Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nøj! hvor kan man skuffes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Vi har (min kone og jeg) lyttet til flere forskellige højttalere den sidste måned for at finde et set til stuen til en rimelig pris.

Men hvor er der meget der lydet kedeligt vi har indtil nu lyttet til:

Jamo D590: meget tynd i bassen og trist i stort set hele lydbilledet.

Jamo D450: der får ros flere steder fra bla. var der en der fortalte han havde hørt dem til en demo aften i Hørsholm og spurgt om der var en sub tilkoblet med alt den bas, så forventningen var stor. Men trærene vokset jo ikke ind i himlen, den er også noget tynd i det efter vores mening.

Triangle Zerius 2002: Har en noget rodet lyd i mellemtonen og er ikke rigtig oppe i en kvalitet der rykker noget som helst, da den blev prøvet til Poul Halbergs Deep Down var der ingen tvivl, den duede ikke.

Dali Helicon 400: den var go dejlig behagelig blød lyd med bredde i lyd billedet ikke så tosset enda, den er værd at overveje.

Dali Suite og Evidence har vi også hørt, Suite var ikke noget vi syntes om hvor i mod Evidence har en okay lyd, men.

B&W 704: lidt for fin lyd noget klinisk vil jeg kalde det det skal heller ikke være den.

Linn Ninka: det er den suverent bedste vi har hørt indtil nu, den spiller rigtig godt, har en meget behagelig lyd med en masse glød i, vi var ikke i tvivl den spiller bare musik.

Så lige nu er valget nok mellem Dali & Linn, vi må bare høre den hjemme hos os selv på vores grej, for at kunne tage det endelige valg.

Vi brugte 5 CDer til at lytte de forskellige højttalere igennem det var følgende:

Carnes med population four med nummeret tangled up der er stille sang og akustisk guitar.

Bjørk med hendes debut og nummeret come to me hvor der er en god bas i

Poul Halberg med Cden Freedom og nummeret Deep Down rigtig god rock

George Michæl med skiven older og nummeret Move On, der har sådan en eller ander Cafe/jazz agtig lyd over sig, fedt nummer.

Lene Marlin med Playing my game og nummeret A place nearby et flot sunget nummer med fantastisk musik.

Så nu kan det kun blive spændende og se hvad det ender med.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

"Jamo D590: meget tynd i bassen og trist i stort set hele lydbilledet."

Vi kan godt blive enige om at denne højttaler er meget overvurderet til den oprindelig pris(12000kr/sæt), men tynd i bassen, kan man vist ikke klandre den for. Den har da en down-fire 8" basenhed. De gange jeg har hørt den  har den været for voldsom i bassen, samtidigt med at bassen var mudret. Tja vel, det afhænger vel også af grejet der spilles på.

Nå, men det var bare en sidekommentar.

Spændende at se hvem der vinder i Dali vs. Linn konkurrencen

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 April 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Det største chock efter at have læst dit indlæg.. VI bliver brugt et utal af gange.. og så henviser det endda til konen

De højttalere i har hørt på er os lidt spredt for alle vinde, så ikke så underligt der kommer vidt forskellige indtryk  Helicon er jeg enig i, den lyder fantastisk, men måske lidt for ens, der kommer aldrig den helt store forskel.. Linn Ninka må jeg med vemod indrømme jeg aldrig har hørt. Det skal der laves om på..

Glæder mig til at høre hvad I ? (har hun virkelig os noget at skulle ha sagt)  bestemmer jer for..

God jagt

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

thohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 April 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kan kun tilslutte mig Jetz vedr. Jamoerne.

Hvis du stiller dem rigtigt op - hvilket er ganske tæt på væggen ca. 20-25 cm.

Så har de faktisk en ganske god bas gengivelse.

Men udstyr og kabler har selvf. også noget at sige.

Hvilket udstyr har i?

Til top Vis thohan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thohan

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Sendt: 30 April 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Kiro

Jeg har selv et par Jamo D590, og ja det er måske ikke verdens bedste højtaler. Men mangel på bas, det forstår jeg ikke helt og dog, der er nogle frekvens områder hvor den ikke er så gennemtrængende, som andre

Men ok, D590 var også klart den billigste højtaler i din "test". Så selvfølelig var den højtaler som lød ringest. Men hvis du sammenligner den med andre højtaler i dens egen prisleje. Så er det en rigtig god højtaler.

Hilsen Sorlar

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Live 21 skrev, De højttalere i har hørt på er os lidt spredt for alle vinde, så ikke så underligt der kommer vidt. Ja det må man give dig ret i, det var bevidst at høre forskellige mærker og modeller og prismæssig er der også meget stor spredning.

Og som jetz skriver. Vi kan godt blive enige om at denne højttaler er meget overvurderet til den oprindelig pris, Ja det var lidt vildt, men i dag kan et sæt fås for 5500,- og det er en rigtig god pris, og jeg vil da heller ikke udelukke at i den helt rigtige opstilling som thohan skriver vil lyden blive bedre, der er nok bare det galt at vi  ikke rigtig er til Jamo lyden, men sådan er det jo så forskelligt.

Det udstyr som de nye højttalere skal anvendes sammen med er en Denon PMA 2000R forstærker og en DCD S1 CD afspiller ligeledes fra Denon, der bruges et Audioquest Emrald kabel dem imellem.

Live 21 skriver ligeledes: Glæder mig til at høre hvad I ? (har hun virkelig os noget at skulle ha sagt)  bestemmer jer for..

Ja det er barske løjer  men i stuen er der to der vil bestemme så hun får lov til at være med.

Men i kælder bioen er jeg ene hersker hvilket også tydeligt se på indretningen. , men hun må godt komme og se film.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 April 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ja det er sku dejligt med en kæreste/kone der går bare lidt op i lyd. Det var F.eks. min kæreste der fik mig til at købe mine dejlige B&W N801.   Hun synes de spillede kanon og var vildt flotte
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 30 April 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja - det er spændende...

Men det der undrer mig mest, at man stort set kun ser fremragende anmeldelser af højttalere (og alt andet) - hvor alle modeller "slår op til dobbelt så dyre konkurrenter" - hvilke fortælles der dog aldrig...

Når man så selv bevæger sig ud - så finder man et meget broget udvalg med kun ganske få perler!

Hmmmmm

God weekend

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

kiro skrev:
Linn Ninka: det er den suverent bedste vi har hørt indtil nu, den spiller rigtig godt, har en meget behagelig lyd med en masse glød i, vi var ikke i tvivl den spiller bare musik. 

Kanon Højttaler. Har selv hele serien som surround, med Ninka'erne drevet aktivt via 2*Linn LK85 

Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 April 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

B&W lyder klinisk hvis udstyret er klinisk. De kræver virkelig meget af ens udstyr. Er udstyret iorden så finder du ikke en højttaler er mere sammenhængende og i balance. At Hifi klubben så ikke altid er vildt geniale til at vælge det rigtige udstyr er så en anden sag. Et sæt Dali kan farve lyden så meget at man ikke ligger mærke til dårligt udstyr eller indspilninger. Men det blir kedeligt i længden.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 April 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Linn Ninka lyder da udemærket, men det er da ikke noget specielt. Der er så mange højttalere jeg hellere ville ha.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

sokm de fleste andre her i forummet må jeg også tilkendegive en undren over 590 mangel på bas (har en bekendt der nærmest "straffer sine", så det højtydende rotel anlæg er ved at bryde sammen..), men jeg tror vist der er generel konsensus om at de er for dårlige i forhold til nyprisen.

men det bliver da et interessant resultat når konen også er med i beslutningen, hvem ved, det kan være du finder den gyldende middelvej mellem design, pris og ydelse......

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

kiro skrev:

Live 21 skrev, De højttalere i har hørt på er os lidt spredt for alle vinde, så ikke så underligt der kommer vidt. Ja det må man give dig ret i, det var bevidst at høre forskellige mærker og modeller og prismæssig er der også meget stor spredning.

Og som jetz skriver. Vi kan godt blive enige om at denne højttaler er meget overvurderet til den oprindelig pris, Ja det var lidt vildt, men i dag kan et sæt fås for 5500,- og det er en rigtig god pris, og jeg vil da heller ikke udelukke at i den helt rigtige opstilling som thohan skriver vil lyden blive bedre, der er nok bare det galt at vi  ikke rigtig er til Jamo lyden, men sådan er det jo så forskelligt.

Det udstyr som de nye højttalere skal anvendes sammen med er en Denon PMA 2000R forstærker og en DCD S1 CD afspiller ligeledes fra Denon, der bruges et Audioquest Emrald kabel dem imellem.

Live 21 skriver ligeledes: Glæder mig til at høre hvad I ? (har hun virkelig os noget at skulle ha sagt)  bestemmer jer for..

Ja det er barske løjer  men i stuen er der to der vil bestemme så hun får lov til at være med.

Men i kælder bioen er jeg ene hersker hvilket også tydeligt se på indretningen. , men hun må godt komme og se film.

Hvis prisen er oppe hvor du overvejer Dali Helicon 400, hvorfor så ikke også kigge på f.eks. de ProAc 2.5 der er til salg på brugtmarkedet. Det er en fed højttaler, som kan erhverves til en fornuftig penge.

Jah, mulighederne er mange når man kommer igang

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Maj 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
kiro skrev:

Hvis prisen er oppe hvor du overvejer Dali Helicon 400, hvorfor så ikke også kigge på f.eks. de ProAc 2.5 der er til salg på brugtmarkedet. Det er en fed højttaler, som kan erhverves til en fornuftig penge.

Jah, mulighederne er mange når man kommer igang

Ja det var da en god idé. ProAc spiller da klasser bedere end Dali.

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nøj! hvor kan man da også blive utroligt glad og overrasket  jeg har efter mit indlæg her fået nogle hints om højttalere jeg måske burde give en lytter, jeg har fået lyttet til en af dem og det er Meadowlaks Osprey, det er som en helt anden verden, den har ikke den typisk amerikansk lyd med den lidt fede bass som eksempeltves mine Snell CV har, men en utrolig åben og meget neutral lyd hvor rumgengivelsen simpelthen er i særklasse og 3D perspektivet virkelig får lov til at udfolde sig, hvilket jeg ikke har hørt magen til på de højtalere jeg indtil nu har hørt (den er selvfølgelig også i en anden prisklasse), på Osprey er der ikke nogen misfarvning af nogen art, det kunne tydeligt høres på min cder især med Lene Marlin og også i mindre grad på nogle af mine andre cder, hvor der kom detaljer frem jeg aldrig før havde hørt, musikken gengivers som den er tænkt under indspillningen, det var lige som at have fået en stak nye skiver ,der er ingen tvivl om at det klart har begrænset valget af min næste højttaler, hvor jeg før havde Dalis Helicon 400 og Linns Ninka i tankerne kan jeg nu sige at de er slået med flere længder, dog er Linns Ninka stadig med i mine overvejelser og det kun pga. prisen, de andre er røget ud af tankerne.

Det skal lige nævnes at jeg havde min Denon DCD S1 og PMA 2000 R med for at kunne vurdere højttalerne på mit eget grej, da det udstyr Karsten fra StudioSound er i besiddelse af er flere klasser over mit, men dette til trods gjorde dem ikke dårligere.

Lige nu går mine overvejelser på skal skal ikke, vi får se, men spændende bliver det.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Måske lyder de sidste højttalere her så godt fordi du har fået lov til at prøve dem på dit eget udstyr. Hvor mange af de andre kasserede højttalere fik de betingelser?? Jeg har lige været inde i hifi klubben og få en demo af et sæt B&W 803. Aldrig i mit liv har jeg hørt dem spille så dårligt. Hvis ikke jeg havde prøvet dem hjemme, ville jeg ha' samlignet dem med Eltax fra bilka. Sådan tror jeg der er mange komponenter der giver det forkerte indtryk under de forkerte forhold.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

...Og min pointe forresten....Prøv så mange højttalere derhjemme under egne forhold som du kan. Det er den eneste rigtige måde at teste det på.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Og så husk lige at en højttaler spiller ikke som den skal lige fra kassen, så lad være med at tage nye ikke tilspillede eksemplarer med hjem det får du ikke noget ud af, måske lige udover at kasserer dem alle fordi de lyder mærkeligt lukkede og unuancerede.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

til Jørgen

Det skal lige retferdigøres at både Dali Helicon 400 og B&W 704 er begge prøvet med udstyr magen til mit, jeg fik ved samme lejlighed lyttet til dem begge med noget Holfi og her var lyden nget helt andet end Denons lyd, det vil jeg ikke komme nærmere ind på da jeg jo ikke skal skifte resten af mit udstyr ud .

til Lasse

Jeg er helt enig med dig, og til oplysning så var/er alle de hørte højttalere tilspillede noget. 

Jeg har faktisk fået endnu et tilbud om at høre en højttaler med mit eget udstyr , dette går jeg nu og overvejer, jeg kan jo lige så godt få hørt noget forskelligt inden jeg tager den endelige beslutning.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert en god idé at høre det sammen med ens ejet. Jeg har prøvet en del højttalere, og det er altid et helt andet resultat når man får det hjem. Så jeg er næsten stoppet med at bedømme på demo'er i butikken. Hvad koster de Meadowlaks Osprey??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes