Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 08:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere og frekvensrespons (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Der har været masser af snak om højttalere, målinger, flad vs ikke flad kurve, samt tvivl om hvorvidt man kan forudsige hvordan en
højttaler måler i et rum.

Faldt over denne som beskriver det hele på en simpel måde: https://m.youtube.com/live/kKWMufEaue8?si=dVZGb_-OkUD1FL4b

Hvis I skal slå en time ihjel en dag, er den interessant:)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2882
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Er der noget simpelt i det videoen forsøger at beskrive, er det accepten af at indrette sit lytterum og vælge sine højttalere efter
den lyd man godt kan li’. Med retten til at ændre det, når man bliver træt af valget. Hver gang hjulpet på vej af en ny guru’s
mantra eller hvad man gennem eksperimenter måtte føle sig fristet af.
Hvad man som aldrende audiofil havde lavet dagbog over tidernes skiftende lydreligioner vil man have krydset den samme
personlige lyd flere gange i livet for igen at forsøge sig med forandringer som altid er til det bedre. Indtil man igen bliver træt af
“et eller andet”.
Vi kan som eksempel se en med mellemrum tilbagevenden til B&K kurven og andre “standarder”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2424
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Eller købe højttalere efter rummet kaj ?

Man køber selvfølgelig store højttalere hvis man har et stort rum, men et meget lyddødt rum
kan være man køber højttalere med en livlig top, en top med "sparkle" og så videre
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1202
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Problemet med højttalere og frekvensgangen er, at de er så langt fra at kunne gengive lyden af instrumenter og stemmer nogenlunde
naturligt.

Derfor laver man forskellige "justeringer" af frekvensgangen, så man kan høre, "hvor godt de lyder".

Det er det samme man gør, når man vælger pickup, så kombinationen af pickup og højttaler og rum, giver den lyd "man kan lide"

Det er derfor at stort set alle højttalere har en pukkel ved 60-80 Hz, for så kan man "rigtigt høre bassen".

For de fleste, er referencen, højttalerlyd ved koncerter, som har intet med naturlig gengivelse at gøre.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Boman, har du set videoen og ved hvad de rent faktisk taler om i den? Eller læste du bare ordet "frekvensgang" og så dit snit til at copy-paste din
standardtale i en ny tråd?

Hold dig venligst til emnet. Dine fejlagtige generaliseringer fører bare til mudder i tråden.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1202
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg forholder mig bare til virkeligheden

Noget - som de fleste Hi-fi entusiaster fravælger
(jeg nævner ikke nogle navne)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4601
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Boman, har du set videoen og ved hvad de rent faktisk taler om i den? Eller læste du bare ordet "frekvensgang" og så dit snit til at copy-paste din standardtale i en ny tråd?

Hold dig venligst til emnet. Dine fejlagtige generaliseringer fører bare til mudder i tråden.

Men det er jo rigtigt, det Boman skriver... man kan snakke herfra og til evigheden om korrekt frekvensgang, men så længe at producenterne "parfumerer" deres lyd, så det lyder "fedt", så er det lige meget at tale om "korrekt".

Men... som de nævner i videoen og Bruel & Kjær også er inde på, så er en neutral frekvensgang langt fra at foretrække - for det lyder sterilt og forkert. Men en kurve hvor bassen er hævet let og der rulles af mod toppen lyder godt i de flestes ører. Men det er ikke naturlig lyd!

Naturlig lyd bryder de fleste sig ikke om, men det er dét man får i f.eks. DR's koncertsal, som er lavet helt specifikt til at undgå ekko og give den rigtige efterklang...

Og det er faktisk det vigtigste, hvis man skal opnå god lyd... korrekt efterklang! En akustikker er ofte ret ligeglad med frekvensgang, for hvis efterklangen er på plads, så kommer det helt af sig selv.

Man da de fleste mennesker ikke er indstillet på at indrette (designer)hjemmet efter en normal efterklang, så forsøger man forgæves med rumkorrektion og DSP at finde noget man kan holde ud at lytte til.

Og korrekt efterklang betyder ikke at man skal fylde rummet med diffusorer og absorbenter... der findes masser af pæne løsninger til det. Men hvis man gerne vil vise frem (det vil mange hifi-entusiaster gerne ), så findes der findes der også "hifi-løsninger"...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Prøv nu at se videoen. I snakker og snakker om korrekt frekvensgang og parfumeret lyd, men dét videoen handler om er sammenhængen mellem en højttaler, hvordan den opfører sig i et lyddødt rum og hvordan man på den måde kan forudsige hvordan det opfører sig i et rum. Uanset om det er en elektrostat eller anden højttaler. Forskellen mellem "højttaleren for sig selv" og "højttaleren i rummet" og at man kan forudsige ret simpelt hvordan den vil opføre sig.

Som de _også_ siger i videoen (det må du have overhørt, Mikkel G), så er det at Bruel og Kjær kurven som du selv er tilhænger af, faktisk opnås ved at have en højttaler der, i et lyddødt rum, måler fladt og med jævn spredning.

Mikkel G, du nævner "Og det er faktisk det vigtigste, hvis man skal opnå god lyd... korrekt efterklang! En akustikker er ofte ret ligeglad med frekvensgang, for hvis efterklangen er på plads, så kommer det helt af sig selv" Det må du lige uddybe... Siger du at der er en sammenhæng mellem efterklangen og højttalerens frekvensgang? Og kan du henvise til nogle akustikere der ikke går op i frekvensgang? (Udover Boman). Dem har jeg til gode at møde.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4601
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Men man kan ikke forudsige hvordan en højtaler opfører sig et givent rum, ud fra en måling i et lyddødt rum... for rummets størrelse og efterklang påvirker i den grad frekvensgangen. En ting er roomgain, det kan man regne sig frem til, hvis ellers højtaleren opfører sig nogenlunde normalt. Men for meget efterklang kan i den grad ødelægge gengivelsen i de højere frekvenser! Prøv at sætte en almindelig højtaler ind i en "moderne" stue... det vil runge og gjalde.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro på, at en højtaler der måler neutralt i et lyddødt rum, ligefrem hæver bassen og dæmper diskanten i et almindeligt rum... det vil være lige omvendt. Man kan ikke dæmpe bas i et lyddødt rum... det kræver en afsindigt stor absorbent - og jeg har set en i Air studios i London... den fyldte 2/3 af det rum, der blev lavet masters i!!!  Jeg fik desværre aldrig skrevet en artikel om det, da det var i forbindelse med et pressemøde med Pioneer.

Her er et billede af det, og bagvæggen er ikke massiv... det er blot stof som er spændt ud foran bas-absorbenten, som går mange meter ind bagved. Der hvor jeg stod, da jeg tog billedet, er der kun 1½ meters plads bagved!:

 

Da jeg havde besøg af en akustikker i forbindelse med en artikel jeg skrev om korrekt dæmpning, nævnte vedkommende det - og han var uddannet akustikker. Men jeg har hørt det fra andre siden. Tilgiv mig, at jeg ikke husker deres navne... jeg ved det ikke giver mulighed for at Google info, for at finde modbevis

https://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?ar ticleid=2807&zoneid=3



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2882
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

@JBLPro.
Hvorfor er det vigtigt at kunne forudse højttalerens frekvensgang i et givet lytterum, når man end ikke kender højttalerens
præcise frekvensgang inden købet? Langt mindre kender de fleste deres rums efterklangstid som funktion af frekvens?
For slet ikke tale om de to forholds indflydelse på den samlede klanglige oplevelse. Det der for den enkelte er oplevelsen af “den
rigtige lyd”.

I virkeligheden er gengivelsen summen af hele herligheden. Lige fra indspilningen og hele processen frem til lyden i lytterummet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Men hvad gør en klog , når man ikke har adgang til et lyddødt rum til målinger som er lidt ligegyldige ? Man må jo designe sine
egne højttalere efter / til sit eget rum , det har højttaler-designerne meget lidt viden om , altså lige præcis dit eller mit rum !

Og husk dynamikken , det skal være højttalerenheder der spiller deres absolut bedste i deres respektive frekvens-områder !


Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Mikkel G, du mangler simpelthen fundemental forståelse for akustik.

Denne sætning siger det hele: "Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro på, at en højtaler der måler neutralt i et lyddødt rum, ligefrem hæver bassen og dæmper diskanten i et almindeligt rum.."

Jeg hopper pænt ud af tråden igen. Et par tips til hvad du bør læse op på: Spredning som funktion af frekvens, bølgelængder og frekvens og specielt hvornår frekvenser er omnidirektionelle ift den gennemsnitlige baffle-bredde på en højttaler.

Prøv så at bruge den nyopdagede viden til at tænke over hvordan de forskellige frekvenser vil spredes i et rum og hvordan det vil påvirke den endelige frekvensrespons. Så tror jeg din vilde fantasi forstår hvorfor en højttaler med flad respons i et lyddødt rum vil følge B&K kurven i et rum.

God læsning! :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

@ JBLPro .
Vores rum er ikke ens , der er ikke noget der hedder et almindeligt lytterum . Hvad er et almindeligt rum ??? Er det det som
enhver ejer , lidt som jogging-habitten i firserne ?

Men man skal nok tænke anderledes , en omvendt room-perfect kunne være sjovt , altså at man fik rummet målt og så lave
højttalere hertil .

Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

@JBLPro .

Det ville da vær fedt hvis du henviste til dig selv og hvad dine erfaringer er ! Internettet er et rod af både og , man skal læse det
med småt og stort ?!?

Jeg vil have egne / private erfaringer fra andre , som forbedrer lyden .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4601
Sendt: 29 Maj 2024 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel G, du mangler simpelthen fundemental forståelse for akustik.

Nej.

Jeg har i det mindste bygget et sæt højtalere, der fungerer rigtig godt, og ikke bare i mit lytterum!

Hvad har du konstrueret, som viser din overlegne forståelse af universet?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2882
Sendt: 30 Maj 2024 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@JBLPro.
Hvorfor er det vigtigt at kunne forudse højttalerens frekvensgang i et givet lytterum, når man end ikke kender højttalerens
præcise frekvensgang inden købet? Langt mindre kender de fleste deres rums efterklangstid som funktion af frekvens?
For slet ikke tale om de to forholds indflydelse på den samlede klanglige oplevelse. Det der for den enkelte er oplevelsen af “den
rigtige lyd”.
I virkeligheden er gengivelsen summen af hele herligheden. Lige fra indspilningen og hele processen frem til lyden i lytterummet.

Vil du ikke eller kan du ikke svare på mit spørgsmål? For i henhold til dine henvisninger må vi indse der mangler udvidede data
på højttalere såvel som akustiske data på den enkeltes lytterum før dine henvisninger får værdi. Og i givet fald hvor mange vil
være i stand til at sammenholde og udnytte data til noget brugbart for andre end akustikkere og andre professionelle i
sammenhængen.

Hvordan har du i praksis udmøntet henvisningerne hjemme hos dig? Indrettet rummet først og ud fra det købt højttalerne eller
omvendt rækkefølge?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 30 Maj 2024 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Det er, igen, blevet et cirkus. Så jeg melder mig pænt ud af tråden.

Kaj, du kan researche lidt på emnet selv. Læs evt 'Sound
Reproduction' hvor forskningen og den data du søger er nævnt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4601
Sendt: 30 Maj 2024 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke bare udvise fejhed fordi, man kommer til kort... du har selv startet debatten, og så må du også stå på mål for det, du påstår med dit første indlæg.

Lige nu virker det bare som om, du prøver at hævde dig over for os andre "dumme" deltagere, her i tråden... "for du ved bedre!" 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 30 Maj 2024 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes