Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspilning af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Hvornår ved man at et par nye højtalere er blevet tilspillet..

På forhånd tak

Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Andersmi skrev:

Hvornår ved man at et par nye højtalere er blevet tilspillet..

På forhånd tak

Når de lyder bedre end da du hentede dem

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

hej andersmi, det er et svært spørsmål at besvare, men jeg vil prøve at svare dig med et eksempel.da jeg fik mine linn espek lød de matte i klangen,lukket og livløse, bestemt ikke som det sæt som jeg demoede hos scala. scala havde orinteret mig om at de skulde have en lang tilspildningstid, og det må siges at være sandt,de begyndte drastisk at ændre sig efter ca. 250 timer og efter ca. 400 timer havde jeg en livlig og spilde glad højtaler,så svaret i dette tilfælde  er 400 timer,men der er stor forskel på tilspildningstiden fra fabrikat til fabrikat.kort sagt når en højtaler ikke forbædre sig mere er den tilspillet.

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Er det i grunden lige meget hvor højt man spiller? altså kan man godt bare spille forholdsvist lavt og så bare lade den køre - eller bliver den hurtigere tilspillet hvis man sætter noget mere power på?
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Demo skrev:
Er det i grunden lige meget hvor højt man spiller? altså kan man godt bare spille forholdsvist lavt og så bare lade den køre - eller bliver den hurtigere tilspillet hvis man sætter noget mere power på?

ved det ikke.. men jeg har hørt flere der sætter nye ht med front mod hinanden, og vender fasen på den ene og ellers giver dem lidt at leve af.. så skulle man ikke kunne hører ret meget. evt et tæppe henover, bare for naboens skyld.

Men ja, det er svært at svare på hvornår en ht er tilspillet. jeg har ikke noget præcist bud, men de fleste ht har vel godt af et par 100 timer..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

ved det ikke.. men jeg har hørt flere der sætter nye ht med front mod hinanden, og vender fasen på den ene og ellers giver dem lidt at leve af.. så skulle man ikke kunne hører ret meget. evt et tæppe henover, bare for naboens skyld.

Den har jeg godt nok ikke hørt om før - men teorien bag det lyder ikke helt dum. Hvor  har du fået nys om det henne?
Og er der nogen herinde der har prøvet det?

Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Simon ->

Bestemt ja. Det er nærmest den eneste mulighed der er for at spille subwoofere ordentligt til.  Jeg satte for nylig mine to nye subs op foran hinanden, og satte den ene på 180 grader fase, og lukkede op for noget Bass Mechanik på repeat.

Det lyder af næsten ingenting, men hvis du for sjov skifter fasen tilbage til 0 grader, så har du balladen. Alt vælter ned fra reolerne.

Prøøøv det.

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Phat Simon skrev:
witzel skrev:

Den har jeg godt nok ikke hørt om før - men teorien bag det lyder ikke helt dum. Hvor  har du fået nys om det henne?
Og er der nogen herinde der har prøvet det?

Det er meget udbredt i hifi-butikker at bruge metoden. Send en mail til TC i Århus, og de vil kunne bekræfte det - evt. give dig en nærmere vejledning.

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Kim G skrev:

Simon ->

Bestemt ja. Det er nærmest den eneste mulighed der er for at spille subwoofere ordentligt til.  Jeg satte for nylig mine to nye subs op foran hinanden, og satte den ene på 180 grader fase, og lukkede op for noget Bass Mechanik på repeat.

Det lyder af næsten ingenting, men hvis du for sjov skifter fasen tilbage til 0 grader, så har du balladen. Alt vælter ned fra reolerne.

Prøøøv det.

Nu er jeg ikke en SUB-mand, men det lyder stadig effektivt til andre ting. Når du siger at man skal vende fasen 180 grader - hva mener du så? Skal lige være sikker på at vi taler samme sprog. Og lige et spørgsmål til. Hvis man skal spille et sæt stereo højtt. til - skal man så vende fasen på den ene, og lade dem begge spille, for så at bytte rundt - eller er det på en anden måde? Der er jo et par muligheder i den ligning.
Og i hvor lang tid skal det stå på?
Ville være åndssvagt at blæse det hele fra hinanden bare fordi jeg gik ud fra at det jeg gjorde var rigtigt.

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Fase?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Du forbinder begge højttalere til din forstærker, så + er på + og - på -. Så vil de spille i fase. Så tager du den ene højttalere og venter - og + oppe ved terminalen bag på højttalere. På den måde vender du nu fasen, og du skulle også kunne hører at de absolut ikke spiller noget bas mere.

Grunden til dette er at bølgerne ophæver hinanden. Det er selvfølgelig ikke alle sammen, men hvis du vender højttalerne imod hinanden og smider et tæppe over, skulle det eneste du kan hører være lidt diskant, selv om der er skruet meget højt op.

Så kort og godt, er fase at + er på + og - på - og modfase hvis den ene højttalere er sat til om vendt altså + på - og - på +.

Håber det gav lidt mening.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

hvad  gør man så når man kun har en sub... er der nogen måder at spille den til på, uden at ryste hele bygningen sammen

Soma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

vil det sige at når man sætter sin sub på 180 grader fase så 'ophæver' den bassen i højttalerne eller har jeg forstået det forkert?

mvh soma

Til top Vis Soma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soma

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Du forbinder begge højttalere til din forstærker, så + er på + og - på -. Så vil de spille i fase. Så tager du den ene højttalere og venter - og + oppe ved terminalen bag på højttalere. På den måde vender du nu fasen, og du skulle også kunne hører at de absolut ikke spiller noget bas mere.

Grunden til dette er at bølgerne ophæver hinanden. Det er selvfølgelig ikke alle sammen, men hvis du vender højttalerne imod hinanden og smider et tæppe over, skulle det eneste du kan hører være lidt diskant, selv om der er skruet meget højt op.

Så kort og godt, er fase at + er på + og - på - og modfase hvis den ene højttalere er sat til om vendt altså + på - og - på +.

Håber det gav lidt mening.

Mange tak for den forklaring, nu gav det pludselig mening

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes