Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Diskant brændt af! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
U=IxR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2015 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Er der nogen her i forumet der kan anbefale en erstatning til de tweeter de sidder i Inifinty reference 11i. Jeg vil forære dem til en af mine bedste
kammerater sammen med en lille Marantz 1060 forstærker, manden har kun logitech computerhøjtaler og det piner mig og høre musik hjemme hos
ham, jeg har dette lille setup stående jeg vil forære ham. Men! spolen er brændt af i de små diskant (jeg måler 0 ohm med min fluke). Det behøver ikke
og være det aller bedste i verden men blot noget der kan klare opgaven. Som sagt har manden kun logitech så der skal ikke meget til før det føles som
en stor opgradering.

MVH

Martin
Til top Vis U=IxR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af U=IxR

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 05 August 2015 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt til salg på DBA til 350 kr. men det er i københavn

http://www.dba.dk/hoejttaler-infinity-reference/id-101706145 5/

U=IxR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Madmax jeg tror jeg fandt noget der kunne bruges hos elektroniklavpris Tusind tak for hjælpen!

The Real Wiz også mange tak for hjælpen, jeg fandt nogle hos elektroniklavpris til en flad 50ér stk. havde jeg boet tættere på sælgeren havde jeg nok
bare købt dem i stedet for da de også er i en pænere stand end dem jeg har. Der skal nok ikke så meget til for og få noget der er bedre end logitech!

Jeg har konverter en anden kammerat fra og være total udvidende om god lyd til og blive lidt af en audiofil. Så jeg håber jeg kan få modtageren af det
lille sæt til og dyrke god lyd i fremtiden. Jeg er bestemt bevidst om det jeg giver ham ikke tangere til og være i nærheden af det bedste der findes, men
lidt har vel også ret. Den lille Marantz der yder 2 x 30 RMS watt i 8 ohm (klasse A) farver lyden meget, men den har noget charmerende over dens lyd,
da jeg reparerede den i sin tid kun jeg lade være med og smile lidt fordi den er så old school at der ikke findes nogle IC i den. Den er fuldt ud
konstrueret i et diskret design.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 August 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

U=IxR skrev:
Men! spolen er brændt af i de små diskant (jeg måler 0 ohm med min fluke).

Er du helt sikker på den konklusion ?

Jeg har skiftet utallige diskantenheder, de fleste efter en ohmmåling. Jeg har aldrig oplevet en kortsluttet enhed, de plejer at være afbrudt.

DC-modstanden er normalt meget lav i en højttalerenhed. Der kan evt. være fejl i dine delefiltre.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 August 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

DC modstanden vil normalt ligge mellem 5-7 ohm. Det er set at en tweeters svingspole er blevet så varm at den kortslutter helt, men det er vigtigt at
måle direkte på enheden UDEN tilsluttet filter. Slutter filteret af med en spole tværs over udgangen til tweeteren er det spolens DC modstand du
måler. Og den er tæt på nul ohm ved DC.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2015 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig aflæst den præcise værdi når jeg har målt på diskantenheder. Jeg har bare sat ohmmeter over den løse diskantenhed. Var
den afbrudt, var den defekt. Var den ikke afbrudt har der været fejl i delefilteret.

Der er selvfølgelig masser af tilfælde hvor enheder forvrænger fordi svingspolen er kogt op eller lign. Jeg taler her om de tilfælde hvor
den er helt tavs.

Jeg er da med på at en svingspole teoretisk set kan kortslutte. Men det normale er at de afbryder, og at han skulle have to kortsluttede
enheder synes jeg lyder usandsynligt. Så skulle det være specielt for den benyttede enhed at den har tendens til at kortslutte modsat
alle andre. Enheden kan være defekt, men jeg ville være opmærksom på delefilteret.

Man kan ofte høre en svag skratten fra enheden i det øjeblik man sætter måleledningerne på. Hvis det er tilfældet er den ikke kortsluttet.

Jeg kender ikke delefilteret i denne højttaler. Men typiske fejl er en afbrudt modstand, sikring eller bipolar elektrolyt. De to førstnævnte
er jo nemme at kontrollere når han kan måle modstand ( igen kan det dog snyde når de sidder i ). Defekte elektrolytter kan ofte spottes
med det blotte øje, dog ikke altid.

U=IxR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Stanley lad mig starte fra starten med hvordan jeg nåede frem til diskantenheden var problemet.

Jeg ville lytte til musik på det lille setup og lå mærke til den ene side lød forkert da der ingen top var i den ene side.

1- Så byttede jeg rundt på kablerne til højtalerne for og se om det var forstærkeren eller højtaleren der fejlede, men problemet forblev i sammen side.

2- Afmonterede på det tidspunkt den suspekte enheden og koblede den ud af kredsen/filtret og målte direkte over enheden = O ohm.

3- For og dobbelt checke tog jeg den velfungerende diskant ud af den anden højtaler og koblede den tilsvarende ud af kredsen/filtret og målte direkte
over den for få en reference for hvad jeg kunne regne med måle på en enhed jeg vidste virkede, den lå på ca. 6 ohm.

4- For og checke at filtret i højtaleren ikke var blevet defekt sammen med enheden monterede jeg den velfungerende diskantenhed i det kabinet der
fejlede og påtrykte et audio signal og derfra kunne jeg høre at filtret stadig virkede efter hensigt.

Derfra konkluderede jeg at den ene diskantenhed var defekt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2015 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Okay, så er der ingen problemer. Så har du checket det hele på den mest skudsikre måde og burde ikke få nogen ubehagelige
overraskelser.

Jeg ville faktisk have foreslået punkt 4, men gjorde det ikke fordi du skrev at begge diskantenheder var brændt af.    

U=IxR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2015 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jeg ville faktisk have foreslået punkt 4, men gjorde det ikke fordi du skrev at begge diskantenheder var brændt af.    

Ups? Min fejl!.
Ja det var nu kun den ene side, men jeg skiftede begge så der ikke ville være (stor) performance forskel mellem to typer af diskanter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes