Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Først vil jeg lige sige at jeg er helt ny indefor højtaler og sådan noget.

Jeg har et par Cerwin-Vega A 324, hvis der er noget der hedder det? Det er i hver fald det der står nederst i højre hjørne af højtaleren.

I begge bass enheder havde gummiet i kanten smuldret, så gik jeg ud og købte 2 nye for 290kr pr stk. på dem stod der 220W på. Jeg fik sat dem i og de lyd vel okay. Højtalerne spiller på en JVC A-X500VB forstæker/receiver.

Så en dag kom jeg vist til at spille lidt for højt, at en af bass enhederne sprang. Den spiller rigtigt dårligt nu, den siger en rasle lyd når den spiller nu.

Nu er det at jeg gerne vil have 2 nye enheder, men jeg ved ikke hvilken jeg skal vægle? Hvilken mærke er godt? Er der nogen der kan forklare mig hvad RMS watt er og hvad P.... watt? De nye bass enhederne skal kunne klare til at der bliver spillede højt Techno/Trance med meget bass.

Jeg har en JVC A-X500VB forstæker/receiver som sagt, og der står 250W bag på ved ikke om den så udgiver det pr kanal?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælp mig!

på forhånd tak

Daniel.

Til top Vis DanielZing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielZing

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Mit forslag vil være en nyere Cerwin Vega... (W?)RMS-watt er, har jeg forstået, watt målt i henhold til hvorledes øret vil opfatte det (dette siger jeg med kraftige forbehold).

Men ellers:

DIN-målte watt er forstærkerens ydeevne ved 1000Hz, hvor de fleste forstærkere er stærkest. FTC-målte watt er forstærkerens ydeevne målt fra 20-20kHz, og vil typisk svare til en DIN-måling der lægger 20-25% højere. Peak er indenfor forstærkere det maks. antal watt din forstærker kan spille under en transient; altså en højeste værdi. Ved højttalerenheder er peak sandsynligst nok en måling der siger hvor meget de kan holde til at blive fodret med i et 'splitsekund' inden de brænder af. Jeg vil mene, at du generelt skal se efter vedvarende belastbarhed (DIN/musik).

Prøv at tage en snak med HiFi-klubben, de kan sikker guide dig igennem, men med en anden Cerwin Vega-enhed, får du sikkert noget som passer til. Og Cerwin Vega er kendt for store lydtryk og høj belastbarhed (men ofte er prisen derefter)... andre herinde kender sikkert noget med bedre 'value'.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

wolverine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

hejsa hvis det kun er kanten på dine gamle cerwin vega der er gået istykker kan du prøve at høre http://www.basrep.dk/ hvad det ville koste og fået lavet dem ellers ville jeg nok også købe cerwin vega enheder igen måske fra en anden serie DC eller AL (osse cerwin vega)

men som Jaryo03 siger prøv at høre iden lokal hifiklub

Til top Vis wolverine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolverine

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene,

Jeg har kigget på nogle 12" cerwin vega fra thansen (kan ikke give et link pga siden er gået ned) de ser rigtig fede ud! De hedder Vmx-12DVC, er der nogen som kan sige noget om den?

Men det er jo subwoofer? kan jeg bruge det? hvad er forskellen på subwoofer og bass?

Undskyld jeg spørger så meget, men som sagt ved jeg intet om det.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej - dem kan du ikke bruge. Som udgangspunkt skal du enten finde de samme enheder, andre enheder med de (næsten) samme parametre eller få de gamle repareret. Alt andet vil være at gamble med tilfældigheder...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

okay, jeg er ikke helt med om hvorfor jeg ikke kan bruge dem? hvis du kunne fordybe det? tak. 

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Enhver enhed har en række parametre, som beskriver dens magnetiske, elektriske og mekaniske opførsel. Disse parametre danner grundlaget for hele den sammenhæng, hvori enheden skal optræde. Dvs at parametrene er medvirkende til bestemmelse af, hvilke andre enheder, den skal arbejde sammen med, hvordan delefilteret skal sættes sammen og hvilke kabinettyper, den vil være velegnet at blive benyttet i.

Varierer en ny enheds parametre væsentligt fra den originale enhed, vil alt blive påvirket og du vil være overladt til tilfældighedernes spil. Måske kan lyden accepteres, måske er den helt hen i vejret. Under alle omstændigheder vil den ikke ligne den originale lyd.

Håber det klarer sagen en smule op....

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Som før nævnt, er der STOR forskel på højttalerenheder. Selvom man måske godt kan klemme 11" hjul på en bil, betyder det ikke at bilen kører godt med det, hvis den før kørte rundt på 15" hjul.

Prøv at finde enheder der matcher så meget med de originale som muligt (ud fra parametre), og de Watt du snakker om har INTET med noget at gøre.

Husk på, at det er ikke en forstærker med mange Watt der ødelægger en højttaler. Det er forvrængningen fordi der er for FÅ Watt der ødelægger. Så måske skulle du kigge lidt på om din forstærker overhovedet er et godt match til dine højttalere.

Man kan spille højt på Cerwin Vega højttalere med få Watt, men de yder deres bedste med mange Watt.

Husk lige at kigge efter Watt RMS (!) Ikke DIN, musik og dynamiske Watt.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

rms, room meter square watt, cirka 1/50 del af en pmpo (der igen svarer til 1/100 del sinus watt).  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
rms, room meter square watt, cirka 1/50 del af en pmpo (der igen svarer til 1/100 del sinus watt).  

Kreativ oversættelse, men desværre forkert

RMS = Root Mean Square, kan desværre ikke helt huske den elektriske forklaring, men det har noget at gøre med at man ser på kvadratet af et gennemsnitlig pulsgeneret signal ved en given spænding.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg takker rigtig mange gange for hjælpen!

Er der så en bass i vil anbefalde?

De gamle kan jeg nok ikke rep. pga conen er skadet...

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

helst noget Cerwin-Vega....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rigtigt anbefale noget uden data på den eksisterende.

Hvis der skal bruges en anden 12" enhed, så skal delefilter, kabinetstørrelse og port tilpasses den nye enhed. Tror ikke du kan finde en enhed uden videre.

Prøv at spørge nogen der forhandler Cerwin Vega (evt. HiFiKlubben), hvad du kan gøre.

Hvis du kan finde nogle nye højttaler til 1000,-/stk vil jeg nærmere anbefale det, frem for en lappeløsning du bare bruger tid og penge på, uden at blive fuldt ud tilfreds.

De bedste Cerwin Vega højttalere jeg har hørt til dato, er deres AL-1000. Men det handler jo også om økonomi. De koster brugt ca. 4000 for et sæt, men jeg kan give min personlige garanti for at de vil imponere dig!

- Hvis du ikke bliver imponeret over dem, så må du godt give mig et trælår og to lammere... :-)

P.S
Det er lørdag aften, der er øl på bordet, musikken brager på max styrke. Hvis jeg ikke giver mening, så er det øllenes skyld...

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

hehe, jeg forstår det godt. så mange penge har jeg desværre ikke.

Men jeg har sendt en mail til hifi kulbben, om de sælger enkelte enheder, og om man kan tage en af sin højtaler med til deres butik, det kunne jo være godt hvis man kunne det ik.

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

ej ved i hvad, jeg tror sku bare jeg køber dem her : http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|2133|pdetail

de koster jo lige så meget som en enkelt enhed gør.

og så er der ikke alt det bøvl med at det hele skal passe.

Hvad siger i?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Kan ikke få dit link til at virke.... Men er det CERWIN VEGA V-12F højttalerne til 1299/stk (to for ca. 2600)?

De er sikkert gode til prisen og kan sikkert også opfylde dine krav. Jeg mener bare vi er nede i prisleje, hvor kvalitet kan være lidt svært at finde.

Personligt mener jeg det er værd at gå efter nogen der er en tand dyrere. Så hvis du kan, så spar 1400 ekstra sammen, og køb to AL-1000 til 4000/sæt. Prøv evt. om du kan finde et sted hvor du kan kigge på dem, de er markant bedre bygget end V12F'erne og lydmæssigt lysår foran.

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ja det er dem V-12F.

Men hvad nu hvis jeg køber V-15F? Den virker rigtig lækker, og den skulle yde 300W "normalt" og 400W max!

Men hvordan vil det lyde hvis jeg købte dem, nu når min forstærker "kun" yder 250W?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Du skal slet ikke tænke på det med Watt'ene. Det er ligegyldigt.

Kig på følsomheden!

Med en følsomhed på 102dB for V-15F, betyder det at du med meget lidt effekt, kan spille drønende højt. De 102dB er faktisk meget godt. En typisk højttaler har en følsomhed på 88-90dB.

Forklaring:
En typisk højttaler i dag, har en følsomhed på 90dB. Elektrisk set fra en forstærker, skal Watt'ene fordobles, for hver gang man øger lydtrykket 3dB.
Dvs. at hvis det kræver 1Watt at spille med 90dB lydtryk, så kræver det 2Watt for at spille 93dB, 4Watt for at spille 96dB, 8Watt for at spille 99dB, 16Watt for at spille 102dB.
Altså skal din forstærker bruge 16Watt for at spille 102dB på en højttaler med følsomhed på 90dB.
Når V-15F så har en følsomhed på 102dB, betyder det at den ved 1Watt spiller med 102dB, 2Watt med 105dB, 4Watt med 108dB, 8Watt med 111dB, 16Watt med 114dB.
Så reelt spiller V15F altså 114dB mod en almindelig højttalers 102dB med samme antal Watt.
Det betyder at du med en lille forstærker kan spille meget højt. Ved 120dB begynder det at gøre ondt i ørene.

Men for overhovedet at kunne bruge Watt til noget, er du nødt til at finde ud af hvad din forstærker kan yde. Hvis der står 250W bag på din forstærker, betyder det at din forstærker maksimalt kan trække 250W fra stikkontakten, ikke per kanal. En god forstærker kan idag ikke udnytte al den effekt der trækkes fra stikkontakten. Meget af effekten bliver "brændt" af som varme, hvilket du mærker når forstærkeren bliver varm. Derfor bruger man en fingerregel om at en forstærker "kun" kan udnytte ca. 65% af den effekt der kommer fra stikkontakten. Dvs. at ud af de 250W der står på din forstærker, så udnyttes der kun ca. 162Watt til højttalerne. Så din forstærker vil altså maksimalt kunne give ca. 2x81Watt RMS, og det er meget positivt sat. Regn nok nærmere med at den kan give 2x60Watt RMS.

Det kunne lyde som om der er langt fra de 2x60Watt til de 2x300Watt højttalerne kan klare, men da V-15F har en følsomhed på 102dB, så kan du sagtens spille højt nok til at det gør ondt i ørene.

Hvis man skal have Cerwin Vega, så skal man have en 15" udgave. Det tror jeg næppe du fortryder.

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Okay, så falder valget sku på V-15F!

Altså hvis jeg skulle få mine (kommende) højtaler til at yde sit bedste skulle jeg ud og købe en hjernedød forstærker til en meget meget høj pris....

nå men sådan er livet vel bare...

Jeg vil gerne sige at i har været en MEGA hjælp, tudsinde tak til dem som hjælp mig, jeg takker specielt til daniels for at gide at bruge sin tid på mig!!!!

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jo en anden ting, de 15" bass, skal de ikke have et bestemt rum areal at spille i?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes