| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en kraftfuld 5 kannals effektforstærker men bruger kun de to kanaler til stereo. Ser både film og hører musik. Vil gerne have lidt mere bas og
tænker derfor på at få fat i en passiv subwoofer i stedet for en med egen indbygget forstærker.
Højttalere: Aurum cantus v8f.
Effektforstærker:
Cinenova grande 5
Hvilke passive subwoofere er ok gode? Man må vel kunne få nogle til en ok pris i forhold til aktive eller hvad?
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har et par store super højttalere, der går ned til 35 Hz, de koster 35.000, og så vil du have en sub...
Det er måske mig der er ignorant, men jeg tror ikke på at du kan få nogen som helst sub der kan tilføje noget positivt til dine
højtalere, du kan sagtens finde nogen der vil ødelægge det fuldstændigt.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes bare at der til tider mangler lidt i bunden ved de lave lydstyrker. Det er ikke fordi det behøver at spille højt alt sammen. Det er måske bare
mig, eller også er det fordi lyden er en anelse til den lyse side ved Lav/moderat volumen. Så det er det jeg ønsker at supplere.
Men det kan måske også være stuen, placeringen af gulvhøjttalerne i hjørnerne, som ellers giver mere bas, de almindelige rød hvide signalkabler eller
højttalerkablerne der er almindelig elektrikerledning ☺️
Olsen
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højtalernes placering betyder en del for bassen. Du vil få et løft ved at sætte dem i et hjørne, så prøv at lege lidt med
placeringen.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik ikke udtrykt mig klart. De står allerede i hjørnerne.
Forforstærker er Primare SP 31.7 Har ikke prøvet andre, men overvejer at skifte den en dag til en hvor frekvenser kan indstilles... Hvis det da fås i
kvalitet uden at det går ud over lyden.
Synes generelt at lyden er fantastisk og at højttalerne er noget af det flotteste, men stadigvæk lidt for meget til den lyse side ved lav lydstyrke.
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var i den situation ville jeg nok vælge en forforstærker (pre) med korrektion
F.eks sådan en her link
Det vil være en langt bedre løsning end stort set hvilken som helst subwoofer
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
| Du har et par store super højttalere, der går ned til 35 Hz, |
|
|
Ja ifølge specifikationen. Virkeligheden kan jo være en anden.
Det gode ved en aktiv sub frem for en passiv er indstillingsmulighederne! Det gør det noget nemmere at få den (eller dem) til at supplere dine
højtalere.
Men jo det er nok billigere at bruge den forstærker du har på et par XXLS enheder eller lignende i en hjemmebygget kasse.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
BertelB skrev:
| Du har et par store super højttalere, der går ned til 35 Hz, |
|
|
Ja ifølge specifikationen. Virkeligheden kan jo være en anden. |
|
|
Der findes desværre ikke nogen entydig og god måde at angive dyb-bas egenskaber hos en højttaler, det afhænger også af
lytterummet. Uden nogensinde at have hørt hans højtalere, vil jeg mene at
de har alle forudsætninger for at nå ret dybt ned.
|
| Til top |
|
| |
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du helt tilfreds med lyden ved højere volumen?
Og jeg går ud fra at du er ok fin med bassen på film, og det kun er på musik du mangler det eller?
Jeg er tvunet til at høre ved lavere volumen om aftenen grundet børn der skal sove, og her løser jeg det ved et drys EQ på min
forforstærker.
Jeg har førhen haft god succes med at integrere en god sub på et par Epicon 6, som døde bassmæssigt i min stue før jeg fik akustik
behandling.
Omvendt har jeg nogle andre højtalere idag med lignende specs hvor jeg ikke kan integrere samme sub, slet ikke efter at have
smidt noget akustik behandling op.
Så der er flere forskellige løsninger på problemet, og svært at sige noget der de facto virker i dit setup.
Det kommer selvfølgelig an på hvor langt man vil gå, jeg har brugt utallige timer på at rykke mine højtalere 0,5-1 cm for at opnå
den maksimale effekt.
Konen griner når jeg går igång med tommelstok og lommelygte..
Jeg mener personligt der er en del at hente ved kabler, men ikke noget som laver drastiske ændringer i forhold til optimal placering
og akustik behandling.
Kunne du smide nogle billeder ind af din stue, så er der måske noget mere konkret man kunne foreslå.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil gøre noget seriøst ved din basgengivelse, så skal du til at lege med flere subs - helst 3 styk, placeret 3 forskellige steder. Ideen er at du så vil kunne jævne basresponsen ud i rummet, ved at de 3 subwoofere arbejder med og imod hinanden på de rigtige steder - kort fortalt. https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqwSå lad os lege med ideen om at du tilføjer en subwoofer til dit system: Begge dine fronter spiller ned til deres dybeste formåen og du sætter en subwoofer i et af de modsatte hjørner af dine fronter. Kunsten er nu at tilpasse niveau og fase, således at den basrespons du har fra dine fronter bliver mere jævn, fordi subwooferen producere en bølgedal der hvor dine fronter producere en bølgetop. Vi skal dog helst under 100hz da vi her er helt rundstrålende, dvs at du ikke kan opfatte hvor lyden kommer fra og derfor kan se bort fra en del problematikker, som er dominerende i f.eks melletone og diskant området. Så du skal se på dit samlede membranareal på en af dine fronter og have fat i en subwoofer der har minimum samme membranareal. Hvis du har fri mulighed for at sætte den hvor du har lyst til, så kan du med et langt kabel flytte rundt på bæstet til du oplever bassen, som værende bedst. Den mere grundige fremgang er at bruge måleudstyr og en dsp til at håndtere signalet til subwooferen. Dine højttalere vil med stor sansynlighed også komme til at spille bedre, når bassen bliver rettet lidt ud, da maskeringseffekten fra bassen ikke længere vil dominere. Jeg kan sagtens følge dig i at dine højttalere nok ikke giver så meget bas. Det er logisk nok, da deres størrelse ikke tillader det. Kunsten er at få god, dyb, kvalitetsbas, samtidig med at den ikke laver unoder. Jeg spiller selv med 3 subs og kan kun sige at det er noget af det bedste jeg har gjort for mit anlægs samlede lydkvalitet. Jeg ville klart gå efter en lukket sub, da den er nemmest at have med at gøre på alle planer. Men kom gerne med budget/max pris, så ser vi på sagen
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan give god mening at man kan synes man mangler bas ved lav volume, da vores ører er mindre følsomme overfor bas området når man
hører musikken lavt. Når man skruer op for volumen bliver følsomheden i øret mere flad hen over frekvensgangen, så derfor vil den manglende bas
ved lav volume lige så stille blive udjævnet, i takt med at volumen stiger.
Så det er egentlig en naturlig ting du oplever tænker jeg
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige at se denne video hvor personen har et sæt anthony gallo acoustics reference 3.5
(kunne være en mindre,ældre version kan jeg ikke se) De går ned til ca 34hz og subwooferen til under 20 hz
Subwoofer
Overvejet biamping?
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke køre surround men 2 kanal stereo og vil have mere bas, bliver det en meget dyr sub der skal til for at følge dine
fronthøjtalere. Eller snakker vi bare en form for bulder og rysten? En reel gengivelse af bas fra musik burde din højtalere kunne
gengive, når vi taler om realistisk gengivelse?
Hvis det er til film er det en anden sag......
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gekkofinger skrev:
Hvis du ikke køre surround men 2 kanal stereo og vil have mere bas, bliver det en meget dyr sub der skal til for at følge dine
fronthøjtalere. Eller snakker vi bare en form for bulder og rysten? En reel gengivelse af bas fra musik burde din højtalere kunne
gengive, når vi taler om realistisk gengivelse?
Hvis det er til film er det en anden sag...... |
|
|
Den svs pc 2000 der bruges i den video jeg linker til kan få til under 7000kr (av connection) går ned til 16hz
kan ikke forstille mig man har brug for mere
Bruger selv 2 alm subwoofer til mit surround anlæg det gir altså noget ekstra med lidt mere power i bassen
uden forvrængning ved andet end ved meget høj lydstyrke
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh.... 16 og 20hz er måske lige dybt nok... det kræver uforholdsmæssigt meget membranareal og er ikke noget du kan hører umiddelbart, nok nærmere fornemme. Derimod er snakken om at vores ører har lav følsomhed ved de laver frekvenser helt rigtig, hvilket også er derfor at jeg korrigere en anelse dernede. Men at sige at en højttaler der er dyr kræver en speciel dyr enhed for at give god bas, er ikke rigtig i min verden. Selv højttalere til et par hundrede tusinde, benytter enheder der koster højest 2000kr. Det er i langt større grad et spørgsmål om hvordan du designer og benytter en enhed. En god 12" fra SB i et lukket kabinet, kan sagtens levere high end lyd, hvis det er det man ynder at kalde det. Hvis det endelig skulle være rigtig fint, så kunne han afskærer sine fronter ved måske 90hz og så benytte 3 subs, strategisk placeret. Han har jo effektkanalerne til det. Bi-amping giver måske lidt, men det er jo en relativt lille højttaler og i min optik, så er fordelen ved 3 subwoofere laaaangt større.
@Olsen: har du fået målt dit rum(akustisk)? Det kunne være et rigtig godt sted at starte, så du viste lidt om de udfordringer dit lytterum præsenterer for dig.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
@Olsen: har du fået målt dit rum(akustisk)? Det kunne være et rigtig godt sted at starte, så du viste lidt om de udfordringer
dit lytterum præsenterer for dig. |
|
|
Meget enig.
Ærgerligt Olsen bor så langt væk, ellers kunne ville jeg gerne kigge forbi med måle grejet.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alm. elektriker ledning på så dyre højttalere
carsten
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde jeg så ikke lige set han brugte prøv med noget tykt kvalitetskabel f.eks supra classic 4.0 eller van den hul clearwater (har 2 sæt til salg)
|
| Til top |
|
| |
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Alm. elektriker ledning på så dyre højttalere
carsten |
|
|
Super fedt indlæg
Jeg er overbevist om at det hjælper personen utroligt meget.
Og så er der lige det at almindelig elektrikkerledning nemt kan være 2,5 kvmm som slet ikke er så tosset igen, det er bare ikke pakket så fint ind og
med et dyrt navn på
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega har fat i den lange ende. Øret er sådan indrettet at det er dårlig til at høre bastoner ved svag styrke.
Det stemmer fint med de beskrevne iagttagelser. Det er ganske naturligt.
I radioens spæde barndom lavede man volumenkontroller med indbygget "fysiologisk volumenkontrol".
Det der senere kaldtes "loudness" (nej ikke den seneste loudness krig) skønt nogle mener det har effekt i samme retning.
Funktionen var sådan at bas og diskant automatisk justerede sig efter lydniveauet via udtag på volumenpotentiometeret.
Den funktion ses sjældent i dag. Yamaha har det vist fortsat på et par forstærkermodeller.
Grafik og forklaring kan du finde på min hjemmeside www.kajmogensen.dk . Klik på Lyduniversitetet PDF .
|
| Til top |
|
| |