| Forfatter |
|
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker der!! -
Min første tanke efter 5 sekunders lytning på B&O`s sprit nye BeoLab5.
Det var faktisk af nyskærrighed jeg jokkede ind i den nye B&O butik i Slagelse og kiggede mig lidt omkring. Jeg har aldrig lagt øre til noget af B&O hifi udstyr - eller hvad man nu skal kalde det - så der var lidt med blandede forventninger da jeg gik igennem døren til butikken. B&O har trods alt ikke for god omtale når det gælder audiofil lydgengivelse.
Som den eneste kunde i butikken var den ensomme sælger ikke lang tid om at dukke frem. Han var faktisk ret flink til at give demostration på de forskellige produkter bla. en fladskærm til 150.000.-kr.
Da jeg inden længe indledte snakken på god lydgengivelse skulle jeg selvfølgelig have et lyt på det nyeste og bedste B&O havde at byde på når det gælder lyd , BeoLab 5 - en kegleformet højtaler med 3 stk vandret monteret enheder og alutallerkener som angiveligt skulle sikre en 180 grader spredning + indbygget 2500 watts forstærker i hver højtaler.
Money for nothing begyndte at pippe frem fra de særprægede højtalere og sælgeren prøvede tilsyneladene at imponere ved at skrue en hel del op for volumen.
Det er sikkert at der er power bag, men selve lyden er nok det mest skuffene jeg nogle sinde har hørt. Diskanten er ssskinger og meget dominerende og bassen virker som den arbejder i et ret begrænset frekvensområde og rækker ikke særligt dybt.
Og lydbilledet: hvilke lydbillede? I mine øre eksistere det næsten ikke i disse højtalere som forresten har en sætpris på 115.000.-kr
(Ironisk nok skulle sælgeren vælge at spille det gamle Dire Straits nummer, Money for nothing)
Men der er jo ikke noget der så dårligt at der ikke er godt for noget - jeg er næsten blevet mere glad for mine jbl 250ti. her er der trods alt en fornuftig sammen hæng mellem ydelse og pris.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger lidt p andre diskussioner om denne højttaler, vil du sikkert finde ud af at meningerne er delte, omend der er et lille forspring til dem, der mener den spiller godt.
Du har ikke hørt den i vante omgivelser, eller på kendt udstyr og du kan alligevel sige at den lyder skinger uden dybde i bassen og uden perspektiv. Det kunne jo være den tilsluttede elektronik der havde skylden eller opstillingen.
Jeg har selv hørt højttaleren med et rigtigt godt resultat, og kan ikke kende dine observationer.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er B&O's målgruppe vel ikke de audiofile?men så slemme er de vel heller
ikke, de har da fået pæn omtale,nu er det vel delvist også navn/design du
betaler for,men selvfølgelig er det ikke de bedste til prisen.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at retfærdiggøre prissammenligningen, skal det påpeges at B&O er aktiv, med tre effektforstærkere pr. højttaler.
Skal man sammenligne med noget lignende på markedet, skal man have 3 stk. til ialt ca. 45.000 kr. en rumkorrektion ca. 35.000 kr. = 80.000 kr. så er der 35.000 kr tilbage til højttalerne. Rumkorretionen er sikkert billiger at fremstille, og man kunne refærdigvis godt sætte prisen til måske 10.000 kr., så er der stadig kun 60.000 kr tilbage til en 3 vejs højttaler med 15" bas.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
For at retfærdiggøre prissammenligningen, skal det påpeges at B&O er aktiv, med tre effektforstærkere pr. højttaler.
Skal man sammenligne med noget lignende på markedet, skal man have 3 stk. til ialt ca. 45.000 kr. en rumkorrektion ca. 35.000 kr. = 80.000 kr. så er der 35.000 kr tilbage til højttalerne. Rumkorretionen er sikkert billiger at fremstille, og man kunne refærdigvis godt sætte prisen til måske 10.000 kr., så er der stadig kun 60.000 kr tilbage til en 3 vejs højttaler med 15" bas.
|
|
|
Ja og efter dine beregninger, en trevejs uden filter .
MVH
|
| Til top |
|
| |
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den er så dårlig som du siger, undrer det da mig lidt at den har fået fremragende anmeldelser i diverse hi-fi magasiner og har vundet en pris for bedste nyskabende højttaler.
Men det viser bare at der endnu er en der har ondt i røven over at B&O er kommet frem med en højttaler der kan måle sig med de bedste på markedet??
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså bare fordi sound udtaler sig negativt behøver i vel ikke at fare i flint
han har vel osse ret til SIN mening!!! jeg mener nu heller ikke at der er nogen
grund til at rakke mærket ned,de gør det såmænd godtnok,jeg køber det bare
da jeg mener jeg kan få bedre lyd andetsteds for de samme penge,men jo
de fik en god test i hf,vel ikke uden grund
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre
Grow up...
Havde håbet på dig som en kreativ, kompetent samarbejdspartner i fremtiden..
Jeg er ikke så naiv, at jeg prøver at lave penge på min hobby......
Jeg kan bare godt lide musik.........
mig
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er faktisk lidt indifferent... kan ike rigtig finde ud af med mig selv om den egentlig spiller godt, eller bare "normalt", lidt på samme måde som man ikke altid kan blive enig med sig selv om hvorvidt en aktiv højtaler der fylder relativt lidt, er de skstra værd....
eller på godt dansk, jeg mener at der, som tråden her viser, er al mulig grund til debat. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker der lige her Gæst,
Jeg har også hørt den 5'er, den bliver god for Danmark ingen tvivl om det, men hvad har det med revolution at gøre.
klap lige hesten inden du dømmer folk, det er jo som regel et spørgsmål om erkendelse, du må acceptere at andre ikke har dit niveau af erkendelse og det må du kunne tilgive .
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot skrevet troelskn...........
Jeg ved heller ikke hvad det har med en revolution at gøre??????????? Hvorfor skriver du det?
Jeg er ret bange for heste, så dem får du mig ikke til et klappe..
Jeg er derimod lidt vild med kvinder og italiensk rødvin...
er det noget du kan gøre noget ved?????????
PS kvinderne behøver ikke at være italienske.
MVH
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu ikke se der er nogen grund til at "slagte" Sound fordi han raporterer en dårlig oplevelse. Nu lyttede han trods alt til højttalerne i en decideret B&O butik, så man burde forvente at de kender til produktet, og er i stand til at stille det op på en representativ måde.
Jeg har ikke selv hørt dem, og vil derfor ikke udtale mig om lydkvalitet med mere. Dog har jeg indtryk af at her er tale om et lidt kontroversielt produkt, med en portion nytænkning. Jeg må da tage hatten af for B&O for at de har mod på at gå nye veje. Vanetænkning giver normalt ikke de store tekniske fremskridt.
Ellers er min generelle holdning til B&O, at de leverer hæderlige livsstils produkter, som skiller sig ud fra mængden, primært på lækkert design.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
|
Hvis den er så dårlig som du siger, undrer det da mig lidt at den har fået fremragende anmeldelser i diverse hi-fi magasiner og har vundet en pris for bedste nyskabende højttaler.
Men det viser bare at der endnu er en der har ondt i røven over at B&O er kommet frem med en højttaler der kan måle sig med de bedste på markedet??
|
|
|
Og du har åbenbart ondt i røven over at folk ikke kan lide Beolab 5. Jeg tror ikke at ubeviste beskyldninger passer sted i forumet hér. 
Og hvorfor bruger du "gode anmeldelser" som undskyldning, hvis "sound" alligevel ikke bryder sig om lyden? Vores smag er ikke identiske med anmeldelsernes smag! __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu handler det tilsyneladende ikke om højttalerens lydkvaliteter, men hvem der har mest ondt i bagdelen.
Hvis tråden ikke tager en drejning, lukkes den.
|
| Til top |
|
| |
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også hørt ved den lokale og jeg synes den lyder rigtig godt, den bedste b&o der er lavet til dato , jeg kom bare forbi en dag også stod den i butikken og så skulle jeg lige høre den kom i og fik en snak og fik stukken fjernbetjeningen i hånden og fik selv lov til at leje og den spiller fedt .
men den rigtige gode ved at den spiller godt næsten ligemeget hvor den den står så man ikke behøver at møbelere hele huset rundt for at de lyder godt
men om man kan lide lyden er smag og behag 
MVH HOMER
|
| Til top |
|
| |
TPNielsen Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm
B&O er jo unikke på mange måder. Enten kan man lide dem eller også kan man ikke. Et på mange måder revolutionerende design, en enkelt betjening, og en lyd der ikke generer almenvællet.
I det ovennævnte tilfælde har Kjeldsen jo ret. Når man indregner forstærkerdelen i højttaleren, rumkorrektion m.m. kan man vel ikke blive rystet over prisen. Om lyden så er revolutionerende er et andet spørgsmål. Debattørerne herinde er sjældent enige om lyd - og hvis der var en 100% klart defineret måleskala for hvorledes lyd skal opfattes - jamen så var der vel også kun én højttaler og én forstærker m.m. på markedet ? Når folk herinde kloger sig på tusindvis af sider, der dybest set handler om det samme, nemlig "rigtig" lyd, tyder det jo på en vis form for uenighed på området. Og heldigvis er vi forskellige.
Sommetider kritiseres dyre produkter alene af den årsag, at de er uopnåelige for kritikeren. B&O er hundedyrt, uendelig elegant, og lyden, ja den er vel "designet" til at fornøje den "brede" lytterskare. Og dermed ikke nødvendigvis entusiasten.
Hurra for forskelligheden !
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, allesammen ! 
Sjovt !
Der er også mange meninger omkring eks. Dynaudios højttalere. Specielt lydmæssigt. Her taler man ikke jantelov og en masse andet pjat.
Såsnart der er forskellige meninger omkring B&O, vræler tilhængerne af et godt hjerte.
Jeg syntes ikke om den Beolab 5. Hverken designmæssiget eller lydmæssigt. Jeg har lyttet til dem via et rent B&O setup. De repræsenterer ikke mit ideal. Jeg har hørt mange speakers, som jeg syntes lyder meget bedre. Det vil jeg have lov at mene, tak !
Når det er sagt, syntes jeg det er dejligt for B&O, samt lille Dannevang, at der er en virksomhed som tænker visionært og har success i det store udland. Det er sgu da dejligt
Lad os glæde os over det !!!
Er det så slemt at folk enten kan lide, eller ej. Det bliver B&O hverken værre eller bedre af.
Som TPNielsen rigtigt skriver "Hurra for forskelligheden"  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
|
|
|
|
Fremragende anmeldelser er ikke garanti for noget som helst. Masser af højttalere er blevet anmeldt som fremragende uden at fortjene det. En stor del af højttalerne er faktisk uhelbredeligt syge uden at det har anfægtet anmelderne.
Det er hverken troværdig lyd eller en "sund" højttaler B&O jagter, det er prestige og markedsandele. Midlerne afviger næppe fra hvad men eller kan møde i hvilken som helst branche
Waal
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 04 Maj 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet til B&O Beolab 5 og blev overrasket over lyden. Den var bedre end jeg havde forestillet mig.
B&O prioteringer syntes jeg skulle gøres anderledes. Man har prioteret designet højt, og det er lykkedes til fulde. Så har man trukket den maget langt med hvor tynde kan kablerne være, og det stadig lyder godt. Hvis det ikke var design afdelingen der bestemte mest, ville de kunne nå rigtig langt.
Lyden sammenlignet med andre mærker, dog med forbehold at det er andre rum, klarer de sig bedre. Dali Eurofobia med en kraftig Holfi, lyttet på i hi-fi klubben, er ikke bedre som jeg husker det. Ej heller Dali megaline.
B&W 802 og 801 med kraftig Classe effektblok tilsluttet, husker jeg ikke som bedre, tværtimod.
Men Beolab 5 er ikke perfekte. Bassen er for entonet. Nogle musikinstruementer er svære at genkende.
B&O butikkerne er desværre begrænset til at have deres højttaler stående på en bestmt måde. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 04 Maj 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også givet B&O 'en et kort lyt.
Konklusion ... jajo ... det er jo vanskeligt at sige, når det foregår hos en B&O forhandler med B&O signalkilde.
Men ok, min umiddelbare fornemmelse er at højttaleren indeholder flere gode kvaliteter, og spændende løsninger. Om det så er design afdelingens skyld de ikke kommer helt i mål ... ja det kan jeg ikke afgøre. Hvad angår bassen, så må jeg sige, at jeg kan tilsutte mig Sven Palvig, den var noget spøjs. Vil ikke kalde den unuanceret, men måske snarere betonet på en bestemt måde.
Nu er der rumkorrektion i dyret, men alligevel kan opstillingen have en pæn indflydelse, og meget kan man sige om B&O forhandlere, men de virker sku ikke gearet til at sælge speakers i denne prisklasse. Demo-rummene er elendige, og det virker ikke som om personalet har den store hifi-viden.
Waal du har da for så vidt ret når du siger at gode anmeldelser ikke er nogen garanti, men B&O er jo ikke dem der normalt roses af Hifipressen for god lyd. Og i sidste ende vil bladene også miste troværdighed, hvis B&O'en er 100% håbløs.
Så alt i alt var jeg nok positivt overrasket ... Men uden fejl, det er den trods alt nok ikke. Ville ikke bytte med mine egne speakers - og da fruen synes de er max grimme så bliver det nok ikke lige hos mig de skal stå.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |