| Forfatter |
|
sh24 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 18 Januar 2015 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen, som har erfaring med serie/parallel kobling af subwoofer-enheder vs. alm. parallelkobling?
|
| Til top |
|
| |
sh24 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2015 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har altid troet at det "ødelagde" forstærkerens dæmpningsfaktor, at koble bashøjttalere i serie?
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 23 Januar 2015 kl. 04:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan seriel- og parallelkoble ens enheder fuldstændig som du lyster - forudsat at du ender op med ens spændingsfald over dem allesammen naturligvis.  Kun spændingen ændres fra enhedernes side, når man skifter mellem de to koblinger og kun impedansen ændres set fra forstærkerens side.
sh24 skrev:
| Jeg har altid troet at det "ødelagde" forstærkerens dæmpningsfaktor, at koble bashøjttalere i serie? |
|
|
Det er en misforståelse, man rigitg tit støder på i diverse fora. Den bliver heldigvis ikke mere korrekt af dens udbredelse.
Den er formentlig opstået ved at nogen glemmer, at det ikke er en modstand man har i serie med sin enhed, men derimod en tilsvarende reaktiv enhed. Tilbagesvings-EMF fra den enkelte enhed bliver derfor ikke afsat i de øvrige, men derimod summeret med alle de andres og afsat i forstærkeren.
På samme vis som de serielkoblede enheder deles om forstærkerens spænding, når man driver dem, så udgør de enkelte enheders tilbagesvings-EMF også kun en del af den samlede tilbagesvings-EMF og da de enkelte tilbagesvings-EMF-spændinger alle er i fase og ens, afsættes energien derfor ikke i de øvrige enheders svingspoler, da der ikke vil være nogen spændingsforskel imellem enhederne. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
sh24 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2015 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, men når jeg ser diagrammer over serie-parallel kredsløb er der altid tale om et lige antal højttalerenheder.
Jeg har brug for at koble 3 enheder(Tymphany LAT700) med hver 2 (8 Ohm) svingspoler sammen til en acceptabel impedans.
|
| Til top |
|
| |
Kvalme Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 Januar 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Dali Megaline har bas/mellemtonerne parallel/serie koblet så man må mene at det sagtens kan lade sig gøre.
Min egen erfaring siger at man bare skal havne på en impedans der er den samme eller mindre end den enkelte enhed
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2015 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi man er nødt til at ramme samme spændingsfald på alle enheder. Det kræver et lige antal svingspoler når man både serie- og parallelkobler, men det har du også, så det kan nemt lade sig gøre. Var det i øvrigt ikke dig, der manglede en masse effekt på et tidspunkt? Har du fundet det? Ellers vil jeg foreslå dig at finde to kraftige stereoversioner af klasse D forstærkere (Tripath eller IRS2092 el. lign), som du kan brokoble i hver side.
Så ville jeg parallelkoble de to svingspoler i hver LAT, så de er fire ohm hver og så serieforbinde disse tre og tre. Så ser alle svingspoler samme spænding, og du ender op med en 12 ohm nominel impedans. Det passer med at du smide ca. 1kW i hver side, når du brokobler en af de større stereoversioner af IRS2092 ved +- 80-90V. Det svarer til at sætte en nominel 6 ohm belastning på hver af de fire udgange, så det vil passe forstærkerne rigtig fint.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
sh24 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for gode forslag.
Man kunne jo også seriekoble de to svingspoler i hver LAT og der efter parallelkoble de tre LAT'er. Så ender man, så vidt jeg kan regne ud, med nominelt 5,33 Ohm. Det kan de fleste forstærkere vist trække.
Lige et (sidste?) spørgsmål: Det påstås i visse fora, at serie-parallel kobling kan ændre enhedernes Q. Nogen der har oplevet det?
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2015 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sh24 skrev:
Tak for gode forslag.
Man kunne jo også seriekoble de to svingspoler i hver LAT og der efter parallelkoble de tre LAT'er. Så ender man, så vidt jeg kan regne ud, med nominelt 5,33 Ohm. Det kan de fleste forstærkere vist trække. |
|
|
Det er rigtig, men så får du nok vanskeligt ved at komme op over de 1000W på forsvarlig vis, som du efterlyste i den anden tråd. Jeg kender i hvert fald ikke en 2 x 1000W i 5 ohm, men du kan let komme op på ca. det halve. Det er muligt andre kan pege på et modul med den effekt. Det er også en impedans i den meget lave ende til brokobling - derfor mit forslag.
At jeg ville koble som dig og "nøjes" med 4-500 watt er en anden sag, men det var dig selv, der ville op i de effekter, og det skal du i hvert fald også have lov til, men det kræver brokobling eller PA-moduler at nå derop.
Til den effekt med almindelig tilgængelige forstærkermoduler er mit forslag bedre, da meget få forstærkere er glade for en 5 ohms impedans brokoblet i forhold til 12 ohm. Det er altid bedre at hæve spændingen fremfor strømmen.
sh24 skrev:
Lige et (sidste?) spørgsmål: Det påstås i visse fora, at serie-parallel kobling kan ændre enhedernes Q. Nogen der har oplevet det? |
|
|
Nej, det er der ingen der har oplevet på trods af alle rablerierne. Det er stadig noget indsigtsløst vås. Se mit første indlæg, der blivet svaret på trådens spørgsmål. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |