Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamle principper, ny type? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er i gang med at lave en ny type højtaler, som så vidt jeg ved, ikke er prøvet før.
Grund ideen er udviklet af svenskeren John Karlson, som han i 1950’erne kom op med.

Med hjælp fra højtalersimuleringsprogrammet Akabak og sparring via nettet med andre hifi nødder, har jeg videreudviklet på hans ide.

Grundprincippet er et kvartbølgehorn/eigenmode med et parasitær kammer, hvilket bedst kan sammenlignes med DCR (Double Chamber
Reflex) princippet.

Kvarbølgehornet er velkendt og rimelig udbredt (Voigt horn, tapped horn mm).

Eigenmode skal forstås således at kanaler, waveguides og rum, har resonanser ift. længde, bredde og højde. Disse resonanser kan så
forstærkes eller undertrykkes alt afhængig af hvordan man designer højtaleren.

DCR (Double Chamber Reflex) er et 6. ordens princip, som kan tune lave frekvenser samt reducere membran udsving, hvilket giver lavere
forvrængning. Desuden kan enheden således, belastes hårdere, uden at overskride dens x-max.

Disse principper prøver jeg at inkorporere (er ikke færdig ) i et højtalersystem, simuleret i Akabak.

Her er en hurtig tegning af højtaleren, som altså stadig er under udvikling.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Er det er ikke det samme princip som forsman startede med i sin tid http://www.forsman.no/cms/

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Er det er ikke det samme princip som forsman startede med i sin tid
http://www.forsman.no/cms/

Fosman er jo dipol. Dette her er "total different animal" som man siger. Se på billedet og prøv igen

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Var det ikke sådan nogle som Louis byggede engang ??
Prøv at kigge her
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ideen med at udjævne kvartbølgehornets ret ujævne frekvensgang med en resonans nummer 2 lyder umiddelbart tiltalende
men også ret kompliceret, godt man har moderne simuleringsværkøjer.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Ideen med at udjævne kvartbølgehornets ret ujævne frekvensgang med en resonans nummer 2 lyder umiddelbart
tiltalende
men også ret kompliceret, godt man har moderne simuleringsværkøjer.

Ja, der opstår nogle resonanser, som man er nødt til at få styr på. Dette design tæmmer også 5. og 7. harmoniske. Det er dog langt fra alle
enheder der er velegnet til dette design. Lavt VAS, højt BL, Qts og Qes på mellem 0,4-0,5 har jeg fundet er optimalt.

Med en kraftig 15" pro enhed kan jeg få pæn frekvens gang fra 35-40 og op til 1000 hz. Middelfølsomhed på 97-98 dB. Selv små rør slæder
kan være med her

I forhold til refleks kabinet kan det gøres mindre. Der er indbygget "cone control" (parasitær kammer) og større følsomhed.

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

angute skrev:
Var det ikke sådan nogle som Louis byggede engang ??
Prøv at kigge her

Jo det er standard Karlson kabinet, der som regel har en noget ujævn frekvensgang. Konceptet blev jo udviklet for 60-70 år siden og
dengang var det "trial and error" og lytte sig frem. I dag, kan man forbedre det væsentligt med pc simulering.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Valg af koncept afhænger jo meget af hvad man vil have. 35 Hz er ikke rigtig dybt i min bog, men bestemt hæderligt. Hvis man
har brug for høj effektivitet så er 98 dB meget rart, men normalt er effekt ret billig, så længe det er til hjemmebrug. Jeg tvivler
lidt på at du kan få en seriøs spredning fra en 15" enhed ved 1000 Hz, men mindre kan vel gøre det.

Men rart at se at der er nogen der tænker ud af boksen, held og lykke med projektet.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Valg af koncept afhænger jo meget af hvad man vil have. 35 Hz er ikke rigtig dybt i min bog, men bestemt hæderligt. Hvis man
har brug for høj effektivitet så er 98 dB meget rart, men normalt er effekt ret billig, så længe det er til hjemmebrug. Jeg tvivler
lidt på at du kan få en seriøs spredning fra en 15" enhed ved 1000 Hz, men mindre kan vel gøre det.

Men rart at se at der er nogen der tænker ud af boksen, held og lykke med projektet.

Min erfaring er at højeffektive højtalere har en bedre og mere realistisk dynamik, hvilket for mig er noget af det vigtigste, hvis musikken skal have realisme og nærvær.

Du har ret at 35 hz ikke er kælderdybt men meget musik har ikke meget information under 40 cirkler. Prøvede, på et tidspunkt for sjov, at mute alt over 40 hz (spiller på 3-vejs aktivt DIY horn system, som går til 28 hz fladt) og der var sku ikke meget at hente på de fleste indspilninger. Tror mest den helt dybe bund er med til at give ambience og soundstage.

På toppen kommer et hjemmegjort tractrix horn lavet af papir med en 1" horn driver.

Tak for opmuntringen.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej schlager.

Også lidt opmuntring herfra - det er altid interessant at læse om projekter, som er nytænkende og kombinerer kendte teknikker på en ny måde. Selvom Forsmans højttaler jo rigtig nok er en dipol kan det godt være du kan have fornøjelse af hans patent. Det findes her:

https://dbsearch2.patentstyret.no/PDF/1989/B1/19891387_28687 .pdf

Du skriver også "Tror mest den helt dybe bund er med til at give ambience og soundstage. " - og det er helt som jeg har oplevet det. Især husker jeg en indspilning af en af Fernando Sors sonater, hvor man kan høre guitaristens fod slå takten - og efterklangen af foden i rummet. På en guitar er der intet under 40 Hz - men fornemmelsen af tilstedeværelse i kraft af foden (som jo ligger meget under 40 Hz (dog excl. de øvre harmoniske)) var det hele værd.

Glæder mig til at læse mere om dit projekt.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:

Min erfaring er at højeffektive højtalere har en bedre og mere realistisk dynamik, hvilket for mig er noget af det vigtigste, hvis musikken skal have
realisme og nærvær.

Kan helt følge dig der! Effektive systemer med lav membranvandring er noget der får gang i blodomløbet :-)

Har ellers være igennem forskellige hornladninger af bunden, men aldrig Carlsson'en så det bliver spændende at følge dine anstrengelser

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

En lille detalje: Karlsson er - så vidt jeg husker - amerikaner og ophavsmand til den type, som schlager viser i sit første indlæg.

Stig Carlsson er svensker og ophavsmand til den "omnidirektionale" højttaler. (De blev bl.a. produceret af Sonab) - men samme Carlsson er heller ikke uinteressant!
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
En lille detalje: Karlsson er - så vidt jeg husker - amerikaner og ophavsmand til den type, som schlager viser i sit
første indlæg. Stig Carlsson er svensker og ophavsmand til den "omnidirektionale" højttaler. (De blev bl.a. produceret af Sonab) - men
samme Carlsson er heller ikke uinteressant!

Tak for korrektionen, så fik vi det på plads

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej schlager,

Har prøvet lidt at google det der Akabak. Hmmm, tungt

Lige en tanke, du nævner noget om dobbelt kammer refleks. Hvordan med step/impuls responset i sådan en situation? Ved den lave frekvens (35Hz)
antager jeg at hornet forlængst er sat ud af spillet og det er her selve effektiviteten af enheden skal stå sin prøve?

Jeg ved ikke om jeg forveksler det med triple chamber afstemning som måske ikke er så friske igen på step halløjet?

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming, ja Akabak er lidt tungt med en stejl learningcurve. Fordelen er at du kan simulere stort set alt, hvad man kan komme op
med, hvilket der ikke er ret mange andre programmer der kan. Ulempen er at man ikke kan få et piktogram/billede af hvad man kreere
,så man skal holde tungen lige i munden   

Nedenunder er Akabaks udregning af step og impuls

Jeg vil mene at det netop er i bassen hvor hornlængden er 1/4 af den ønskede low knee frekvens der er output: hence kvartbølge horn.
Hvis man ser på membranvandringen herunder ser du at ved tuningen er membranudsvinget lavt, hvilket vil sige er der er relativ lav
output fra selve bassen. Under tuningsfrekvensen er det rigtigt at det er bassen som må arbejde alene.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Rigtig fine kurver. Dog kan jeg ikke helt gennemskue tidsaksen. Hvis det er i millisekunder er svaret måske lidt langt.

Ved ikke op det program kan simulere med en impuls netop bas området, da kan det vises om svaret "trækker" ud?

Hilsen Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes