| Forfatter |
|
GreatGazoo Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har netop købt en TDL højtaler som er baseret på deres Monitor DIY kit (sælger siger fra en original mode, men siden kabinettet er modificeret er den anden beskrivelse nok mere dækkende for hvad jeg har købt). Jeg har ikke lyttet til dem endnu, da jeg mangler en forstærker, hvilket jeg får imorgen (har haft et aktivt setup). De to woofere er i kosmetisk god stand, det samme gør sig tilsyneladende gældende for de såkaldte super-diskanter. Den ene diskant er ligeledes fin, mens den anden har to mindre buler, men disse var jeg bekendt med. Kabinettet er overordnet i fin stand og byggekvaliteten virker god. De er tungere end originalen (50+ kilo og står i en relativt pæn sort pianolak).
Pga. min utålmodighed (missede en anden gear update mulighed og blev pludselig lige lovligt spontan, ovenpå en lang periode uden nyindkøb) har jeg nok under alle omstændigheder betalt en for høj pris, især fordi alt der lugter af DIY er svært at sælge, uafhængigt af kvaliteten.
Problemet er imidlertid de mellemtoner jeg endnu ikke har nævnt. Sælger forsikrede at alle enheder var originale og ud fra dette og de sparsomme billeder valgte jeg at betale forud, da han så ville hjælpe med transporten. Da han afleverede højtalerne havde jeg for travlt med at kæmpe med vægten og den glatte finish til at bemærke at de to enheder ikke var helt identiske.
Det jeg så gerne vil have hjælp til er en saglig vurdering af hvor stor kompensation der er rimeligt for sådan en mangel? Uafhængigt af hvordan højtalerne lyder mener jeg jo at det skader værdien betydeligt, til dels fordi erstatningsenheder er umulige at finde og til dels bare fordi jeg nu vil lytte efter fejl i stedet for bare at lytte. I første omgang vil jeg holde købsprisen for mig selv, men i kan give en vurdering enten som en procent som købsprisen, eller bare som et uafhængigt beløb.
Det skal siges at jeg endnu ikke har hørt tilbage fra sælger (kontaktede ham igår), som jeg ellers fik et godt indtryk af (det gør man selvfølgelig ofte når man vifter med penge...), men synes at en vurdering som denne er et godt udgangspunkt for en fair kompensering.
Man kan jo mene at min situation kan virke håbløs, men købeloven gælder stadig mellem private. Her dikteres forholdene bare af den korrespondance og de udsagn der ligger forud for handlen - og her hævdes det at alle enheder er originale.
På forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan i se to, lettere slørede billeder, jeg har taget af de to enheder; http://tinypic.com/r/fdsxe0/9 http://tinypic.com/r/2lvmhap/9 Det bekymrer mig især at der er så markant forskel i ophængets materiale og stivhed, har svært ved at tro de lyder ret ens. Imorgen når jeg får sat dem til prøver jeg at køre et 20Hz-20kHz sine sweep og så må jeg se hvordan de lyder.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9412
|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købeloven gælder ikke mellem private, men sælger må jo ikke lyve, og sælge en anden vare end aftalt.
Umiddelbart ville jeg selv nok forsøge at lade handlen gå tilbage, eller se om jeg kunne finde prisen på en erstatningsenhed.
Er det denne?
TDL Monitor
Det kan godt være der på ebay eller andre sjove steder findes NOS enheder, eller nogle de er taget originalerne.
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld sp 110 1057
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad står der på enhederne ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhederne burde umiddelbart være disse, hvis det er de samme, som i den helt store model
TDL mellemtone
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar. @ Kjeldsen: Jeg læste bare på denne side; http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html at: "Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet." Men jeg mente det naturligvis også kun i løs forstand, da det i dette tilfælde er alt for dyrt at begynde et retsligt efterspil. Det var mere for at pointere at sælger, i hvert fald på papiret, har et ansvar i forhold til de udsagn han er kommet med inden han modtog min betaling. Og ja, det er en højtaler af den type. Jeg har desværre allerede undersøgt Ebay (også arkiverede annoncer) og det er langt imellem enhederne og de er ret dyre. I hvert fald alt for dyre til at jeg selv kan betale den merpris (er studerende og var allerede på kanten af hvad jeg kan forsvare som værende fornuftigt :) ) @ Madmax: Tak for linket. Jeg har allerede været forbi Falcon Acoustics' side, men synes ikke jeg kan finde de korrekte enheder. Jeg mener jeg læste at mellemtoner skulle hedde 130NS11 (men det var godt nok baseret på enhederne der er i Reference Standard). Jeg fandt faktisk disse enheder på deres side (til ca. 2000,-), men kun vi Google's billedsøgning, så tror ikke annoncen er aktivt. Men igen, det er i hvert fald ikke en udgift jeg kan tillade mig, hvis sælger vælger at ignorere mit krav om kompensering.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men har du fysisk haft enhederne ude og tjekket dem , hvilke model nr de har .
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se der er kommet svar mens jeg skrev.
@ Jan_stevns: Jeg har ikke undersøgt enhederne nærmere. Jeg er ikke helt tryg ved at tage dem ud, især ikke så længe at en erstatning alligevel ikke er en realistisk mulighed.
@ Kjeldsen:
Jeps, det var også det billede jeg fandt. De står til ca. 2000,- for et par, men kan som jeg skrev ovenfor umiddelbart kun finde dem via billedsøgningen og ikke via deres hjemmeside.
@ Madmax:
Tak igen. De ligner dog ikke de to jeg har, så skulle i så fald erstatte begge. Jeg kan heller ikke gennemskue om de kan implementeres uden at modificere delefiltret, men det forestiller jeg mig ikke?
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Madmax:
Nej, som jeg skrev til Jan_stevns har jeg ikke haft dem ude. Har blot konstateret at de ikke er ens.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men skriv gerne eksplicit hvad i ville synes var en fair kompensation fra sælgers side (såfremt i deler min opfattelse af situationen selvfølgelig), da
jeg så vil sende linket til sælger.
Tak igen for den hurtige og hjælpsomme respons.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det bliver svært for dig at få noget som helst , de er købt som beset , det dig som køber der skal tjekke dem ved køb.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
GreatGazoo skrev:
Tak for jeres svar.
@ Kjeldsen:
Jeg læste bare på denne side; http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html at:
"Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet."
|
|
|
Det er denne side jeg normalt bruger til den slags info Forbrug om aftale mellem private
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes der er stor forskel på om en sælger skriver "sælges som beset" eller eksplicit skriver at alle enheder er originale og det så viser sig ikke
at være tilfældet? Men du kan da have ret i at det bliver svært at gennemtvinge en kompensering, hvis sælger ikke vil tage ansvar for denne fejl.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også det der beskrives på forbrug.dk. Hvis han skrive alt er originalt, så skal det også være det.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis i ser bort fra hvad i finder realistisk at jeg opnår, hvad mener i så er et fair nedslag? Forestil jer f.eks et scenarie hvor varen endnu ikke er
købt og fejlen opdages. Hvor meget forringer denne fejl varens værdi?
(blev lige fanget af spam-filteret en periode :) )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en brugt højtaler og måske en diy højtaler .Vi ved jo ikke hvad du har givet , hvis du har givet under 2000 kr , så syntes jeg ikke der er grund til at kræve penge.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2016 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alderen skal du også tage i minde , den er nok over 30 år og i den alder skal der være skavanker.
|
| Til top |
|
| |