Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ændring af enheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micch20
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2015
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 April 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all forum, jeg er ny her, da jeg tænker jeg skal bruge noget hjælp :/

Jeg har i dag købt et par Jamo PP 2504 højttalere. Umiddelbart så de ret billige ud, men tænke at det nok var pga alderen (jeg har givet 800,- for dem) Jeg fik at vide at bass var skiftet i ophæng og mellemtonen var skiftet i begge tårne.

Til dem der ikke lige kender modellen så er det en 4 vejs højttaler med 3x bass i hver hvor 2 af dem skulle sidde som PushPull i bunden, og den sidste er monteret "normalt"

Jeg tænkte at det at mellemtonen var skiftet gør ikke så meget, Delefilret sender alligevel kun de Hz til enheden den skal spille og der er mellem tone ret taknemlig. Det ser dog ud til at være nogle okay enheder. Men jeg skal lige have dem ud af kabinettet for at se det 100%.

Dog undrede det mig lidt da jeg kiggede dem efter ved personen jeg købte dem ved at jeg kunne se ophænget på bassen i bunden. Og nu jeg kommer jeg optager jeg at de originale 2x bass enheder er taget ud, og der nu sidder en anden enkel højttaler i stedet.

Og her kommer mit problem. De PushPull enheder skulle spille 20 til 200 Hz, så det vil ikke være lige meget hvilken bass der er sat i istedet for den originale. Da det efter min erfaring ikke er alle bass enheder der kan spille ned til 20 Hz. Men hvad endnu værre er... der sidder lige nu 2 ledninger uden enhed monteret. Jeg kunne da forestille mig at delefiltret bliver belastet forkert og der derfor kommer en forkert lyd?

Er der nogen der kan hjælpe mig her og ved om det bliver et problem? Og i så fald hvilket? For de lyder umiddelbart ok. Men nu har jeg heller ikke spillet så fandens højt på dem endnu. Så det kan være det først går galt når der kommer lidt krafter bag.

Håber der sidder nogle kloge hoveder herinde som kan hjælpe mig :)

//Michael
Til top Vis micch20's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micch20

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2015 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Det virker umiddelbart som en improviseret løsning, lavet af en person der ikke har forstand på den slags. Men, det er svært at gennemskue, om 'løsningen' virker i praksis.

Det dér med, at mellemtonen ikke er kritisk på den måde du beskriver, er desværre osse forkert. Højtalerkonstruktion er langt mere kompliceret, end man skulle tro. Fælden ligger i, at det kan se enkelt ud - det er det ikke!

Du kan blive nødt til at få tjekket de højtalere af nogen, der véd noget om dem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

micch20
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Tak Mollecon, det var jeg bange for. Men de spiller umiddelbart godt, så bruger dem nok bare som er.

asa11
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2015 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

velkommen til forum micch 

Held og lykke med dine højttalere - håber det går dem godt.

micch20
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Tak, må jo håbe på det bedste :)
Men nu ved jeg hvorfor de var blevet solgt videre 2 gange inden for kort tid :P

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Velkommen til
Mellemtonen er til alle tonerne mellem basserne og diskanten, så den er ekstrem vigtig... 800kr kan være mange penge, især hvis man mangler dem,
men du siger de lyder godt? Det er heller ikke alle højttalere hvor der står 20 Hz, at de faktisk kommer derned af... Så hvis du ikke er tilfreds, så
kontakt sælger og forelæg ham problemet: at du føler dig godt og grundigt tørret.... Eller behold dem, nyd dem, og sig til dig selv, at næste gang skal
du være mere grundig... Men inden du spiller videre, så kunne det være en ide, at afmontere de løse ledninger, bedst muligt...
Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Sendt: 07 April 2015 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Der er slettet lidt i indlæggene... tonen, de herrer! Og bare fordi nogen skriver grimt, så berettiger det ikke til at svare i samme tone. Brug i stedet "!Rapport"-knappen, så får jeg besked.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

micch20
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2015 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ja... Undskyld :(

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes