Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eben - kan du hører båttet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Her er så tråden til dem der kan hører båttet og dem der ikke kan.

Jeg vil da gerne starte diskutionen med en oplevelse fra den virkelige verden.

Eben-højttaleren X3 musicerede der ud af og jeg mente godt at jeg kunne høre de der poly-enheder men så blev der sat et nummer med Elvis på med super meget rumklang, nummeret hedder "Love Me" og er en rigtig Elvis sjæler hvor han også går godt til vokalen en gang imellem. Nu er det jo svært at beskrive med ord men hvis man forestiller sig at der hvor den direkte lyd fra hans stemme, mødes med den reflekterede lyd opstår der så at sige et kraftigt lydmæssigt overtryk, lige her resonerer Eben vildt og volsomt så det er en ren fryd eller ikke.

Det var i situationen en utrolig morsom oplevelse der bevirkede at jeg lige måtte forlade rummet for at genvinde fatningen, der var jo ingen grund til at genere den, øjensynlig meget stolte konstruktør.

Det var så min historie om en højttaler man åbenbart enten elsker eller hader, jeg vil dog ikke gå så langt som til at sige at jeg hader den, jeg kunne bare ikke finde på at købe den.

Lad nu ordene flyde frit fra tastaturet og lad os en gang for alle få dette emne afdiskuteret.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

god idé med en ny tråd, så her er en kopi af mit indlæg iden gl. tråd.

"hej ronin

Hvorfor denne iver for at forklare på ebens vegne? Tomos-knægten har såvidt jeg husker tidligere gjort rede for manglerne ved eben. Et synspunkt jeg for øvrigt deler helt og aldeles. Det kan da ikke være for at forsvare et bestemt produkt mod mobning, for hvor er du så når der laves grin med cervin-vega, eltax, denver e.lign?

mvh krydmads"

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Godt gået "lillebror" der var du godt nok hurtig.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da lige indskyde at denne tråd ikke er oprettet for at genere Eben eller dem der har anskaffet højttaleren men mere for at få fremtvunget en forklaring på denne noget besynderlige opførsel som nogle ikke lægger mærke til og andre har svært ved at overhører.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Jeg vil da lige indskyde at denne tråd ikke er oprettet for at genere Eben eller dem der har anskaffet højttaleren men mere for at få fremtvunget en forklaring på denne noget besynderlige opførsel som nogle ikke lægger mærke til og andre har svært ved at overhører.

Ja men sådan vil det altid være .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Lasse du er et båthorn, find nu på noget mere originalt end at komme med gentagelser
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Lasse du er et båthorn, find nu på noget mere originalt end at komme med gentagelser

Så, så Alex nu ikke så sur, det er faktisk ikke mig der denne gang har startet  diskutionen den opstod i tråden "ADVARSEL - Ris for kabel test" men hvis du ikke ønsker at deltage skal du da ikke føle dig tvunget - der er så mange andre diskutioner der måske vil passe dig bedre.

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Rolig nu!! .

Det nogle hører som et "båt" , er måske for andre et tegn på

dynamik , hurtighed og hvad ved jeg .

Eben-højtaleren er jo meget "forward" .

(selvom det ringer for mine ører endnu ) 

Mvh Peter

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kan da godt lige gentage mit indlæg fra før:
Han er nu ikke den eneste som finder at der er noget seriøst galt med den højttaler, undertegnede havde nøjagtig den samme kritik efter jeg havde lyttet til den af to omgange, og det inden jeg læste Kurt's kritik af den.

To af mine venner der var med på hifimessen på Sheraton kunne også høre det uden problemer, selvom vi kun fik hørt 2 numre, før den ene ikke kunne holde og høre på det mere ;-)

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej Bryde og Jesper

Jeg har tænkt på om det kan være at nogle mennesker er disponeret for at kunne høre det hyppigt omtalte fænomen. Jeg mener, er vi virkelig nogle der er overfølsomme for polypropylen i højttalermembraner ?

Det kan også være at det er ligesom med UFO'erne, dem der tror på dem ser dem alle vegne og mener bestemt at de har været bortført af en, dem der ikke tror på dem ser dem aldrig og synes ikke at kunne tage først omtalte gruppe alvorligt ?

Er det i virkeligheden en abnormalitet i øregangens anatomi hos en ikke nærmere defineret skare af Hifi-nørder der er skyld i fænomenet - måske, svaret blæser i vinden fra basporten på en Eben-højttaler

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hællåå!

Sikke da nu noget jeg igen igen har sat gang i .

Jeg synes vi skal afslutte denne debat og i stedet påbegynde en indsamling til et ægte Widex digitalt vidunder til Ronin, som han kan få skruet ind i roen, så båttet kommer frem af sprittågerne, det kan jo være meget farligt at overhøre båtlyde .

Fra anden og muligvis pålidelig kilde har jeg hørt, at Eben er den mest korrekte speaker in the whole world.
Det er nemlig den eneste der kan gengive "Ååååh Blib båååååt og guud hvor går det båååååt" på den helt rigtige vis forstås
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Du lader da heller ikke en god lejlighed gå til spilde for at kører en gang saftig satire af med Eben og andre poly inficerede højtråbere

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Bryde og Jesper

Jeg har tænkt på om det kan være at nogle mennesker er disponeret for at kunne høre det hyppigt omtalte fænomen. Jeg mener, er vi virkelig nogle der er overfølsomme for polypropylen i højttalermembraner ?

Næ tro jeg ikke , men nok mere hvordan den speaker er sammesæt .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Kurt

Du lader da heller ikke en god lejlighed gå til spilde for at kører en gang saftig satire af med Eben og andre poly inficerede højtråbere

Hej Lasse!
Du synes måske jeg er rigtig slem og ondskabsfuld?
Truttelidut !
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Har hørt tale om fænomenet før, snakkede med nogle rimeligt inverterede Hifi nørder/audio ingenører i USA, fænomenet er ikke nødvendigvis hojtalerns skyld, men at den amp der bliver brugt er high freq emf sensitiv. Den Skaaning enhed der sidder som mellem top på Eben er en radikal high emf enhed, det koblet med deres specielle bånd kan meget snilt sende noget noget tilbage der slår ampen ud af kurs.

Tror slet ikke man skal afskrive den højtaler...Bare fordi der kommer noget grimt ud af højtaleren kan problemet sagtens ligge andet steds.

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

hej baywachtfyr

Det er nok kun en halv sanhed. Jeg har hørt de største eben (140000kr) på det forsærkersæt, som blev anbefalet (et stort og dyrt naimsæt). I denne opstilling var lyden, som baron von slagvolumen beskrev den. Alle sangere lyder som havde nogle af rickie lee jones' arveanlæg - altså meget nasale.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror forklaringen skal søges i disponeringen af filteret hos Eben. Skaaning laver efter min mening nogle af verdens bedste enheder, og det er vel lidt synd, at han også står for skud i denne tråd!!

Men er det ikke lidt af en gammel traver, du starter Lasse ? Havde det været Kurt Provo, havde det ikke overrasket nogen herinde!!

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Underligt at samme højttaler har fået product of the year award + editors choice i HiFi+, men skribenterne i de magasiner er måske i lighed med alle andre rewievere tone døve.

Find da noget bedre at bruge tiden på. Eller som de alvidende hifi orakler i jo åbenbart er, skab noget bedre selv.

Lasse burde du ikke i den situation som du beskrev være stået frem og forkyndet din kritik på stedet, frem for som den feje hund du åbenbart er krybe langs panelerne, for så senere i komfortabel afstand at udspy din galde. (Føj).

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Har hørt tale om fænomenet før, snakkede med nogle rimeligt inverterede Hifi nørder/audio ingenører i USA, fænomenet er ikke nødvendigvis hojtalerns skyld, men at den amp der bliver brugt er high freq emf sensitiv. Den Skaaning enhed der sidder som mellem top på Eben er en radikal high emf enhed, det koblet med deres specielle bånd kan meget snilt sende noget noget tilbage der slår ampen ud af kurs.

Tror slet ikke man skal afskrive den højtaler...Bare fordi der kommer noget grimt ud af højtaleren kan problemet sagtens ligge andet steds.

Det lyder ikke som en helt usandsynlig forklaring, dog burde dette kunne løses med et lille RC filter?

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

Underligt at samme højttaler har fået product of the year award + editors choice i HiFi+, men skribenterne i de magasiner er måske i lighed med alle andre rewievere tone døve.

Find da noget bedre at bruge tiden på. Eller som de alvidende hifi orakler i jo åbenbart er, skab noget bedre selv.

Lasse burde du ikke i den situation som du beskrev være stået frem og forkyndet din kritik på stedet, frem for som den feje hund du åbenbart er krybe langs panelerne, for så senere i komfortabel afstand at udspy din galde. (Føj).

Hej MiiB

Er du Branchemedlem - eller skjuler du dig også !?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum