Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Trådløs vs. kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg krydser fingre for at få en debat op at køre, selvom jeg kan se, at der ikke har været aktivitet herinde i minimum den sidste måned

Jeg er ude efter et par nye hovedtelefoner. De skal umiddelbart bruges

1) i forskellige situationer: Tog, fly, bus samt på arbejdet (kontor)
2) til forskellig musik: En hel del elektronisk (danse)musik men også lidt klassisk og akustisk
3) primært tilsluttet min telefon/tablet-pc (og evt. computer).

Da de skal bruges på arbejde, skal mine kollegaer ikke kunne høre, om der rent faktisk er musik i eller ej. Da de til gengæld skal bruges i
larmende transportmidler, skal der heller ikke slippe meget støj ind i dem udefra.

Da jeg til dels skal bruge dem på farten, kunne det være rart med nogle trådløse høretelefoner. Men hvad mener I - er teknologien moden til
trådløse hovedtelefoner, når der bare skal streames fra mobilenheder?

Det kunne ligeledes være rart, hvis de ikke fylder alverden og alternativt kan foldes sammen, da de ofte kommer til at bo i en taske sammen med
tøj og alt muligt andet, når de ikke lige bruges.

Jeg har indtil nu koncentreret mig om ét par trådløse og to kablede. De trådløse er
Parrot Zik, og de kablede er
Marshall Monitor og
Beyerdynamic Custom One Pro.

Parrot Zik er lidt i en genre for sig, så her vil jeg lige kort ridse de fordele og ulemper op, som jeg umiddelbart har fundet ved dem:

Fordele ved Parrot Zik:
- Trådløs overførsel af lyd vha. Bluetooth (dog ikke AptX)
- Betjening vha. højre ørekop
- Lyden kan tilpasses i app
- OK design
- Virkningsfuld støjreduktion
- Stop/start af musik, når de tages af/på

Ulemper:
- Lidt store og kan ikke foldes sammen
- Elektrisk summen i venstre ørekop, når de oplades (lidt ala den lyd, man kan opleve, hvis lydkablet ikke sidder rigtigt i)

Marshall Monitor og Beyerdynamic COP kan begge foldes sammen, og i hvert fald Monitor har mikrofon og 'fjernbetjening' på
ledningen. Derudover kan Monitor sættes sammen med andre hovedtelefoner, så man kan dele det, man nu lytter til eller ser.

Det var et lidt længere indlæg, men jeg håber, I kan følge mig og vil komme med jeres meninger om de nævnte hovedtelefoner eller anbefalinger
til andre ud fra de nævnte kriterier.

På forhånd mange tak!
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørg inde på hoved-fi.dk eller head-fi.org ;)

Du skal også overveje hvilken type lyd du vil have, og husk sh*t-in = sh*t-out. Mange går all-in på et par hovedtelefoner også
bruger de en alm ipod med 128kbps, det er dumt ;)

Husk med de trådløse, der er det dac´en i hovedtelefonen der bestemmer din lydkvalitet, som regel er det noget skidt.
Sennheiser mm450 osv er generelt okay, men det kommer an på hvilken lyd du kan lide.
Dernæst er batterilevetid altid en pita, jeg må indrømme jeg gider ikke de trådlæse længere, pga af dette også det at de er
tungere og dårlige.

Jeg har lige købt et par akg k495nc, og de er faktisk okay, men ikke gode at have på 1 time +, hvilket generelt er dit
kompromis mellem lyd og behagelighed. Men deres NC er faktisk rigtigt godt, en del bedre end hvad jeg har hørt fra Senn
og Beyer m.fl.

Men lige et par jeg synes du skal have på listen er Beyer dt1350 og senn hd25. De er små, men behagelige og deres lyd er
ganske okay - bedre end dem du nævner generelt ;)

Hvis budgettet ikke er det store problem kig evt på Beyer t5p.

Og som det sidste hvad med et par customs IEMs, dem kan du få for 2k og op, også har du noget der sparker røv.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit input.

Som sagt, så vil det primært være til streaming fra min telefon/tablet-pc – vha. WiMP/Spotify, hvor lyden
jo ikke er fantastisk, men alligevel hæderlig, vil jeg mene.

Jeg fik det vist ikke med i mit første indlæg, men med hensyn til de hovedtelefoner, du nævner, kan jeg
allerede nu se, at jeg vil få et problem: Jeg bryder mig på ingen måde om on-ear-modeller - jeg
foretrækker helt klart over-ear, da jeg synes, de sidder mest behageligt samtidig med, at de giver en
fornuftig lyd, der ikke nødvendigvis spreder sig alt for meget i lokalet. Som du også selv siger, så kan
man ikke have dem på i længere tid ad gangen.

Budgettet er som sådan ikke det store problem, og jeg er sikker på, at Beyerdynamics T5P er helt
fantastiske, men spørgsmålet er, om det ikke er lidt overkill, når det er til streaming fra mobilenheder?
Derudover er de måske også lidt store at have med som rejsebøffer..?

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

HD25 er faktisk ret gode - man skal nok lige have prøvet dem, de er ikke ligesom gradoer :D

T5p har samme størrelse som de Custom One, som jo er nogen bulder basser, men de er væsentligt bedre, nær T1 niveau.

Men har du overvejet et par customs? Der for du den bedste støjdæmpning, den bedste portability og måske og den bedste lyd.

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med, at de ikke er lige som Grado'er?

Det jeg mener med om ikke T5P (og måske også custom IEMs?) er lidt overkill er, om det ikke næsten er lidt 'spild', når nu de primært skal bruges sammen med mobile afspillere?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

AKG k550 måske? De har fået ret fornuftige anmeldelser. fx fra What HIFI:
"Best home on-ears £150+, Awards 2013. Rousingly musical headphones with no obvious deficiencies"
kopperne sidder over øret, og kan drejes, så de er nemmere at transportere.

Om de så er helt lydisolerende nok ved jeg ikke.

Jeg har k551 modellen, som har fjernbetjening til diverse apple dimser. Jeg er glad for dem. Meget behagelige og velspillende.
Jeg foretrak dem over et par AKG 701, som ellers er nogle af mange højt elskede hovedtelefoner.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2014 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hej Nissemanden

Tak for forslaget, men som jeg skriver i mit indlæg af 12. januar kl. 17.35, så bryder jeg mig slet ikke om on-ear-modeller. Mine ører bliver simpelthen for trætte af at have sådan nogle på. Indtil nu har jeg fundet frem til, at over-ear-modeller klart er det, jeg bedst kan have, da de sidder rundt om øret og dermed ikke strammer, klemmer eller på anden vis generer ørerne.

Som du også selv åbner op for, så har jeg en mistanke om, at on-ear-modeller ikke holder musikken særlig godt inde..

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2014 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

k550 er skam over-ear ;) og de isolerer også fint

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det techtrino siger . Jeg skulle have skrevet om øret og ikke over øret. Kan godt se, at det var ret misvisende
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes