig selv eller bare son dac til at fodre min Protector hovedtelefonforstærker.
Håber alt dette hjalp på forståelsen. Hvis du kan så kom til meetet i Klampenborg på lørdag og hvis ikke arbejder jeg ind i mellem i Århus og så kan vi mødes og jeg kan medbringe forskelligt næste gang det sker (forhåbentlig inden jul). __________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det hjalp meget. For lige at opsummere, mest for min egen forståelses skyld; OP Amps er simpelthen en enhed jeg køber ved siden af forstærkeren, sætter ind i den og på den måde får valget mellem forskellige "lyde" (fx klarere eller mere bass). Det lyder jo i sig selv temmelig godt, men er det ikke meget som en equalizer i de fleste musikafspilningsprogrammer? Og er det værd at købe de ekstra fire til de der 25 dollars? iPod-kablet er lige til, bare en konvertering fra Apples tosseindgang til noget normalt, der kan bruges. DAC forbedrer lyden, hvis forstærkeren bruges med computeren. For mig er det jo en kæmpe fordel, da jeg bruger de to ting meget sammen i forvejen, så det er dét værd med sådan en funktion. Derimod har jeg hver optisk eller coaxial indgang i min computer, så lige nu hjælper det mig jo ikke meget. Betaler man meget ekstra for de to ting? Uanset hvad gør det mig trods alt fremtidssikret til når jeg engang skal have ny computer. Hvor meget bedre er coax og optisk egentlig end usb? Går ud fra det gør en del, nemlig. Endnu engang tak for svarene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og forresten, jeg har læst lidt om denne ER4-P til ER4-S adapter, der også er indbygget i nogle amps. Er det værd at købe kablet til ampen, eller gør det ikke så meget? Og hvad med amperne med indbygget adapter, er det kun disse Xin, der gør det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 05:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opamps kan ikke sammenlignes med eq, opamps ændrer karakteren af lyden mere end blot at forskyde bestemte frekvenser op og ned. De
opamps der følger med D10 er fine og der er slet ikke tale om nat og dag forskelle ved at rulle dem.
Om du betaler ekstra for coax og optisk ved jeg ikke og de er igen ikke nat og dag bedre end usb, dog kan de modtage lydsignaler i 24/96 (sacd)
kvalitet hvor usb normalt kun håndterer 16/48 (cd kvalitet) men de er bare en ekstra bonus men med mindre du ved du skal bruge dem skal deres
tilstedeværelse ikke være det der afgør et køb.
Xin's forstærkere er ikke de eneste med P to S funktion (som er at skyde 75 ohm modstand ind i udgangen) i, jeg mener at MiniBox E+ har det og
der er også andre. Om det er det værd er et personligt spørgsmål, jeg foretrækker faktisk P modellen.
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiniBox E+ ser også godt ud, må jeg sige, og har lige læst en masse godt om den. Den er også godt 50$ billigere, men det skal ikke betyde noget for min mening. Hvordan er deres lyd sammenlignet med iBasso D10? Jeg er godt nok blevet mere fristet af iBassoen efter jeg læste, at den reelt kan fungere som lydkort, og det betyder, at jeg endelig kan trække et coax til mit højtaleranlæg fra computeren, så efterhånden skal buddene være temmelig gode for at slå det. Endnu engang tak for buddet!
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Kristian skrev:
| Tak, det hjalp meget. For lige at opsummere, mest for min egen forståelses skyld; OP Amps er simpelthen en enhed jeg køber ved siden af forstærkeren, sætter ind i den og på den måde får valget mellem forskellige "lyde" (fx klarere eller mere bass). Det lyder jo i sig selv temmelig godt, men er det ikke meget som en equalizer i de fleste musikafspilningsprogrammer? Og er det værd at købe de ekstra fire til de der 25 dollars? |
|
|
Hvis du kigger på http://www.head-fi.org/forum/thread/399315/ibasso-d10-update s-1st-page-with-current-opamp-choices-by-hiflight-images-pag e-1-12-13-14-15-21-71/3855 kan du se en der leger med op amps og kondensatorer/ladelytter i en Ibasso. Op amps er de der små sorte computerchips med 8 ben. Kører du lidt længere ned på siden kan du se en "nøgen" Ibasso. På en del forstærkere har producenterne valgt at lodde op amps fast til printet. På D10'eren har Ibasso valgt i stedet at montere op amps i en sokkel så de er nemmere at udskifte. Gutten i tråden har også valgt at skifte kondensatorerne ud (de der runde dimser) - de sidder ikke i sokler, så der har han været igang med loddekolben.
Martin Kristian skrev:
| iPod-kablet er lige til, bare en konvertering fra Apples tosseindgang til noget normalt, der kan bruges. |
|
|
Hvis du søger på "ipod lod" på fx. ebay finder du kabler som det her http://cgi.ebay.co.uk/FiiO-iphone-ipad-Ipod-LOD-L1-line-out- dock-cable-3-5mm-/130416471165?pt=UK_CE_MP3Access_RL&has h=item1e5d6d6c7d. De findes i et hav af varianter med fancy kabler, guldstik og hvad ved jeg. Jeg har ikke en ipod men en sansa fuze. Jeg prøvede først at tage hovedtelefonsignalet fra fuze og køre det gennem en hovedtelefonforstærker, men jeg syntes ikke rigtigt jeg kunne høre nogen forskel på om signalet gik gennem forstærkeren eller om jeg bare puttede lyttebøfferne direkte i fuze'n på normal vis. Jeg bestilte sådan en line out dock i stil med kablet på ebay linket ovenfor og kørte det signal gennem forstærkeren. Det gav noget mere punch i lyden. Jeg ved ikke om det samme gælder på en ipod, men når nu sådan et line out kabel ikke koster alverden vil jeg da anbefale dig at prøve for at se om det gør en forskel i forhold til bare at tage signalet fra ipod'ens hovedtelefonudgang.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Kristian skrev:
MiniBox E+ ser også godt ud, må jeg sige, og har lige læst en masse godt om den. Den er også godt 50$ billigere, men
det skal ikke betyde noget for min mening. Hvordan er deres lyd sammenlignet med iBasso D10? Jeg er godt nok blevet mere fristet af iBassoen
efter jeg læste, at den reelt kan fungere som lydkort, og det betyder, at jeg endelig kan trække et coax til mit højtaleranlæg fra computeren, så
efterhånden skal buddene være temmelig gode for at slå det. Endnu engang tak for buddet!
|
|
|
Du får ikke coax ud af D10. Coax er til det digitale signal fra lydkilden og ind i dac'en. Hvis dit højtaleranlæg har en coax ind må det betyde at der
er en dac i det.
Og ja, der er flere på head-fi der virkelig har ultra modded deres D10. Jeg har komunikeret en del med jamato og de opamps jeg bruger har jeg
fra highflight __________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så jeg kan ikke trække et coax kabel fra ampen (der er tilsluttet pc'en via usb) til forstærkere og få lyd fra coax? Det lyder da lidt underligt. Kan du forklare det lidt nærmere? Forresten, hvordan kan man se, om det er et input eller output, og hvad er forskellen? Undskyld min uvidenhed, men jeg har en smule svært ved at forstå alle disse begreber.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Input er de signaler en amp/dac kan modtage fra en lydkilde (pc, iPod, Walkmann osv, dette kan være digitale og/eller analoge, digitale til dac'en og analoge til amp'en) og output er de signaler som amp/dac kan levere ud til en hovedtelefon, aktive højttalere, stue anlæg osv (disse vil være analoge).
På D10 sidder de digitale indgange til dac'en på bagsiden (optisk, coax og usb).
På forsiden er der 2 stk. 3,5 mm hun jack stik, begge til analoge signaler. Det ene er hovedtelefonudgangen fra amp'en. Det andet kan både bruges som indgang og som udgang. Som indgang er det det stik du vil bruge til at forbinde line-out dock kablet fra din iPod eller hovedtelefonudgangen fra en pc osv. Som udgang er dette et linje signal direkte fra dac'en (altså uden om amp'en og volumen kontrollen). Dette bruges når man fodrer enheden med et digitalt signal og diables hvis der er noget koblet til hovedtelefonudgangen.
D10 har indbygget en chip som smager på alle ud- og indgange og selv afgør hvordan den skal fungere afhængig af hvad der er koblet til hvor.
Jeg bruger min D10 på 2(3) forskellige måder:
- Når jeg er hjemme er den koblet til min pc via et usb kabel som input og så via det analoge output linjesignal på forsiden til et sæt aktive pc speakers.
- Når jeg rejser er den koblet til en Sony cd walkman med et optisk kabel som input og så igen via analoge output linjesignal på forsiden videre til min Protector hovedtelefonforstærker da den er væsentligt bedre en den indbyggede hovedtelefonforstærker i D10. Nogen gange gider jeg dog ikke slæbe min Protector med også og så bruger jeg i stedet direkte hovedtelefonudgangen fra D10.
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger jeg sikker dumt, men siger du ikke nu, at du selv bruger din iBasso med en anden (dog headamp) forstærker med optisk? Hvorfor kan jeg så ikke med coaxialt (eller bare optisk) til et almindeligt anlæg?
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Kristian skrev:
Nu spørger jeg sikker dumt, men siger du ikke nu, at du selv bruger din iBasso med en anden (dog
headamp) forstærker med optisk? Hvorfor kan jeg så ikke med coaxialt (eller bare optisk) til et almindeligt anlæg?
|
|
|
Hvorfor kigger du ikke bare på iBasso's hjemmeside og ser hvilke inputs / outputs der er på den? (Det har du måske allerede
gjort?)
I øvrigt er det netop lanceret en D12 - afløser for D10 Cobra:
http://www.ibasso.com/en/products/show.asp?ID=63
God jagt!
|
| Til top |
|
| |