Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afbrændte diskanter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået brændt mine diskanter af, nu for anden gang

Jeg har ikke kunne google mig frem til en erstatning.....

Det nærmeste jeg er kommet er at Seas har nogle enheder der også har den ovale front plade....

Reelt kunne jeg godt tænke mig at opgradere diskanten til en der kunne klare lidt mere effekt så jeg slipper for afbrænding når jeg spiller højt
mere ned 30 min....

nogen forslag?

Her et pr foto:

Til top Vis Jan A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan A

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Tror nærmere du skal se på din forstærker! Er det HK 2.1 der driver jamoerne når det går galt? Diskanter brænder ikke af med mindre forstærkeren bliver presset for hårdt.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2015 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Kan se at jeg ikke lige fik med at det er i Jamo THX One front højtalere de er brændt af i....

Ja det er HK 2.1 der driver dem, og den burde da have rigeligt at give af. Kører kun 2 kanaler, og den har jo 5.....og lyder på ingen måde presset. Det lyder som sagt rent i mine ører, og da jeg købte systemet (brugt) havde den forrige ejer lavet nøjagtig det samme med Rotels Reference Surround sæt....

Det skal lige siges jeg spiller meget højt og burde nok finde nogle højtalere der kan det uden at dø men det er budgettet desværre ikke til lige nu. Fandt et spor til, under Jamo stickeren, 6 ohm enhed, det må afgrænse en del:

Da mine fremtidsplaner er at få alle højtalere om bag lærredet var det måske en ide og få en enhed med lidt højere følsomhed, for jeg synes min Center mangler lidt i toppen, og den spiller igennem lærredet...og mm der sidder en dæmpnings modstand i filteret over diskanten er det vel den eneste vej? Eller er en EQ bedre/nemmere?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jan A.

Med planer om at få alle højttalere om bag lærredet får du for alvor brug for diskant effekt. Lærredet vil dæmpe diskanten så meget, at du får brug for mindst 20 dB mere signal afhængig af lærredets beskaffenhed. 20dB svarer til 100 gange større effekt. Har du problemer nu, er det intet at regne i forhold til, hvad der venter dig.

Uanset brug eller ikke brug af en equalizer skal dine diskanthøjttalere kunne overleve effekten bag det voldsomme lydtryk du beskriver og fremover ønsker. Skruer du 3 dB op for en equalizer eller forstærker fordobler du effekten!!! Dette uanset at 3dB forandring i praksis ikke lyder af ret meget.

Du skal enten sigte til brugen af meget ydedygtige forstærkere og højttalere med stor vedvarende belastningsevne eller investere i højttalere med meget stor effektivitet. Er det ikke nok, skal du anvende begge forslag samtidig. Og det koster.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Afbrænding af diskanter skyldes at forstærkeren klipper, og der derved tilføres mere effekt til tweeterne.

Hvis du har hørt ren/uklippet diskant er det nemt at høre når forstærkeren klipper!

Men stort set alle nyere cd'er er klippede, og så er det formodentlig svært at høre når forstærkeren klipper.

I min tid hos Peerless har jeg testet diskanter med 5 perioder ved 5000 Hz ved en effekt på 2000 w (totusinde watt). Det klarede de fint, men de kan
- som sagt - ikke holde til klippede signaler.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kan det tænkes at højttalerne har fået så meget effekt at delefiltrene har taget skade? og at diskanterne som følge futtes af?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
I min tid hos Peerless har jeg testet diskanter med 5 perioder ved 5000 Hz ved en effekt på 2000 w (totusinde watt). Det klarede de fint, men de kan
- som sagt - ikke holde til klippede signaler.

5 perioder ved 5kHz, det er kun signal i ét millisekund. Det dør de selvfølgelig ikke af rent termisk, hvilket givetvis er det som trådstarter har problemer med.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Formålet med testen var at undersøge, om der var nogen kompression ved høj effekt, og det var der ikke.

Problemet er nok forstærket af, at al højttalerlyd i det offentlige rum er forvrænget voldsomt. Dvs. "unge" mennesker tror, at det skal lyde sådan, og prøver at få deres eget anlæg til at lyde lige så elendigt/højt!

Hvis man kender ren lyd, er nemt at høre når forstærkeren klipper.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jan A skrev:

Reelt kunne jeg godt tænke mig at opgradere diskanten til en der kunne klare lidt mere effekt så jeg slipper for afbrænding når jeg
spiller højt mere ned 30 min....

Den findes ikke.

Som det måske fremgår af de øvrige svar, er det helt ligegyldigt hvilke diskantenheder du monterer. Hvis du udsætter dem for
forvrængning i længere tid brænder de af.

Det er ikke dit udstyr der fejler noget, det er dig der bruger det forkert.

Hvis du vil opgradere vil det give mere at opgradere forstærkeren, men det vil heller ikke redde dine diskanter hvis du så bare skruer op
til den nye forstærker også forvrænger.

Den eneste holdbare løsning er at du lærer at sige stop for diskanterne gør det.   
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2015 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Det går egentlig ganske fint med at spille høj tekno, det har de gjort i timevis.....men rockmusik var det de døde af

Så når jeg tænker over det er det egentlig mærkværdigt? Er det min PC der klipper eller fordi det var fra youtube.....Men hvis det er pga af noget
klipper signalet hvor hurtig dør diskanten så?

Jeg har ingen ide om delefilter evt. er brændt af? Når jeg får tid skal jeg have fundet ud af hvordan jeg hooker min PC op som spectrum
analyzer, så kunne jeg vel finde ud af delefrekvens tænker jeg? Også det vel "bare" at finde en diskant......

Indtil da ville jeg bare gerne have noget diskant tilbage, for det lyder forfærdeligt uden Også har jeg nok lært lektien, Don't play rock music
out loud, techno er mere velegnet

Er der nogen gode bud på silkeblød diskant med stor detaljerigdom der ikke koster over 400kr med en impedans på 6ohm?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2015 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Du skal også passe på dine ører... du har kun et sæt!

Og når du har fået tinitus, og hører en konstant hylen, så er det bare ærgerligt. Skru ned, og vend dig til, at højt ikke behøver at være "jeg-bløder-ud-af-ørerne-højt".

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2015 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jan A skrev:
Er der nogen gode bud på silkeblød diskant med stor detaljerigdom der ikke koster over 400kr med en impedans på 6ohm?

NEJ, det lyder lidt som om, at du vil ha´ det hele for ingenting, det sker aldrig. Et godt bud på en vellydende og særdeles robust enhed er:

http://www.audiohum.es/Morel-MDT33-ET338

Læg mærke til, at prisen er for et par. Den kan så ikke få´s i 6 Ohm, men det er et knap så stort problem, at få en med lidt kendskab til at mod. dine filtre, så de passer.
Og så vil da istemme de andres hylekor: Væn dig til at spille en anelse lavere. Dit tekno er mere pulsbaseret musik, hvorimod rock nok indeholder mere energi hele tiden. Sandsynligvis derfor du har smadret dine diskanter.

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2015 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak for budet men lidt for dyr lige nu.

Nu har jeg ingen ide om hvad det er for en diskant der sidder i, men i forhold til de billige Peerles diskanter der sad i mine gamle højtalere så var
opgraderingen en åbenbaring af detaljer, specielt i de øvre toner.....

Tror jeg hopper på denne Seas enhed hvis der ikke kommer nogle bedre bud:

http://www.europe-
audio.com/document.asp?document_id=1703&link=datasheets\seas \h1318.pdf

Der er impedansen som den gamle, så det er mere plug and play....

Jeg skal nok passe på mine ører så det ikke går dem som diskanterne
Jeg skruer aldrig højere op end det er rart...

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Marts 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Du køber 2stk af disse Vifa, og så deler du dem på midten, dome og svingspole sidder klemt fast 3 ell 4 steder på magneten, så gør du det
samme med de originale, for til sidst at montere de nye, og vupti så spiller de med originale diskanter igen..

http://www.netsound.dk/da/twetere/150-vifa-
tweeter-tc26tg-05-06.html
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Tusind tak Migotil

Skide gode ide og tak for linket til nogle diskanter en super fornuftig pris der får stor ros

Vil straks bestille

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2015 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Har nu fået hørt TC-26 diskanten og sammenlignet med den der er i
min overlevende...
Der lidt mere luft i den originale, den spiller mere detaljeret. Men det
er helt klart en udmærket kandidat, og god til prisen, og tror ikke jeg
lægger mærke til at center højttaleren er med den originale....

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2015 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Tror også problemet er at Jamo THX One ikke er særligt glade for at spille højt. Har selv haft dem for en del år siden og jeg husker dem som at de skulle have en del strøm før de lød af noget som helst.
Hvis du er til meget høj musik så bør du måske overveje højtalere som er lavet decideret til det.
Dvs cervin vega og lign. Ikke fordi jeg har erfaring med det område..
Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes