Forfatter |
|
andreas903 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Juli 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i dag købt mig et sæt hjemmebyggede 2-vejs højttalere, som jeg troede skulle være et røverkøb - hvilket det muligvis er
endnu. Da jeg kom hjem, opdagede jeg desværre at begge diskanter ikke spillede.  - (Jeg havde ikke mulighed for at teste
ved sælger, desværre).
Diskantenhederne er Dynaudio D-28 AF, som jeg så vidt jeg kan google mig frem til, er en ældre sag. Jeg har fået diskanten splittet
ad, og kan ikke selv se fejlen. (Er ikke stærk på området.)
Jeg kan se, at der er 2 små kabler, som ser ud til at være knækkede? Umiddelbart er det den eneste fejl jeg selv kan se. Spolen går
frit ned i magneten, uden knaslyde osv..
Jeg linker her til nogle billeder af de forskelige dele af diskanterne, og håber at i kan hjælpe mig lidt på vej. Det skal igen siges, at
jeg ikke har forstand på dette område, så alt hjælp er meget velkommen. Mvh.
De knækkede kabler?: http://postimg.org/image/eik1u1xyf/
Diskant dome oppefra: http://postimg.org/image/ikhb58yrv/
Diskant ''spole'': http://postimg.org/image/6srtyowct/
En slags ''mellemlægning'' af plastic?: http://postimg.org/image/jjklgn5n5/
Magneten: http://postimg.org/image/r46xcnrt5/
Alle delene: http://postimg.org/image/o9r9armzx/3a3f2b42/
|
Til top |
|
|
jørnø Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andreas.
Prøv at kontakte Per Skaaning på 86571522.
Han kender dine enheder.
Med venlig hilsen
Jørn
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
andreas903 skrev:
Jeg har i dag købt mig et sæt hjemmebyggede 2-vejs højttalere, som jeg troede skulle være et røverkøb - hvilket det muligvis er endnu. Da jeg kom hjem, opdagede jeg desværre at begge diskanter ikke spillede. - (Jeg havde ikke mulighed for at teste ved sælger, desværre). Diskantenhederne er Dynaudio D-28 AF, som jeg så vidt jeg kan google mig frem til, er en ældre sag. Jeg har fået diskanten splittet ad, og kan ikke selv se fejlen. (Er ikke stærk på området.) Jeg kan se, at der er 2 små kabler, som ser ud til at være knækkede? Umiddelbart er det den eneste fejl jeg selv kan se. Spolen går frit ned i magneten, uden knaslyde osv.. Jeg linker her til nogle billeder af de forskelige dele af diskanterne, og håber at i kan hjælpe mig lidt på vej. Det skal igen siges, at jeg ikke har forstand på dette område, så alt hjælp er meget velkommen. Mvh.
De knækkede kabler?: http://postimg.org/image/eik1u1xyf/
Diskant dome oppefra: http://postimg.org/image/ikhb58yrv/
Diskant ''spole'': http://postimg.org/image/6srtyowct/
En slags ''mellemlægning'' af plastic?: http://postimg.org/image/jjklgn5n5/
Magneten: http://postimg.org/image/r46xcnrt5/
Alle delene: http://postimg.org/image/o9r9armzx/3a3f2b42/ |
|
|
Så er linkene aktive.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jørn. Jeg har hørt om manden på et andet forum, men vidste ikke lige hvordan jeg skulle komme i kontakt med ham, så mange
tak :-)
Ved du om han foretrækker han sms eller opkald?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, tak for det allanowich. Jeg har ikke benyttet dette forum meget, så vidste ikke lige hvordan ;-)
Men det der var da noget smartere!
|
Til top |
|
|
jørnø Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 15 December 2014 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andreas.
Ring bare til Per og få en snak med ham.
Han er dygtig.
Med venlig hilsen
Jørn
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 15 December 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, for mig ser det ud til, at forbindelsen mellem terminalerne på enheden (som er forbundet med filteret) og selve ledningen til svingspolen er blevet ødelagt - det burde være nemt at reparere. Men, det er blot et gæt.
Enhederne er ganske rigtigt gamle, men klassikere. Disse enheder var i sin tid creme de la creme inden for diskantdomer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 December 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Hmm, for mig ser det ud til, at forbindelsen mellem terminalerne på enheden (som er
forbundet med filteret) og selve ledningen til svingspolen er blevet ødelagt - det burde være nemt at reparere. Men, det er blot et
gæt.Enhederne er ganske rigtigt gamle, men klassikere. Disse enheder var i sin tid creme de la creme inden for diskantdomer.
|
|
|
De siger heller ikke en lyd, overhovedet. Og som sagt går spolen fint i magneten, så mon ikke du har påpeget problemet?
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 16 December 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser det samme som mollecon.
Der er 2 muligheder enten vikle lidt tråd af svingspolen og lodde det på terminalerne eller få et nyt svingstaten sat på diskanterne ! Sidstnævnte er
helt sikkert bedst for lyden, men ved ikke lige hvor eller hvordan man får svingsystemer til Dynaudio-enheder.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 16 December 2014 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fejl: svingstaten ~ svingsystem
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 16 December 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har studeret dine billeder. Svingspolen er sort midt på viklingen. Et sikkert bevis på, at de har deltaget i en af årets sæsonfester. Ideen med at vikle lidt af tråden og genetablere lyder besnærende, men spolen er ødelagt og med stor sandsynlighed kortsluttet. Og så er man lige vidt. Der skal et nyt membrankit til, før det fungerer igen.
Kontakt: mail@dynaudio.dk og forhør.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Jeg har studeret dine billeder. Svingspolen er sort midt på viklingen. Et sikkert bevis på, at de har deltaget i en af
årets sæsonfester. Ideen med at vikle lidt af tråden og genetablere lyder besnærende, men spolen er ødelagt og med stor
sandsynlighed kortsluttet. Og så er man lige vidt. Der skal et nyt membrankit til, før det fungerer igen.
Kontakt: mail@dynaudio.dk og forhør. |
|
|
Det vil jeg prøve. Jeg kan godt se den er sort, det skal den ikke være?
Og er dette den eneste fejl du umiddelbart ser? Mvh.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyy Kaj, nu kan jeg ikke huske, om der er "ferrofluid" i en D-28AF, men hvis der er, er det sikkert det sorte, du kan se. Har mange gange været i tvivl, intil det blev tørret af  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Heyy Kaj, nu kan jeg ikke huske, om der er "ferrofluid" i en D-28AF, men hvis der er, er det sikkert det sorte, du
kan se. Har mange gange været i tvivl, intil det blev tørret af |
|
|
Det du nævner her.. Er det noget snask, som nærmest minder om olie? For det er der i hvert fald på spolen. Den laver i hvert fald
fedtede sorte mærker på mit hvide køkkenbord..
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis, det er "magnetisk olie", som er med til at køle svingspolen ned. Hvis du forsigtigt stikker et lille stykke ppir ned i svingspolegabet på magneten, og det er "sortsmattet", når det kommer op, er det derfor, at svingspolen er sort, og den har af samme årsag sandsynligvis ikke været overbelastet  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andreas.
Jeg er lidt overrasket over at ingen endnu har foreslået det helt indlysende, at måle om de er ok eller ej?. Du tager ganske enkelt et multimeter, og forbinder det til de to stykker ledning som kommer ud fra svingspolen. Hvis de måler nogenlunde ens, og hvis det er i nærheden af 8 ohm (Jeg mener at D28Af er en 8 ohms enhed), så er svingspolen med stor sandsynlighed ok. Vær opmærksom på, at det IKKE er sikkert at enhedens impedans er 8 ohm ved den frekvens dit meter måler ved, og at det derfor er muligt at du måler noget som afviger en del fra de 8 ohm. Hvis du måler tæt på o ohm, så er spolerne kortsluttet, og hvis du måler uendeligt så er de brændt over. Husk lige at tråden på svingspoler er isoleret, så du skal nok lige afisolere tråden der hvor du måler.
Såfremt det viser sig at de er defekte, så bør du kunne bruge stumper fra den almindelige D28, idet det såvidt jeg husker kun er frontpladen som er forskellig på de to modeller. Den almindelige D28 kan ofte findes billigt i den gamle F3 Trapez (KUN den oprindelige, IKKE X og XI), som ofte næsten foræres væk når basser og mellemtoner er blevet trætte.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass, hvis det er en 8 ohms enhed (a/c impedans) vil den med et dc-multimeter måle ca. 4,5-5 ohm  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Highmass, hvis det er en 8 ohms enhed (a/c impedans) vil den med et dc-multimeter måle ca. 4,5-5 ohm |
|
|
Hej Boyd.
Jeg vil bestemt ikke udelukke at du har ret, men jeg tror det er forskelligt fra enhed til enhed, og muligvis også forskelligt på forskellige metre. Da jeg var noget usikker på om man ville måle præcist den samme impedans som enheden nominelle, lavede jeg en test. På en enhed jeg havde liggende (En gammel JVC metaldome) står der 6,3 Ohm. Jeg målte 6,2 Ohm på den, så der er i hvert fald nogen enheder som måler ganske tæt på den nominelle værdi.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2014 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Hej Andreas.
Jeg er lidt overrasket over at ingen endnu har foreslået det helt indlysende, at måle om de er ok eller ej?. Du tager ganske enkelt et
multimeter, og forbinder det til de to stykker ledning som kommer ud fra svingspolen. Hvis de måler nogenlunde ens, og hvis det er
i nærheden af 8 ohm (Jeg mener at D28Af er en 8 ohms enhed), så er svingspolen med stor sandsynlighed ok. Vær opmærksom
på, at det IKKE er sikkert at enhedens impedans er 8 ohm ved den frekvens dit meter måler ved, og at det derfor er muligt at du
måler noget som afviger en del fra de 8 ohm. Hvis du måler tæt på o ohm, så er spolerne kortsluttet, og hvis du måler uendeligt så
er de brændt over. Husk lige at tråden på svingspoler er isoleret, så du skal nok lige afisolere tråden der hvor du måler.
Såfremt det viser sig at de er defekte, så bør du kunne bruge stumper fra den almindelige D28, idet det såvidt jeg husker kun er
frontpladen som er forskellig på de to modeller. Den almindelige D28 kan ofte findes billigt i den gamle F3 Trapez (KUN den
oprindelige, IKKE X og XI), som ofte næsten foræres væk når basser og mellemtoner er blevet trætte.
Mvh. Lars. |
|
|
Det lyder som noget jeg kan finde ud af, tak. Så er problemet bare.. Der er ingen løse ender at se på spolen?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 17 December 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.h.t. afbrænding, var disse enheder meget robuste. Og, det var bl.a. p.g.a. den magnetiske olie, ferrofluid. Den kan dog fordampe/tørre ud med tiden. Skal enheden måles, så husk at det skal være med svag strøm/spænding - er det med AC, så brug en passende, høj frekvens (f.eks. 3 kHz), og beskyt enheden med en seriekondensator, f.eks. 8 mikrofarad.
|
Til top |
|
|