| Forfatter |
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Overvejer noget højtaler selvbyg hvor jeg som er af design kravene, gerne vil benytte en 15" bas enhed. Man kan få er ret bredt udvalg af 15" enheder (www.thomann.com) , men mange ser ud til at være til PA eller bil højtaler brug. Jeg regner med at mit design skal være et basrefleks kabinet.
Er der 15" enheder i anbefaler til dette, og hvilke elektriske/mekaniske parametre, skal jeg se på hvis jeg vil have en 15" enhed til HIFI brug?
mvh Martin
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på SB-Acoustics ! Klasse enheder.
Er du mindre ambitiøs vil jeg anbefale dig at kigge på Dayton enheder. Super pris/kvalitets forhold:
Dayton
mvh René
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daytons RS enheder er bestemt ikke useriøse, jeg tror de er noget af de bedste til prisen.
De kan fås i både Sverige og Tyskland. Visse PA og Bilenheder kan også bruges.
Monacor laver også nogle ret interessante enheder i den lidt billigere ende.
Basrefleks er det sværeste at designe selv. Har du ikke erfaring og måleudstyr, skal du nok holde dig til et byggesæt.
Som tommelfingerregel er enheder med Lavt Qts >0,35 egnede til basrefleks. 0,35 - 0,45 kan det hele, og over 0,45 - 0,8 er bedst til lukket kabinet (Qts over 0,8 er som regel noget skrammel).
Du skal bestemmer dig for hvor højt du vil dele til mellemtone. Mange bilbasser er rene subwoofer, og kan ikke deles højt. PA basser kan som oftest deles ret højt, men går ikke så dybt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Parametre - dette er slet ikke udtømmende, men noget af det jeg ville kigge på
Qts 0,3 - 0,5
Fs under 30 Hz
Følsomhed over 90 dB
Xmax over 7 mm
|
| Til top |
|
| |
mtolesen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kjeldsen,
Gode retnings linier, det vil jeg se efter.
Jeg tror at min referense er JBL 2226H, men den er lidt dyr, og den opfylder vise dine parametre ikke?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL'en er en bas, og en ganske god en, men det er IKKE en subwoofer. Skal du have kirkeorgel eller speciel elektronisk musik med subsonisk bas, så er JBL nok ikke den jeg vil anbefale.
Men, du kan få en del PA basser som også rækker lidt dybere (blandt andet fordi de har en svagere magnet), og som koster det halve eller en trediedel.
En enhed som jeg selv kigger lidt på, men som jeg ikke har prøvet er SICA
Den koster ca 1.200 kr og ser på papiret fornuftig ud. Ellers kig på Beyma som også er gode enheder, og billigere end JBL.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her bud på en studieenhed, der går rimelig dybt og kan køre i forholdvis lille kabinet: Ciare NDH 15-4S Fantastiske enheder, og de er betalbare. De kan bruges i lukkede, refleks eller åben baffel. Jeg har selv brugt dem som subwoofer gennem et par år, de gør det fantastisk. De kan også bruges højere op i frekvens, men skal ikke køres højt op i mellemtoneområdet. Det har Ciare andre enheder, som er bedre egnet til. Troels Gravesen har netop brugt dem i en åben baffel konstruktion, og det er vist ikke forkert at sige, at han er rimelig begejstret http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
mtolesen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Igen, mange tak for alle svarene.
Det er ikke en subwoofer jeg vil bygge, derimod er det en 2 eller 3 vejs højtaler med det jeg vil kalde klassisk "west coast" eller 70'er-80'er JBL lyd fra dengang en højtaler godt måtte være stor, og have 12 eller 15 tommer bas, med den lækre dybe bas. Ved godt min beskrivelse er lidt fluffy, for øjeblikket har jeg et par JBL L90'ere, og de lyder rigtigt godt, men jeg kunne godt tænke mig noget vintageagtigt selv byg med ovennævnte lyd billede :-))
Hilsen Martin
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal træffe dit valg mellem 2 vejs og 3 vejs...
Hvis du vil bygge 2 vejs, så skal du bruge 15" bas-mellemtoner, altså enheder som kan dække både basområdet og mellemtoneområdet. Typisk deles så ved ca 800hz, hvor der kan deles over til en kompressionsdriver eller stor dome. Det kan godt være, at du oplever at den type højttalere har ''lækker dyb bas'' som du skriver, men det har de faktisk ikke. Det er sjældent de går under 45 - 50hz, men de gør det så rigtig, rigtig godt med punch, nuancering og dynamik.
Hvis du bygger 3 vejs kan du vælge egentlige basenheder, som eksempelvis den Ciare jeg linker til. De går dybere, da de er designet til kun at dække basområdet. Den type enheder kan du til gengæld ikke bruge i 2 vejs systemet, da de ikke er bas-mellemtone enheder.
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
mtolesen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Morten, jeg tror det bliver 3 vejs, og Ciare enheden du foreslår ser ud til at være til at betale. Hvor tror du typisk man vil dele bas/mellemtone hvis man bruger Ciare enheden, den har et sjovt hop mellem 300 og 400 Hz.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvilket prisleje ligger vi i?
Tror ikke du finder noget bedre end Acoustic Elegance. De spiller hifi! Men koster også lidt __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ujævnheden i frekvensgangen forsvinder, når du får et delefilter på. Kig på Troels Gravesens konstruktion jeg linkede til før: http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm
Han deler ved ca 200hz, og Ciare enheden har en fin glat afrulning opad i frekvens. De 200hz er et rigtig godt bud, da du så har fleksibilitet til at vælge mange forskellige typer mellemtone enheder.
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |