Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: XTZ eller Klipsch subs? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har i et stykke tid gået med tanken om at opgradere min hjemmebio med ny(e) subwoofere.
Lige nu er det en gammel Cerwin Vega 2x8" sag, der trækker læsset, og det tænker jeg umiddelbart kan gøres bedre.

Mit setup består i øvrigt af XTZ 99.36 fronter og center samt XTZ 95.22 bagtil - det hele koblet til en Yamaha RX-V1900. Bio'en er 6,5x5 meter, med generelt acceptabel akustik (dog beton hele vejen rundt). Efter mange overvejelser har jeg besluttet mig for at prøve et dual-sub setup, dels for at få mere power og dels for en jævnere basrespons.

Jeg havde faktisk besluttet mig for at gå med 2 stk. XTZ 10.17 da jeg både har gode erfaringer med deres gear, og hørt gode ting om deres nye sub-linje ...og så var det at jeg opdagede, at jeg kan få 2 Klipsch R-115SW monstre til *næsten* samme pris i Tyskland.

Der er ingen tvivl om, at Klipsch'erne giver noget dybere og markant mere kraftfuld bas fra sig, hvilket jo er præcis hvad jeg er ude efter. Dog kan jeg også læse mig til, at flere anmeldere kalder dem for vanskelige(ere) at integrere og placere, hvis de skal lyde optimalt og "tight".

Skal i den forbindelse siges, at jeg har meget begrænsede muligheder for at lege med deres placering (kan kun blive ved siden af fronterne, i hver deres hjørne). Nogen der har erfaring med XTZ, Klipsch (eller begge dele), eller bare tradeoffet mellem power og præcision i subwoofere, som det ser ud til at være tilfældet her?
Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er relevant for din beslutning, men flere oplever at XTZ subs auto on off funktion ikke fungerer optimalt.
Den tænder ikke altid som den skal. Det ville jeg personligt blive træt af..

Jeg tænker at der må være et enormt spring fra den Xtz 10" og sådan et 15" køleskab fra Klipsch..

Hvis det skal være 10" hvad så med SVS pb1000 x 2 stk.. ?

Jeg har også læst det med placering af Klipschen, måske kan det læses med rum korrektion eller ligende dog.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2016 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Har godt hørt det med auto on/off på de nye XTZ-subs - men tænkte jeg bare kunne lade dem være tændt permanent? Kan ikke være mange watt
sådan en trækker i standby (eller er der andet man skal overveje før man bare lader dem være på hele tiden)?

Umiddelbart virker det som om, at der er mere smæk for skillingen i XTZ 10.17 frem for SVS PB1000, men de er givetvis ret tæt.

Jeg ER fristet af at lukke de to giga-Klipsch'er ind i huset, men omvendt har jeg også hørt bas, der godt nok er dyb, men uden at være stram - og
det er ikke superfedt. Men sføli svært at sige på forhånd...

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ja og så er XTZ pænere uden front stof på hvis det gør en forskel.

Ingen tvivl om at integration i rummet er nemmere med XTZ pga port mulighederne. Den får også meget ros til musik brug.

I så relativt stort rum til bio, er Klipsch 15" dog en verden til forskel med lydtryk og luft der flyttes.

Det er vel bedre at ende i en situation med for meget bas og tryk og så skrue ned, end den anden vej.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

lehmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

hej.

jeg har et 2.1 system og har den nye xtz 10.17 sub ( har haft den gamle 10.16 ) , den nye gør det endnu bedre , og er kraftiger , jeg kan ikke klage , min stue er dog kun 20 kvm .
Til top Vis lehmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehmann

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et rigtig godt tilbud på 2 stk. 12.17 - kunne godt forestille mig at gå med dem, og så forhåbentlig komme lidt tættere på Klipsch'erne,
men stadig have kontrollen og tuning-mulighederne fra XTZ.

Tænker at 2 x 12"/500 watt bør gøre det OK på ~30 kvm?

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2016 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg er det helt rigtige at gøre. Lyd og Billede har faktisk testet dem op imod hinanden... Søg på Google.
Den skulle gøre det helt vildt godt både til film og musik. Dog ikke så vildt tryk som Klipsch 15" men med mere præcis og nuanceret bas
Du kan jo altid tilføje en sub nr 3 senere he he

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes