Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 04:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kompakt med god bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Nad D3020 et sæt boston a26 og en dali f 12-e.

Det spiller godt (naden og boston) med en behalig lyd med absolut ingen lyttetræthed, jeg for først den nu gider jeg ikke lytte til musik mere end lyttetræthed, behaligt top og en mellemtone jeg ikke har noget at udsætte på, bassen derimod den er ikke specielt dyb eller kraftig, om det er forstærkeren eller højtalerene der ikke er gode nok, ved jeg ikke, er bare glad for naden så den vil jeg beholde.

I betragtning af mine tidligere højtaler krk rookit 5 g3 havde mere bas som også føltes dybere så skuffer bassen, så kort tid efter købet at boston a26 købt jeg dali subwooferen og den gir da også det ekstra selv om den kun starter ved ca 80hz, dog med visse nurme fra www.trance.fm er bassen ok fra uden subwooferen.

subwooferen er nogen gange lidt bamset og buldrende frem for stram og præcis bas med attack, lidt som pa og studio monitor, dog uden på nogen måderskal være ultra tør stram, præcis og på grænsen til hård bas (skal stadig være musikalsk), rummet kan jeg ikke gøre så meget ved så lad endelig være med at foreslå at forbedre akustikken.

Vil høre om i har nogen ideer til små kompakte højtaler med rigtig god bas, dali zensor bryder jeg mig ikke om sammen med naden og zensor 3 er lidt for stor, men ellers størrelsesmæssigt som en sa saxo1 (har jeg engang haft i få dage, den har overraskende god bas men blev meget hurtigt agressiv påtrængende i toppen ved middel høj lydstyrke og den når hurtig sin lydtryksmæssige grænse),dali zensor 1, monitor audio bx1,B&W cm1,noston a26 (skal dog ikke være for små til et sæt isoacoustics 155 stander) god følsomhed på min 88db eller alm følsomhed og 4 ohm (dynamisk spidseffekt fra naden er ca 105watt i 4ohm,ca 65 watt i 8ohm) max pris 4000kr pr sæt.

Skal ikke spille vildt højt,men ca 88-89 db i følsomhed og så den effekt nad'en har er nok til mig, de bruges samme med min pc så meget ofte sidder jeg under 1 meter fra dem når jeg lytter til musik,ser film.

(aktive højtaler,studio monitors kræver jeg køber en dac,lydkort jeg kan bruge som volumen kontrol og så bliver det måske lidt for dyrt, da jeg så skal sælge naden)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis du kan få fat i et sæt Snell K, de første vel at mærke, så har de virkelig en god bas som tillige er ret informativ. De går dog kun ned til 70hz og er et lukket system. Nu skal du dog sidde ret tæt og de er lavet noget større lytte afstand, men det er ht du vil kunne lide. Følsomhed på 90db.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

.....kan lige tilføje, at resten af toneområdet også er klasse......og hvilken dynamik.

Anarki
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

En B&W matrix 805 synes jeg er klart bedre end nogle af Snells standermoeller og også mange af deres gulvmodeller
Til top Vis Anarki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anarki

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig en smagssag. Jeg har haft B&W 805 oppe i mod de nævnte Snell K original og Snell K var den mest åbne og dynamisk frigjorte og levende. Men B&W 805 er alligevel en fremragende højttaler......hvis vi altså snakker om den første.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Altså, hvis du kan få fat i et sæt Snell K, de første vel at mærke, så har de virkelig en god bas som tillige er ret informativ. De
går dog kun ned til 70hz og er et lukket system. Nu skal du dog sidde ret tæt og de er lavet noget større lytte afstand, men det er ht du vil kunne
lide. Følsomhed på 90db.

Ser ud til at være lidt for store når de skal stå på et bord også i forhold til in stander

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ja, de er på 12 liter. Men jeg måtte bare lige nævne dem.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Anarki skrev:
En B&W matrix 805 synes jeg er klart bedre end nogle af Snells standermoeller og også mange af deres gulvmodeller

Ser også ud til at være lidt for store, da jeg købte subwoofer istedet for at opgradere min boston a26,
kiggede jeg på B&W cm1 og Dynaudio DM6/2 men de cm1 har for lav følsomhed, DM6/2 så vel DM7/2 skulle kræve en strømstærk forstærker hvor
min Nad D3020 ikke passer ind i den kategori.

Q acoustics Q20 skulle være rigtig gode men lidt for pæne i lyden til naden, Monitor audio bx2
har jeg hørt nogen vil skifte ud med nogen andre fordi lyden bliver for lys med naden

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Kunne godt li bassen fra den meget lille system audio saxo 1 men med en denon dra 109f som er en rimelig kraftig mini reciver der kunne den ikke
tåle ret meget effekt især med edm, før den nåede sine begrænsninger
den så lød den meget påtrængende og metallisk i toppen, men som nævnt den bas den havde kunne jeg godt li

Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

PMC LB1 er helt sikkert et godt bud hvis du kan finde et sæt. (ved intet om hvad går for brugt)
Imponerende transmissionslinje højttaler, som har en basformåen man ikke tror på før man har hørt den. Og så er resten af lydbilledet også rigtig godt skruet sammen.

Ellers kunne Dynaudio BM6P eller Audience 52 også være gode bud, de spiller fantastisk godt og har en ret dyb bas.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Q acoustics Q20 skulle være rigtig gode men lidt for pæne i lyden til naden, Monitor audio bx2
har jeg hørt nogen vil skifte ud med nogen andre fordi lyden bliver for lys med naden

Det er første gang jeg hører at Q Acoustics Compact 20 skulle være for pæne i lyden, de er derimod meget velopløste og musikalske i lyden
det burde da ikke være et problem til din NAD 3020 D.
Du kunne måske kigge på Q Acoustics 2020i som også spiller utroligt godt med et solidt basfundament ligesom Compact 20 selv med mindre
forstærkere.
Jeg har begge ovennævnte højtalere adskillige gange med både Aura, Vela og Myamp (2x30 watt) og ingen af disse havde problemer med at
få det bedste ud af en 2020i eller Compact 20

grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde på hifisurround messen i weekenden og der hørte jeg nogle bittesmå Buchardt højttalere med en bas man ellers kun finder mellemstore gulvhøjtalere. Kan ikke huske om det var den der hed 200 eller 300 men den med 2 slave basser bagpå levere overordentlig stort lydtryk og gik rimelig dybt. De stod til 3-4000 for et sæt og er man til god bass fra en lille kass er de klart værd at nævne jeg blev i hvert fald noget overrasket over den bund de kunne levere
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv at læse lidt her i denne tråd. De skulle spille fremragende.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1376&titl e=lille-2-vejs-slavekonstruktion

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

grønlænder skrev:
Jeg var inde på hifisurround messen i weekenden og der hørte jeg nogle bittesmå Buchardt højttalere med en bas man ellers kun finder mellemstore gulvhøjtalere. Kan ikke huske om det var den der hed 200 eller 300 men den med 2 slave basser bagpå levere overordentlig stort lydtryk og gik rimelig dybt. De stod til 3-4000 for et sæt og er man til god bass fra en lille kass er de klart værd at nævne jeg blev i hvert fald noget overrasket over den bund de kunne levere

Det er pr stk de koster 3000 og 4000kr, pga ,mange bestillingere kan de ikke levere før engang til næste år

grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg så slet ikke at det var pr. Styk derinde, vi var kun lige hurtigt
inde forbi buchardt, der var simpelthen for mange mennesker
derinde.
Hvad med system audio sa210 (eller en lignende system audioer)
jeg synes de spiller rigtig flot og præcis bas, dog er de lidt høje af en
kompakthøjttaler at være. Set til omkring 1000 kroner brugt.

Mvh Daniel
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

De er desværre for smalle til min stander og måske for høje

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Nu er min forstærker,højtaler og subwoofer sat til salg for at se hvad jeg kan få for dem.

Overvejer også aktive højtaler til ca 3000kr pr sæt og usb lydkort/dac som har volumen knap der kan bruges istedet for min tc elelctronic level pilot, som skal fremhæve,dæmpe lyden der kommer fra min pc, så jeg altid har sammen output fra pcen og den kun ændres før den går ud af lydkortet,
dacen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes