Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Følsomhed vs. forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
havsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg efterhånden haft mit nye pc setup i nogen uger, som består af en SMSL Q5 pro, 2x45w 4ohm, en aktiv sub, samt et par ældre radius 90 højtalere.

Generelt så spiller systemet rigtigt fint, men jeg har bemærket, at når der sker "for meget" i lyden, fx. for mange instrumenter på én gang, i udpræget grad når der spilles hård rock, så begynder lydbilledet på radius 90 at virke upræcist og mudret, som om at de mister pusten, hvilket jeg selvfølgelig finder ret 'træls' for at sige det på godt jysk.

Ved simpel pop, jazz, blues, stemmer, akustisk lyd - så er der ingen problem, hverken ved lav eller høj volumen, men kommer vi over i de større symfonier samt rock/metal genren, så er historien, eller lydbilledet, en anden.

Det sker ved alle lydniveauer - så umiddelbart virker det som om, at det er forstærkeren der ikke har overarme nok til kontrollere højtalerne ved et givent niveau. Radius 90 har en følsomhed på ~83db, hvilket sætter krav til forstærkeren, men er der nogen af jer herinde som kan forklare mere omkring det, eller er bedste bud, at det er forstærkeren som er underdimensioneret?

Jeg har prøvet med forskellige inputs til forstærkeren, optisk, USB og phono - men ingen forskel.

Mvh
/Heino
Til top Vis havsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af havsgaard

havsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2016 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Tror det var en tilfældighed - jeg har lige dobbeltkontrolleret med driver opdateringer, og windows 10 har åbenbart installeret et nyt sæt drivere ned ugen efter jeg fik nyt lyd setup - forklarer hvorfor jeg var mere tilfreds i starten, favre nye verden verden. Nu har jeg rullet op til Realtek HD Audio Driver 6.0.1.7986 og lyden er igen der hvor jeg gerne vil have den.

Men hvorfor jeg så har kunnet høre en forskel på tidligere nævnte musik typer må jeg lade være op til guderne.
Til top Vis havsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af havsgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes