| Forfatter |
|
unoder Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2016 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg har købt mig en Yamaha RX-A860 receiver og kan ikke vente med at få den hørt... Men jeg har pt ingen højttalere, solgte mit gamle anlæg og højttalere samlet. Nu købte jeg så disse: 1 x Wharfedale Diamond 220C 2 x Wharfedale Diamond 240 2 x Wharfedale Diamond 225 Min tanke var at jeg behøvede ikke subwoofer, ihvertfald ikke lige nu. Mit budget til højttalere er ca. 6-7000 kr og ikke over. Jeg har fået at vide at min ordre er i rest - dvs. jeg skal vente, måske til næste uge... Og nu er jeg så kommet i tvivl, mens jeg går og venter... Måske skulle jeg hellere købe dette ???:
4x DALI ZENSOR PICO 1x DALI ZENSOR PICO VOKAL 1x DALI SUB E-9 F
Jeg er ikke begejstret for at købe brugt - har dårlige erfaringer med folk der ikke fortæller sandheden om måden de har behandlet tingene på... Kan jeg høre et par meninger fra jer? Jeg kan sagtens se fordelen i at de 4 kompakthøjttalere fylder mindre - istedet for 2 store front (Wharfedale Diamond 240) + 2 mindre højttalere bagved... En anden ting der undrer mig: Impedansen på højttaleren, hvordan er det nu lige ift det jeg har bestilt?
Diamond 220C: Nominal impedance 8Ω Compatible, Minimum impedance 4Ω Diamond 225: Nominal impedance 8Ω Compatible, Minimum impedance 4.2Ω Diamond 240: Nominal impedance 4Ω, Minimum impedance 3.0Ω
De to front-højtallere har nominelt 4 ohm - er det et problem, med denne forskel på den samme forstærker? Også det tæller måske for at jeg evt skulle afbestille og købe DALI ZENSOR PICO 5.1 Højttalersystem ???
Håber på et par gode inputs, mens jeg venter... 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Impedansforskellene er ligegyldig. Når bare forstærkeren kan trække højtalerne. Hører du i praksis mest musik over anlægget, ville jeg foretrække store fronter, og udsætte evt. køb af sub.
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afvent du roligt de bestilte Wharfedale! Der er ingen grund til at gå "ned" i det Dali sæt. Og som mollecon skriver, så kan du altid købe en SUB senere, hvis du synes der er behov for det.
Din Yamaha kan sagtens klare belastningen af de Wharfedale.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
unoder Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Impedansforskellene er ligegyldig. Når bare forstærkeren kan trække højtalerne. Hører du i praksis mest musik over anlægget, ville jeg foretrække store fronter, og udsætte evt. køb af sub.
|
|
|
Fedt, tusind tak... Mht. impedans: Jeg læste, at man bør indstille impedansen på receiver'en efter højttalerne - den står vist default på 8 ohm. Jeg forstod det sådan at hvis man sætter den ned til 4 eller 6 ohm, så begrænser man den maksimale strøm, så måske burde jeg gøre det?
|
| Til top |
|
| |
unoder Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P skrev:
Afvent du roligt de bestilte Wharfedale! Der er ingen grund til at gå "ned" i det Dali sæt. Og som mollecon skriver, så kan du altid købe en SUB senere, hvis du synes der er behov for det.
Din Yamaha kan sagtens klare belastningen af de Wharfedale.
M.v.h. |
|
|
Fedt, tusind tak... Jeg ved nu heller ikke om jeg behøves en sub - det finder jeg ud af... Omvendt er jeg nervøs for om 240-front højttalerne "fylder" for meget i stuen der ikke er super-stor i forvejen... Men ok - jeg holder fast... Jeg er bare lidt utålmodig, vil helst have mine nye Wharfedale højttalere snart  Og det betyder ikke noget at impedansen er 4 ohm for de store og 8 ohm for de små højtalere, bare lige for at være 100% sikker?
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad for guds skyld impedansomskifteren stå på 8 ohm! At der overhovedet er en omskifter skyldes amerikanske krav. Du får den bedste ydelse ved at lade den stå til 8 ohm.
Og nej, det betyder ikke en fis, at der er forskel på impedanserne på højttalerne. Ingen højttaler er en ren impedansbelastning - de kærer alle op og ned i impedans, alt efter frekvens.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
unoder Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2016 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak... Nå, men så er alt jo som det skal være... Nu skal jeg bare vente - øv, med den ventetid, men sådan er det, mange tak Kurt P og til jer alle
|
| Til top |
|
| |