Emne: Køb af brugt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ratata10 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifi folk.
Først vil jeg lige understrege at jeg godt ved jeg skal ud og lytte.
Jeg har købt mig en forstærker som jeg er rigtig glad for (Vincent 237, hybridforstærker).
Jeg har et par b&w 603s3 højtalere som enlig spiller ok efter jeg anskaffede mig min nye forstærker (svag bas før). Nu tænker jeg så at mine højtalere er blevet det svage led og at jeg måske med fordel kunne opgraderer til nogle med endnu bedre lyd. Det jeg har brug for er forslag og gode bud på højtalere (brugte) eller mærker der passer til mit behov og ønske. Min stue er vel ca 25 m2 og jeg bor i lejlighed. Jeg spiller aldrig sindssygt højt og kun sjældent spiller jeg højt. Jeg har derfor brug for højtalere der først og fremmest kan leverer varen ved lav volumen og dernæst ved moderat høj volumen. Min musikstil er blandet men jeg er ikke til hård rock. Jeg kan godt lide en lidt blød lyd selvom den naturligvis skal være veldefineret.
Jeg ved som sagt godt jeg skal ud og lytte men der findes jo rigtig mange mærker så jeg kunne godt bruge nogle forslag til hvor jeg skal starte. Det skal i øvrigt siges at jeg som udgangspunkt IKKE vil købe nye højtalere og det er derfor endnu mere relevant at få nogle bud på hvilke højtalere jeg skal udsætte for mit lyttebehov.
Budget ca max 10k og de må gerne være af ældre dato bare de spiller godt og ikke er alt for grimme.
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. har selv lidt det behov , et godt udkig kunne være Opera Mezza . Stor lyd i flot indpakning , med en dybde ,der skinner . De burde kunne findes brugt ... Det er smæk af HIFI . har dem selv og bliver forundret deres ydeevne i henhold til størrelse + de har waf stil + tilsæt lige en woof eller 2 . wooola
mvh Space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja Ratata, du har B&W i dag og brugtmarkedet er bugnende med B&W, så hvorfor ikke se hvad der er derude af brugt. På dba er der cm7'ere til 5K på amager, der er 803s til 20 K og mange andre.
Tag ud og lyt. Hvis ikke du kan låne, så tag din amp. med.
|
| Til top |
|
| |
ratata10 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående at købe brugt så er det præcist også det jeg har tænkt mig.
Du foreslår 803s som er dobbelt op af mit ca budget men hvis man ser bort fra det er det så en højtaler der spiller i forhold til mit beskrevne behov? og er min forstærker god nok?
Du foreslår cm7 - det har jeg også kikket på - den ser flot ud, ved du hvordan den lyder?
Grunden til at jeg spørger her er at jeg har fundet ud af at der er andre mærker, jeg kender dem bare ikke og søger derfor andres erfaringer i forhold til mit behov.
Faldt også over denne: Peak Consult, 7/4 - den er flot synes jeg, men igen jeg ved ikke om min forstærker er god nok og hvis fx en erfaren hifi entusiast kunne sige 'glem det, din forstærker er for lille' så er der jo ingen grund til at bruge energi på at forfølge den. Omvendt hvis en sagde 'det er en kanon højtaler, den spille godt ved alle styrker og går aldrig i stykker' så skulle den da prøves.
Der er 5113 høtalere til salg på dba lige nu så det er vel meget fornuftigt at spørge lidt til hvilke der skal have en chance.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buckhardt, Dynaudio Emit
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
|
|
|
Dvs. tage ud til en der sælger et sæt brugte højttalere, og be' om at få lov til enten at låne dem med hjem, eller sætte sin egen forstærker foran? Til en pris som sikkert er fin i forvejen, og så skal prisen stadig presses i bund? Det er derfor alt det udstyr jeg fremover ikke skal bruge bliver stående på loftet, bliver foræret væk til venner, eller brændt på et bål i haven. Hvis man vil spare en masse penge på at købe brugt kan man da ikke forvente samme service som hos en forhandler?!? Køber man brugt hos mig ved man hvad det er man køber, og man tager chancen, fordi prisen er langt under nypris. Og der er heller ikke noget der hedder fuld returret - det er der sikkert også nogle der mener de kan få ved en brugtpris på 30% af nypris, eller endda derunder. Hvis en forhandler tilbyder denne service på en brugt ting kommer det også til at koste på prisen. Først her giver det mening med "tag ud og lyt" og "lån med hjem", dvs. hvis det er hos forhandlere - det bør påpeges at det kan man ikke forvente på det private brugtmarked. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 14 Juni 2016 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ratata10, din vincent burde sagtens kunne trække Peak Consult, og det er en kanon højttaler, jeg har selv været glad ejer af et sæt, der er ingen
garanti for at de ikke går i stykker, men der er brugt standard enheder fra Scan Speak i dem, så der er mulighed for direkte udskiftning når de gamle evt.
bliver slidt, og så spiller de altså forrygende godt, både ved lave og høje lydtryk.
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 15 Juni 2016 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
e-type skrev:
|
|
|
Dvs. tage ud til en der sælger et sæt brugte højttalere, og be' om at få lov til enten at låne dem med hjem, eller sætte sin egen forstærker
foran? Til en pris som sikkert er fin i forvejen, og så skal prisen stadig presses i bund?
|
|
|
Ærlig talt, det tager da ikke mange sekunder at sætte købers forstærker til, så vedkommende lige kan bruge 5 minutter på at lytte til højttalerne på sin egen forstærker.
|
| Til top |
|
| |
ratata10 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2016 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min holdning er at køber må spørge efter det han vil og sælger må svare det han vil.
Så længe man spiller med åbne kort kan jeg ikke se noget problem i at spørge efter noget der for andre kan virke urimeligt.
Jeg ville fx ikke have det helt store problem i at spørge på en lytter på egen forstærker hos sælger. Melder sælger tilbage at han ikke vil have min forstærker tilsluttet hans højttaler så kommer du ikke til at opleve mig være sur over det. Omvendt kan en sælger vel godt spørge til om han kan låne dem med hjem. Var det mig der var sælger ville jeg sige nej til udlån og det er der vel heller ingen grund til at blive sur over.
Der er vel generelt ingen grund til at blive sur over at andre ikke deler ens holdninger om moral og etik og rigtigt og forkert.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2016 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
gabetta skrev:
e-type skrev:
|
|
|
Dvs. tage ud til en der sælger et sæt brugte højttalere, og be' om at få lov til enten at låne dem med hjem, eller sætte sin egen
forstærker
foran? Til en pris som sikkert er fin i forvejen, og så skal prisen stadig presses i bund?
|
|
|
Ærlig talt, det tager da ikke mange sekunder at sætte købers forstærker til, så vedkommende lige kan bruge 5 minutter på at
lytte til højttalerne på sin egen forstærker. |
|
|
5 minutter? Sidst jeg havde en forbi havde han godt en håndfuld cd'ere med, men ingen cd-plader her, så jeg måtte støve igennem
plade-arkiverne for at finde bare enkelte af de plader han havde med, plus nogle andre. Og bytte rundt på højttalerne fordi min akustik
hænger lidt til den ene side. Et par timer senere tog han dem med. Jeg er nok bare sur fordi han IKKE havde bedt om at kunne lytte
inden køb, men antog at det var da en selvfølgelighed.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden gang kørte jeg 2½ timer for at bytte højttalere... Aftalen var inden at jeg transporterede mine op til køber, og han fik 13.000 i bytte. Ankommet hjalp jeg med at bære mine op på tredje sal. Så skulle de pakkes ud - fint, han måtte gerne kontrollere at de ikke var smadrede, jeg havde jo oplyst standen. Men så skulle de også på plads, rykkes lidt frem og tilbage, prøvelyttes med nogle numre, og først da var det ok. Jeg kunne da have fået lov til at køre hjem med dem igen, hvis ikke de var faldet i køber/bytters smag! Var det aftalt inden? Nej! Fik jeg lov til at lytte på mine nye højttalere, som jeg vel at mærke betalte ekstra for? Nej!!!
Endnu en anden gang bød der sig en køber på mine højttalere... De havde været til salg et stykke tid til ca. 30% af nypris, så satte jeg dem markant ned, til 20% af nypris, jeg gad ikke have dem stående længere. Så skrev en køber at dem ville han da gerne købe, og at han ikke ville prutte pris... Til gengæld ville han have at jeg skulle levere dem fra den ene ende af landet til den anden, inkl. broafgift, en hel dagsrejse - gratis. Og det med henvisning til at jeg jo havde haft dem til salg længe - ja, men da ikke til den pris! Han fik lov til at ryge og rejse, han blev decideret fravalgt - jeg er sgu da ikke dum!
Folk vil meget gerne købe til en attraktiv pris, for det er jo brugt, og selv om prisen er yderst fornuftig skal der stadig pruttes, så man kan prale på den lokale... Samtidig forventes der forhandler-agtig service, med store rabatter, og super service... Sælger er vel desparat, og det er købers marked... Synd at det ikke er fornuftens marked, at begge får en god handel. Ja ja, sælger kan jo bare sige nej - men det er jo svært hvis man allerede har købt nyt, og så er man vel bare selv ude om det, dum som man er. Men det dræber markedet, ingen køber nyt fordi de taber for meget på deres eget brugte udstyr - og for at kompensere herfor presses forhandlerne. Intet under at markedet dør mere og mere år efter år.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dit eget ansvar at sørge for at lave de rette aftaler på forhånd, så sådanne situationer ikke opstår. Bliv på forhånd enige om, at visuel inspektion er okay, ligesom han godt må bruge 5 minutter på at sætte dem til sin forstærker, så han kan konstatere, om de virker. Men ikke mere end dét.
Alternativt sæt tingene til salg med teksten "Afhentningspris, købes som beset".
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
A'hva'... Mit ansvar... Jeg synes det er køber der bør gøre opmærksom på et eventuelt ønske om at bruge tid i mit hjem. Og da jeg bragte højttalerne var der heller ikke nævnt noget om lyttetid fra den andens side (han fik tid, jeg vidste jeg ikke havde muligheden), måske endda no-handel. Enhver ting udover at man blot handler må man hver især nævne - du går jo heller ikke i Kvickly og forventer at kunne smage kødet uden at spørge ad først. Der kan da ikke være tale om amerikanske tilstande hvor enhver ting der ikke er nævnt pludselig kan komme i spil, har man ønsker må man lufte dem - det kan da ikke passe at jeg skal tage alle mulige forbehold. At prutte om prisen når man er kommet for at hente varen passer heller ikke ind i mit verdensbillede, alt er aftalt på forhånd, om den der køber ønsker andet end blot at bytte penge mod vare. Jeg kunne ikke drømme om at ændre aftalen - en vil købe, man aftaler en pris, man aftaler hvornår varen hentes, og andre forhold aftales også, af den der ønsker "tillægsydelsen". Da jeg lige ville være sikker på at et apparat jeg ville købe virkede nævnte jeg det selvfølgelig, også at jeg bare lige skulle høre det virke, ikke at jeg skulle høre om jeg syntes det lød godt i et ukendt rum, i en ukendt sammenhæng (det giver alligevel ingen mening).
Men det vil jeg huske til næste gang... Dukker en køber op og vil bruge masser af min tid uden at have nævnt det først, så vil jeg da vise ham døren. Normalt er jeg flink, men jeg gider faktisk ikke sælge længere fordi folk tror de er så meget konge at jeg bare skal føje dem i alle ender og kanter.
Hvorfor giver det at sætte sin egen forstærker til i 5 minutter større sikkerhed end blot at høre højttalerne på sælgerens forstærker? Næh du, vil man have sin egen forstærker på er det for at sikre sig at de spiller godt sammen, og så pakker folk lige pludselig halvdelen af pladesamlingen ud, for man skal lige høre den, og den, og den, og den, og den, og... Og så kan det stadig lyde MEGET anderledes end derhjemme.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|