| Forfatter |
|
bias_hjorth Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 16 Juni 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et sæt B&W Dm601 højttalere der godt kunne klare en gang afskærmning pga. de står for tæt på mit tv. Jeg ved Q-sound sælger såkaldte ferrit ringe men de koster omkring 300-400 pr sæt , hvilket jeg synes meget dyrt (er det egentlig det?) Og ændrer monteringen af ferrit ringe noget klangmæssigt i højttaleren? Mit TV står desuden tæt på en radiator. Gør dette nogen forskel som jeg har hørt rygter sige?
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
Rasmus_M Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ferrit ringene ændre på motorkraften i højttaleren men hvis du ikke syntes de lyder godt efter du har monteret dem kan du vel altid fjerne dem igen (har også hørt at metal plader på siderne af kabinettet skulle gøre det samme)
mht. prisen så er de bare dyre i DK (skriv hvis der er nogen der kender et billigt sted at købe dem) men i USA koster de næsten ingenting så det er lidt underligt at de skal være så dyre herhjemme
men hvis du tør kan du jo prøve at bestille dem fra usa
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&P artnumber=329-203
|
| Til top |
|
| |
Rasmus_M Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså det med metal pladerne skulle forstås at de har den samme effekt som ferrit kerne (fjerne magnetisk stråling) men uden at ændre på værdierne på selve højttaler enheden, dog kan der i visse tilfælde være højtallere hvor kabinettet er afstemt således det tilføjer frekvenser. men igen prøv dig lidt frem
|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står med samme problem med en Snell LCR500... 
Ferrit ringene har de også hos http://www.danskaudioteknik.dk men hvordan finder man ud af størrelsen?!
Det lyder sgu nemt med den plade... hvad er den lavet af og hvor kan man købe den?
|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bias_hjorth Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
jeg ved de sælger ferrit ringe hos Q-sound (århus) i den størrelse jeg skal bruge til ca. 300kr sæt, men da jeg kiggede fordi overhørte jeg en telefon samtale der ikke engang vil passe til den mest beskidte byggearbejdsplads, så der er jeg i tvivl hvorvidt jeg overhovedet vil lægge mine penge.
Men er der nogen der ved hvorvidt en radiotor afgiver samme magnetiske bølger og kan give forstyrrelser?
|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok... jeg har lige snakket med en klog mand fra et sted hvor de sælger
MUMetal - han siger at man med fordel kan bruge en jernplade frem for
en plade/folie af MUMetal. Jern er bedre fordi det er et DC-felt
enheden udstråler. MUMetal er kun bedre hvis der er tale om et AC-felt,
og ligefrem dårligere til DC-felter(!)...
Jeg har plads til op til en 1 cm tyk jernplade i mit setup, så det
prøver jeg sgu, jeg er nemlig ikke meget for at skulle åbne højttaleren
og lave "tingogting" med enhederne.
Til info, så koster en 2000 x 600 x 0,5 mm MUMetal plade 1700,- + moms...
|
| Til top |
|
| |
bias_hjorth Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay lyder spændende. Kun man med fordel sætte et sådant stykke ind i højttaleren evt. bukket rundt om magneten i den side der vender mod tvét.. Da jeg går noget op i det skal se bare nogenlunde ud ønsker jeg helst ikke at have en gigantisk metal plade op ved siden af mit tv..
|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg er klar over at bare et mit held, at jeg har en reol med et hul
som passer så godt i målene til centerhøjttaleren (eller er det
omvendt!?  ) og derfor kan skjule pladen
helt... Hvis/når jeg skifter reolen her ud, så får jeg sikkert
brug for at lave en ordentlig løsning med ferrit ringe og/eller mumetal.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus_M Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
umidelbart lyder det lidt overdrevet med en 1 cm tyk jernplade - jeg tror at mindre kan gøre det. men husk at skrive tilbage hvad du prøver og om det virker så vi andre også kan have lidt gavn af denne tråd 
|
| Til top |
|
| |
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 18 Juni 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke at jeg ved ret meget om jerns indvirkning på en HT, men kunne klart se fordelen i at bruge en rustfri plade i stedet, da det jo ikke er magnetiks, tykkelsen skal du selv vurdere.. Kan huske for lang tidsiden, da det var nyt og spændende med snurrerundt lyd, da havde jeg en paradigm et eller andet minimonitor til at ligge oven på mit tv med en 1,5 mm sleben rustfri plade imellem og der var ikke noget problem overhovedet.. Om det var fordi at den var skærmet fra begyndelsen ved jeg ikke, det var ikke så vigtig synes jeg at jeg kan huske..
mvh
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 18 Juni 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elleson Audio skrev:
| Ikke at jeg ved ret meget om jerns indvirkning på en HT, men kunne klart se fordelen i at bruge en rustfri plade i stedet... |
|
|
Rustfrit stål kan sagtens anvendes. Bare ikke til at skærme for magnetisk ud (eller ind) stråling. Jern er og bliver nok et af de billigste bud på et brugbart materiale.
Prøv evt at sætte en bageplade mellem højttaler og fjernsyn. En virkning af dette er før set, og kan evt. give et indtryk af den fornødne godstykkelse. __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, drenge... løsningen blev at sætte fjernsynet på et skrivebordsunderlag med en jernplade indbygget (det var det eneste jeg sådan lige nemt kunne komme til at prøve med) og det virker! Jeg tror at denne model er købt i IKEA og har sort læder på ydersiden og altså jern indeni (det dur IKKE sammen med tråsløse mus osv.! Trust me!):

|
| Til top |
|
| |
caf78 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik også flg. svar fra Snell da jeg forhørte mig om LCR500'en var afskærmet osv:
Hi Carsten,
The LCR500 already is shielded with a secondary (bucking) magnet. If you need better shielding, you could contact Vifa (Videbaeck, Denmark) and purchase a shielding cup to contain any stray field. You could also purchase the shielding can directly from us, but the freight is more expensive than the part.
...
Best regards,
David Logvin
Så nu ved jeg at jeg kan gå til Vifa og snakke med dem om afskærmning af selve enhederne.. 
|
| Til top |
|
| |