Emne: Højttalere til 750 watt? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Elskerlyd Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære hifi-nørder(i den gode betydning).
I min søgen efter den ultimative lyd ift. min pengepung, har jeg igennem de sidste ca. 10 år haft rigtig meget forskelligt grej.
Jeg har dog lige købt en Musical Fidelity Kw750, hvilket helt utvivlsomt er den vildeste og bedst-lydende forstærker, jeg
nogensinde har ejet.
Den spiller sammen med en Lyngdorf CD1 på et sæt Rega RS7.
Jeg er faktisk rigtig, rigtig godt tilfreds med lyden. Den er meget detaljeret, stemmer bliver gengivet nærmest perfekt, og bassen
er superstram. Det eneste "men" er, at jeg har en følelse af, at jeg presser højttalerne, når/hvis jeg spille rigtig højt. Det er ikke
fordi, de lyder dårligt. Nærmest tværtimod, men fornemmelsen af at balancere på kanten af højttalernes formåen tiltaler mig
ikke, ligesom jeg ikke føler, at jeg udnytter forstærkerens enorme kraftressourcer.
Ja, anlægget spiller selvfølgelig mere end rigeligt højt ift. at jeg bor i lejlighed, men den store forstærker skal altså udnyttes, da
argumenterne(over for kæresten) for at have tre store "klodser" i stuen ellers forsvinder. Og jeg vil rigtig gerne behohlde min
forstærker, da den ganske enkelt er for vild.
Mit budget er på max 25000kr. Jeg har tænkt på et sæt N802 eller et sæt MS4. De er lige nu til salg for hhv. 28000 og 26000,
hvilket ikke ligger ret langt ud over mit budget.
Men i den prisklasse findes der jo rigtig, rigtig mange andre højttalere. Spørgsmålet er bare hvilke andre? Og vil de give mig
mere vellyd end 802 og MS4?
Min stue er på ca. 4x6 meter og jeg spiller på tværs. Højttalerne kommer til at stå op ad bagvæggen, men med luft til siderne.
Har I nogle bud derude, som ligger indenfor mit budget?
Venlig hilsen Søren
|
Til top |
|
|
Jens EK Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Jeg ville beholde de Rega RS7. Bevares, man kan få større enheder og voldsomme konstruktioner, men de spiller sjældent bedre end RS7, efter min
mening. Jeg er personligt ikke så betaget af Dali Euphonia, selvom du kan spille højt på dem. Hvis lysten er der til en anden speaker, i den prisklasse
som kan powerhandle. Så måske disse:
Dynadio Focus serien, Vienna Acoustics, Sonus Faber Venere eller Dynaudio X38.
Jeg gik fra mine gamle Rega R7 og til dyrere, større og mere eksotiske konstruktioner. Savnede mine R7 alle årene og er glad igen med RS7. Vær du
glad for at du har et overflødighedshorn af power, det giver headroom og det skal man ikke kimse af.
Vh
jens
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Søren. Et bud herfra kunne være (specielt hvis du kunne "omvende" din stue, så du spillede på langs) at du skulle kigge efter et par Magnepan 3.6. Din forstærker har lige præcis den power, der skal til, for at trække dem problemløst. De kræver desværre lidt afstand til bagvæggen for at spille optimalt. Har selv et par "små" MG12QR, og de er i deres es, når de får smidt 500 watt + efter sig. Jeg spiller også på tværs, men har dem alligevel "lidt" ude fra bagvæggen, og så er de ikke helt så store som 3.6´erne. Hvis der er en, der vil tilbyde dig en lytter på sådan et par, burde du tage imod med kyshånd .
https://www.google.dk/search?q=magnepan+3.6&biw=1920& ;bih=1122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&am p;ei=gdd-VNGiOMa5ON-CgcAJ&ved=0CCcQsAQ
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elskerlyd skrev:
Jeg har dog lige købt en Musical Fidelity Kw750, hvilket helt utvivlsomt er den vildeste og bedst-lydende forstærker, jeg nogensinde har ejet.
Ja, anlægget spiller selvfølgelig mere end rigeligt højt ift. at jeg bor i lejlighed, men den store forstærker skal altså udnyttes, da argumenterne(over for kæresten) for at have tre store "klodser" i stuen ellers forsvinder. Og jeg vil rigtig gerne behohlde min forstærker, da den ganske enkelt er for vild. |
|
|
Det bedste argument for købet af den meget potente forstærker er, at den får det bedste ud af dine højttalere til enhver tid. At den ubesværet spiller "rigeligt højt". Den klarer enhver opgave i tomgang, så at sige. Du har "headroom" til at klare enhver dynamisk indspilning. Det er de øverste tre-fire hundrede watt det giver luft til ubesværet at gengive musikken, som du hører den. Vælger du at anvende forstærkerens fulde kraft hele tiden kommer du igen til at mangle den luft, som vel var hele ideen i at købe forstærkeren.
Valget af nye højttalere skal du lytte dig frem til. Gå efter lydkvaliteten frem for belastningsevnen.
|
Til top |
|
|
Aschwarz Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en meget fornem forstærker du har købt.
Har du nogle staldtips omkring det at have 2 x 750W i en lejlighed, uden at blive smidt ud.
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skrue ned!
Det er netop kraftreserverne der er med til at give dig den lyd du nu oplever. Men tro mig sådan et par N802 har en bund der kan mærkes, hvis der
er saft og kraft til det.
Der er lidt samme oplevelse som en bil. Jeg kører til dagligt i en potte med en knap 4 liter maskine. Det betyder ikke, at jeg letter fra hvert eneste
lyskryds for a slå ny 0-100 rekord eller ligger med 250 på motorvejen. Men jeg har reserverne til at trække det meste og kan en gang i mellem
nyde når jeg kun kører 5 km/l og lader de andre bag mig.
Dine mange kræfter skal bruges fornuftigt - og fornuftigt er til nøgle højttalere der gengiver på den måde du kan lide - ikke om de kræver 750w for
at sige pip.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 03 December 2014 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den stue, kunne du nok have plads til et sæt Snell type A3 eller 3i. De ville bliver henrykte over, at blive nusset bag i, af 750watt/kanal. det handler dog ikke om max lydtryk her, men kontrol og headroom. Disse skal stå 30cm op ad en bagvæg uden vinkling. Så de skal ikke stå helt ude på gulvet, som andre større højttalere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Elskerlyd Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, med så mange hurtige tilbagemeldinger.
Jeg sidder nu og lytter til Robben Ford. Og bliver helt i tvivl, om jeg overhovedet skal have nye højttalere..
Det lyder bare super kontrolleret og med en så fed nerve. Men det er en vanvittig virus, for jeg sidder samtidig og tænker:
"Hvad nu, hvis jeg bare lige havde to syv tommer i stedet for én." osv. osv. Og samtidig indfanger musikken mig fuldstændig, og
jeg drømmer mig hen i musikkens forunderlige og magiske verden...
Argghh! Jeg er jo syg, for det lyder jo allerede så super godt! Men alligevel, hvad nu hvis...
Mht. rummet, så kan jeg ikke spille på langs. Jeg har iøvrigt prøvet det før, men uden held, da jeg har et stort vindue for enden,
som reflekterer lyden ufatteligt meget=dårlig akustik.
Mht. mine naboer og de 2x750 watt, så har jeg som sagt allerede haft rigeligt med forskelligt grej i de sidste 10 års tid, så de er
heldigvis vante til god musik. Jeg ikke ikke blevet smidt ud endnu, og har allerede snakket med dem. De er bare glade for at
kunne høre, at der bor nogen i nærheden... Man kan jo ikke vælge sine naboer, så tricket er vel at være heldig og ellers udvise
almindelig venlighed, dvs. ikke spille midt om natten - medmindre det er annonceret i opgangen.
Mht de andre mærker, I nævner, så er der vist et sæt Dynaudio 340 til salg i mit nabolag. Måske jeg skulle lytte lidt til dem? Er
der nogen, der har erfaringer med dem?
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken DAC bruger du?
Kan en anden DAC mon ændre på lydopfattelsen?
|
Til top |
|
|
Rene.j Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 September 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Elskerlyd] Fedt, med så mange hurtige tilbagemeldinger.
Jeg sidder nu og lytter til Robben Ford. Og bliver helt i tvivl, om jeg overhovedet skal have nye højttalere..
Det lyder bare super kontrolleret og med en så fed nerve. Men det er en vanvittig virus, for jeg sidder samtidig og tænker:
"Hvad nu, hvis jeg bare lige havde to syv tommer i stedet for én." osv. osv. Og samtidig indfanger musikken mig fuldstændig, og
jeg drømmer mig hen i musikkens forunderlige og magiske verden...
Argghh! Jeg er jo syg, for det lyder jo allerede så super godt! Men alligevel, hvad nu hvis...
Mht. rummet, så kan jeg ikke spille på langs. Jeg har iøvrigt prøvet det før, men uden held, da jeg har et stort vindue for enden,
som reflekterer lyden ufatteligt meget=dårlig akustik.
Mht. mine naboer og de 2x750 watt, så har jeg som sagt allerede haft rigeligt med forskelligt grej i de sidste 10 års tid, så de er
heldigvis vante til god musik. Jeg ikke ikke blevet smidt ud endnu, og har allerede snakket med dem. De er bare glade for at
kunne høre, at der bor nogen i nærheden... Man kan jo ikke vælge sine naboer, så tricket er vel at være heldig og ellers udvise
almindelig venlighed, dvs. ikke spille midt om natten - medmindre det er annonceret i opgangen.
Mht de andre mærker, I nævner, så er der vist et sæt Dynaudio 340 til salg i mit nabolag. Måske jeg skulle lytte lidt til dem? Er
der nogen, der har erfaringer med dem?
Dem har jeg købt han har bare glemt og pille annoncen af. Spiller også selv ned mf dog kun en m6i :)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elskerlyd skrev:
Fedt, med så mange hurtige tilbagemeldinger. Jeg sidder nu og lytter til Robben Ford. Og bliver helt i tvivl, om jeg overhovedet skal have nye højttalere.. Det lyder bare super kontrolleret og med en så fed nerve. Men det er en vanvittig virus, for jeg sidder samtidig og tænker: "Hvad nu, hvis jeg bare lige havde to syv tommer i stedet for én." osv. osv. Og samtidig indfanger musikken mig fuldstændig, og jeg drømmer mig hen i musikkens forunderlige og magiske verden...
Mht. rummet, så kan jeg ikke spille på langs. Jeg har iøvrigt prøvet det før, men uden held, da jeg har et stort vindue for enden, som reflekterer lyden ufatteligt meget=dårlig akustik. Mht. mine naboer og de 2x750 watt, så har jeg som sagt allerede haft rigeligt med forskelligt grej i de sidste 10 års tid, så de er heldigvis vante til god musik. Jeg ikke ikke blevet smidt ud endnu, og har allerede snakket med dem. De er bare glade for at kunne høre, at der bor nogen i nærheden... Man kan jo ikke vælge sine naboer, så tricket er vel at være heldig og ellers udvise almindelig venlighed, dvs. ikke spille midt om natten - medmindre det er annonceret i opgangen.
Mht de andre mærker, I nævner, så er der vist et sæt Dynaudio 340 til salg i mit nabolag. Måske jeg skulle lytte lidt til dem? Er der nogen, der har erfaringer med dem?
|
|
|
K an du ikke få sat gardiner op, du trække for, under lytning - eller evt persienner. Persiennerne, kan du jo vinkle i det lodrette plan, så lyden reflekteres op/ned så det ikke kommer så kraftigt retur til dig. De er jo også en lydfælde i en del af toneområdet opefter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Elskerlyd Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, så fik jeg købt et sæt Audiovector Si6 sig SE. Som kendere ved, så er de dog ufatteligt letdrevne med en følsomhed på
92db, så mine mange kraftreserver er som sådan ikke rigtig nødvendige alligevel.
Der er dog et helt enormt overskud, når man sætter en cd på, men der er stadig en særlig frekvens i det øvre basområde, som
driller lidt. Problemet var meget udtalt, før jeg fik sat spikes på, men det ændrede sig heldigvis radikalt, da de kom på. Men helt
forsvundet er det dog ikke.
Ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det?
Der blev foreslået gardiner[allanowich], men det er ikke mit vindue, der ser ud til at være problemet, men nok nærmere
refleksioner fra bagvæggen, hvis jeg ikke tager meget fejl-jeg har nemlig allerede gardiner.
Jeg har samtidig købt nye kabler - et sæt Audiovector Zero Compression Avantgarde  , hvilket jeg glæder mig til at sætte til,
da mit nuværende kabel er et gammelt, gammelt Dali kobberkabel.
Så nu ser mit setup således ud:
Forstærker-
Musical Fidelity KWPre
Musical Fidelity KW750
Nordost Blue Heaven
Højttalere-
Audiovector Si6 Sig SE
Kabel:Audiovector Zero Compression Avantgarde
Cd-afspiller-
Lyngdorf CD1
Kabel: Audioquest
Kan højttalerkablet mon på nogen måde ændre så meget på lyden, at det kan afhjælpe problemet(helt/delvist)?
Eller er det mon udelukkende de føromtalte refleksioner, hvorved jeg skal have malerier eller andet akustikforbedrende op på
væggen?
Rene J. - Tillykke med højttalerne. Jeg håber, de spiller godt?
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|