| Forfatter |
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et bass boom i min stue - jeg tror omkring de 35hz.
I princippet går jeg ud fra, at alle højttalere vil være ramt af dette, eller vil de?
Er der forskel på, hvordan en højttaler integrerer med rummet?
Vil problemet være det samme med basrefleks, horn, lukket, transmissionslinje etc.?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os sige dit boom ligger ved de 35hz. Kunne du leve med mindre højttalere, eller nogle, der ikke går længere end 50hz -+ 3db. Så kunne du derved udnytte dette boom til at få bassen en anelse dybere end de 50hz uden at du så har det problem du har nu.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
Jeg har et bass boom i min stue - jeg tror omkring de 35hz.
I princippet går jeg ud fra, at alle højttalere vil være ramt af dette, eller vil de?
Er der forskel på, hvordan en højttaler integrerer med rummet?
Vil problemet være det samme med basrefleks, horn, lukket, transmissionslinje etc.?
|
|
|
Hvorfor tror du at det netop er 35Hz?
Et decideret boom ligger i reglen noget højere...
Hvis du har mulighed for at afspille nogle testtoner på anlægget vil det være en god hjælp.
Men du må fortælle LANGT mere detaljeret om dit problem; Hvilke højttalere, højttalerprincip, højttalernes placering, rummets størrelse, din placering
osv. osv.
Niels
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere haft nogen gulv højttalere, som på visse numre var uudholdelige pga bass boomet.
Jeg har idag stander højttalere netop af den grund, men jeg savner en gang imellem bunden fra en gulvhøjttaler.
Men, jeg går ud fra, at der nok ikke er noget at gøre mht. gulvhøjttalere og bass boomet, men det kunne jo være, at forskellige højttaler
type integrerer anderledes til rummet...
Men, mine muligheder er nok at enten gøre noget ved rummet eller blive ved højttalere der ikke går så dybt og måske lege videre med at
integrere mine subwoofere, som har DSP og dermed er bass boomet elimineret - jeg syntes bare, det er svært med subwoofere til stereo
brug...
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stuen er ca. 4,5 x 6,0 m og spiller på den smalle led.
Der er loft til kip, hvilket jeg tror gør noget godt ved akustiken, da der ikke er tale om en "kasse".
Da jeg havde problemet, var det med nogen Vienna Mozart og med mine nuværende B&W 805S, er problemet der ikke.
Højttalerne står omkring 40cm fra væk og lagt fra hjørner.
Jeg har faktisk lige fået en Umik, så måske jeg skulle prøve at lave nogen sweeps med mine subwoofere uden DSP, for at se, hvordan det
ville se ud.
De 35Hz er et gæt....
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange, der tror en given bas tone er dybere end den er. Jeg har tit spillet for folk over mine Snell A2, som ikke er uden evner i bassen. Spiller jeg noget, som effektivt går ned til omkring 50hz, så tror de fejlagtigt, at vi er helt ned ved de 30 Hz. En 50hz tone, er dybere i sin "tone" lytte mæssigt, end den faktisk er.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
805'erne gå ned til 49Hz, og der er ikke nogen problemer...
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 4928
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
| Jeg har et bass boom i min stue - jeg tror omkring de 35hz. |
|
|
Så må du have en meget stor stue...
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ja, rolig nu.... de 35hz var jo også bare et gæt.... og nok forkert kan jeg forstå
Men, kunne tyde på at det er under de 50 i det mindste....
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
ja ja, rolig nu.... de 35hz var jo også bare et gæt.... og nok forkert kan jeg forstå
Men, kunne tyde på at det er under de 50 i det mindste.... |
|
|
Ud fra rummets dimensioner vil jeg gætte på problemer ved lidt over 50Hz og ved omkring 70-80Hz...
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan huske hvordan mit anlæg stod da du købte mine Vienna Damkel - i den stue havde jeg kæmpe boom omkring 82 Hz. Bare til
sammenligning.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue for pokker, havde du også boom med de højttalere, så er det sgu da dem der var noget galt med
Nå, spøg til side, min stue er også noget større end jeg husker din den gang, så det er vel naturligt, at min boom ligger lavere.
Du har jo kørt med en del forskelligt siden, var problemet det samme med alle HT'er?
Hvordan beregner man egentligt ved hvilke frekvenser der vil være stående bølger - er det bølgelængden i forhold til væglængden?
Gør det en forskel, at der er loft til kip?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 4928
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt "normalt", at basreflekshøjtalere har et løft ved 60-80 hz for, at give indtryk af "kælderdyb" bas. Desværre ligger roomgain'et i samme område i de fleste danske dagligstuer... og så buldrer det!
|
| Til top |
|
| |
Jochumsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2014 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beregning af stående bølger:
343/længde/2=Hz
I dit tilfælde: 343/6,0/2=28,5hz og 343/4,5/2=38hz, resonanserne kommer naturligvis også ved fordobling osv. af frekvensen, men med mindre styrke osv.
(Mere korrekt afstanden fra højtaleren frem til væggen)
Prøv dig frem med højtalere, da afstemningen af bassen varierer ...
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
Jeg har faktisk lige fået en Umik, så måske jeg skulle prøve at lave nogen sweeps med mine subwoofere uden DSP, for at se, hvordan det
ville se ud.
|
|
|
Skynd dig at få den koblet til og lavet en måling, så du slipper for at skulle gætte sådan
Jeg tænker også at efterklang er en stor del af dit problem, hvilket du ret tydeligt vil kunne se med en måling.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan få et fingerpeg om sit rums resonanser ved at koble sin PC til anlægget, og så finde et website med tonegenerator. Der finder man så et sweep, fx. 200 Hz til 20 Hz, og lytter så hvor det er kraftigst, hvilket er meget nemt. Derefter finder man faste frekvenser, som ligger på samme frekvens som der hvor det "buldrer". Udover at det er nemt at afgøre hvor resonanserne er, er det også slående, at ved andre frekvenser er der meget lidt niveau. Det er i mange rum meget ujævnt. Rumresonanser er noget fanden og DF har skabt  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Damkel.
Hvis du kan tegne dit rum, så kan jeg godt simulere de potentielle eigenfrekvenser (frekvenser ved dine mulige stående bølger), og så kan vi jo se
om de nogenlunde passer med det målte.
En god øvelse :)
|
| Til top |
|
| |