Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pris på diskant til Dali Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er jeg ikke sikker på om diskanten er smuttet, men den ene højtaler lyder væsentlig bedre. Kan sådan afhjælpe problemet en anelse ved at hæve lydniveuaet på højtaleren der giver problemet....

Men der er i hvertfald en stor forskel. Det er højre højtaler som spiller helt fint, men venstre ligger bare noget lavere i ting som stemmerne på musik og sådan, og det er jo en diskants arbejde....

Og eftersom disse højtalere er ude af produktion, er det en større nedtur.... Jeg ved ikke om disse Grander kunne have en lignende produktionsfejl som Dali Grand Vocal center havde (vel at mærke i de første udgaver).... Kræver nok at en eller anden ekspert af en slags kommer og kigger, for ved ikke nok selv, men kunne da godt tænke mig et skud på en pris. Ville selv skyde på min. 2k for sådan en satan
Til top Vis Macimuz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macimuz

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket indstillingerne på din forstærker ? samt om kablerne er rigtigt forbundet ? og tror maks en diskant til den kan koste 1000/1500.. men du kan skrive til dali eller ringe til HifiKlubben og få en præcis pris
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Har du tjekket indstillingerne på din forstærker ? samt om kablerne er rigtigt forbundet ? og tror maks en diskant til den kan koste 1000/1500.. men du kan skrive til dali eller ringe til HifiKlubben og få en præcis pris

Mangler og tjekker om højtalerkablerne sidder ordentlig til bag i forstærkeren, men ellers skulle indstillingerne være rigtige nok. Ved snart ikke hvad der kunne være instillet forkert. Alle kanaler står til 0 db, hverken mere eller mindre.

SKal siges jeg ikke har Surround sound, mangler baghøjtalere, har resten. Men synes virkelig at kunne høre stemmer og lignende går så meget bedre i Centerhøjtaleren og den højre højtaler.

Ved faktisk ikke om det er noget der altid har været der, men vil da lige prøve at ringe til hifi klubben og høre om en pris imorgen.

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Diskanten til Grand koster ca. 2300kr., og mellemtonen koster ca. 1600kr.

Hvis jeg var dig ville jeg sende din højtaler ind til Dali, og bede dem om at gennemmåle den. De muligheder der kan være for at de ikke spiller optimalt er, muligvis kan der forekomme andre, men dette er dem jeg kender, og dem som er "normale":

Delefilteret er ikke forbundet ordentligt til højtaler terminalerne, hvilket er en ting der kan opstå efter en årrække, kender en der har haft det problem, det er ret simpelt at løse, men kræver at man afmonterer en bas.

En af mellemtonerne kan være gået i den, hvilket også vil forringe lydkvaliteten.

Diskanten kan være gået.

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Efter hvad du skriver tror jeg det er delefilteret som er mest sandsynligt, men tag og ring direkte til dali, og bed om at snakke med en teknikker om problemet, det går langt hurtigere end hvis du snakker med hifiklubben.
Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Tiger skrev:
Efter hvad du skriver tror jeg det er delefilteret som er mest sandsynligt, men tag og ring direkte til dali, og bed om at snakke med en teknikker om problemet, det går langt hurtigere end hvis du snakker med hifiklubben.

Oki, vil nok være en god idé, for det lyder allerede for teknisk for min viden ..

Men takker :)

Edit: Diskanten spiller nu stadig, lyden virker bare langt mere frisk, høj og ren fra højre side end venstre side. Men jeg gør som du foreslår, ringer til Dali og får fat i en tekniker.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at bytte om på de to højttalere? Hvis ikke så prøv, det kunne jo være det var surroundprocessoren der er defekt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Når du har checket ledninger, prøv så at høre et stykke musik i mono. Gå derefter fra den ene højttaler til den anden, og se om du kan høre forskel... Så er du sikker på om der er en fejl eller ej.

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Har du prøvet at bytte om på de to højttalere? Hvis ikke så prøv, det kunne jo være det var surroundprocessoren der er defekt.

Det er lige meget om jeg kører surround eller alm. stereo eller PL2, så kan jeg høre det .... Men jeg kan da godt afprøve din teori.

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Når du har checket ledninger, prøv så at høre et stykke musik i mono. Gå derefter fra den ene højttaler til den anden, og se om du kan høre forskel... Så er du sikker på om der er en fejl eller ej.

MVH
Mads

Ledningner skulle sidde korrekt, men jeg vil lige afprøve din idé...

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg sådan prøvet noget mono. Kan så dog kun vælge noget der hedder Mono Movie .. eller noget i den stil ..

Har mærket lidt på diskanterne, som alle virker rimelig identiske, men det er som om der er noget med en mellemtone i venstre højtaler (der hvor jeg synes problemet er)

I kender den der kugle ting af en slags, som stikker ud i midten af en mellemtone (og egentlig også de andre enheder), den ene mellemtone virker meget blød på det område, hvor alle mine andre mellemtoner virker fast ... Det er det halvkulge-område, som er virkelig blødt, men fast på de andre... Tror det er problemet, men ved ikke hvad i siger ?

Mangler at teste det med ledningerne, altså bytte om på højre og venstre højtaler. Er dog af den opfattelse, at Stereo og Surround ikke er samme processor i en forstærker, men igen, jeg kan jo tage fejl ...

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Start altid med at bytte højttalere og lade atl andet uændret, så kan du udelukke dem eller identificerer dem som problemet....

Husk at er der en fejl et sted er en ok højttaler budbringer af denne fejl, og tilsyneladende synderen.....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Start altid med at bytte højttalere og lade atl andet uændret, så kan du udelukke dem eller identificerer dem som problemet....

Husk at er der en fejl et sted er en ok højttaler budbringer af denne fejl, og tilsyneladende synderen.....

har prøvet at flytte om på dem, men er begyndt at have svært ved at høre om der er noget .. og er kommet mere og mere i tvivl, heh ... Men det med at bytte om foreslå de mig også nede i hifi klubben... Kan godt være man skal have en kammerat til at lytte med engang...

Men er ikke helt sikker på hvad du mener med det sidste

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hvad Skorpio mener er vist, at såfremt der er en fejl et andet sted, end i højtaleren, vil det (som regel) være i højtaleren man hører det. Og man vil derfor være tilbøjelig til at tro at fejlen osse ligger i højtaleren, selvom den altså kan ligge andetsteds. Det er osse derfor at det er en god ide at 'bytte kanaler' på højtalerne ved fejlfinding. Hvis fejlen så OSSE bytter kanal, ligger fejlen i elektronikken, ikke i højtaleren - hvis fejlen stadig kommer i samme højtaler, tjah, så ER det nok højtaleren der er noget i vejen med.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at skrue diskanteneden ud og tjek klemskoende. Jeg mener Dali desværre bruger klemsko til kablerne og sådanne klemsko kan nemt blive snavset så der ikke passere nok strøm igennem til enheden.

Det ville have været nummer 1 hvis de havde loddet kablerne på enheden, men alt skal jo være så moderne.

Macimuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Kunne jeg eventuelt prøve .. Hvis jeg tør

Er næsten ved at tro det er en kombination af min hørelse og rummet, for ved ikke længere om jeg kan høre noget. Så tror jeg prøver den med en kammerat. Kender en som også har Dali Grand, så vil prøve at fange ham.

Men jeg takker for den fine respons

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes