| Forfatter |
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser at mange her på siden snakker VA op. Det er muligt det er velbegrundet, har ikke selv hørt dem endnu.
Men det jeg spekulerer på med dette indlæg, er om ikke de større modeller er født med uheldige faseproblemer i basområdet grundet basenhederne vender indad og ikke fremad mod lytteren?
Jeg er ikke tekniker og stor akustisk teoretiker, men har forstået som en meget gylden regel at højttalerenheder skal pege samme vej for at ens ører hører lyden ankomme på samme tidspunkt. Fra samme kilde. Ellers går det galt.
Ergo må der være faseproblemer med Vienna Acustics større højttalere eller?
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
V.A. Kalder deres systemer "2 vejs" med integreret subwoofer". De sidemonterede basser dækker området ca. 20-70 Hz og er dermed ægte subwoofere. Faktisk ligger de længere nede end mange standard subwoofere. Som bekendt er placeringen af en sådan ikke særlig kritisk. Når der så er 4 af dem, placeret ret tæt på hovedhøjttalerne, så slipper de faktisk helt hæderligt fra opgaven.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej dige
jeg har ikke hørt va højtalerne men jeg har et sæt bosendorfer hvor basenhederne sidder på hver sin side af højt.ca 60cm over gulvet og jeg har ikke bemærket fasefejl.der er mange andre højt.der har samme opbygn.som va.eks.qln 612.audiopro black diamond.bose 401.jeg har ikke hørt dem alle men de jeg har lyttet til har ikke haft faseprob.men jeg kan godt forstå at du undre dig over opbygn.jeg har også selv været skeptisk da det ser lidt naturstridigt ud at enhederne vender i en helt anden retning end mod lytteren.værre blir det hvis du kikker på shahinian ark hvor bassen sidder på bagsiden og disk.og mellem tone peger skråt op i luften.og de kan imponere mig hver gang jeg lytter til dem
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Jarven sagde er det submodullerne det er sidemounted, hvilket ikke giver faseforskydelser.. tror ik de havde fået de anmeldelser eller så mange købere hvis det var et problem
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg kender ikke så meget til de forskellige principper, og fordele/ulemper ved højtaler-konstruktioner. Men sidste weekend hørte jeg netop VA Strauss, og det var sgu en oplevelse. For det første en mega-flot højtaler, og for det andet en kanon lyd. Jeg oplevede ingen problemer af nogen art.....vil ikke kalde mig selv hifi-professor el. lign., men de spiller fandeme godt! Og skulle de have fase-problemer, så ville jeg hellere end gerne leve med det, når det lyder sådan som Strauss'erne gør.... 
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Ser at mange her på siden snakker VA op. Det
er muligt det er velbegrundet, har ikke selv hørt dem endnu.
Men det jeg spekulerer på med dette indlæg, er om ikke de
større modeller er født med uheldige faseproblemer i basområdet
grundet basenhederne vender indad og ikke fremad mod lytteren?
Jeg er ikke tekniker og stor akustisk teoretiker, men har
forstået som en meget gylden regel at højttalerenheder skal
pege samme vej for at ens ører hører lyden ankomme på samme
tidspunkt. Fra samme kilde. Ellers går det galt.
Ergo må der være faseproblemer med Vienna Acustics større
højttalere eller? |
|
|
Jo længere du kommer ned i bassen, jo mere "kugleformet" er
udstrålingen -- bassen "beames" altså ikke ud foran basenheden
med udstråles i alle retninger. Nu har de store VA'er enhederne på
siden, men tænk bare på de mange mange højttalere der har
basrefleksporten placeret bagpå -- den siger jo også noget...
Men ja, du kan sige at alle enhederne skal sidde i samme plan for
at tingene passer sammen. Men bas-modulet i Mahler spiller kun
fra 70Hz og ned, og bølgelængden af en 70Hz lydbølge i luft er
næsten 5 meter -- så de 5 cm længere den har fordi enhederne
sidder på siden får du sgu' nok svært ved at høre.
Sideplaceringen skal også ses i forhold til de fordele man opnår:
Smallere frontbaffel der giver en stivere højttaler og færre
refleksioner på fronten -- for slet ikke at tale om udseendet :-)
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk set vil jeg sige at du har ret. Alle enhederne bør have ens akusisk center linje for at spille totalt i fase. se evt. tråden om "mest rigtig lyd".
Grunden til at det fungere på VA er at de kun spiller på 70hz og ned som andre har påpeget. ellers har de lavet et eller andet i delefilteret. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som andre også nævner tale om et egentligt subbas-system. Placeringen kendes også fra nogle af Audio Physics større modeller, samt en række andre kompetente konstruktioner.
Generelt må man sige, at hvis man kan forsvare at anvende en sub-woofer, som jo alt andet lige må være mindst lige så problematisk rent fasemæssigt. I VA's tilfælde er afstanden mellem bas og de øvrige enheder fastlåst, hvorved fabrikken har mere kontrol over hvordan subbassen hænger sammen med resten af systemet.
Om placeringen så kan giver anledning til andre problemer ... ja se det er en anden sag. Der er jo ihvertfald reflektionsproblematikken, idet de jo spiller ud til siden ... eller ind mod midten.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man skal ik ha dem i et for lille rum !!!  især ik hvis akustiken minder om en kostald  i mit gamle rum der heller ik ligefem var optimalt spillede de intet mindre end fantastisk.. men reflektionsproblematikken gælder ik kun for strauss, og har ik meget at gøre med deres sidemount, hvis man kan give dem over en meter til siden har jeg ik haft problemer med udadvendt submodul
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle heller ikke opfattes som en kritik af VA, men blot en konstatering, af at man skal tage højde for det.
Det er klart at speakers der som de store VA leverer rigtig dyb bas skal have et ordentligt rum at spille i. Jeg har selv et par Proac 3.8, som jo slet ikke er så potente som VA, og de kan med deres 2x6,5" sagtens får sat fut i lytterummet hvis man skruer op. Har dog med optimering af højttalernes placering fået elimineret de problemer der er opstået hidtil.
Så VA Mahler og Strauss må virkelig kunne sætte gang i rummets ressonanser!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Det skulle heller ikke opfattes som en kritik af VA, men blot en konstatering, af at man skal tage højde for det.
Det er klart at speakers der som de store VA leverer rigtig dyb bas skal have et ordentligt rum at spille i. Jeg har selv et par Proac 3.8, som jo slet ikke er så potente som VA, og de kan med deres 2x6,5" sagtens får sat fut i lytterummet hvis man skruer op.
Så VA Mahler og Strauss må virkelig kunne sætte gang i rummets ressonanser!
SATMIT
|
|
|
Det er faktisk ikke så slemt! Har selv et forfærdeligt rum med trægulv og gibsvægge, dog positivt: skråvægge. Jeg husker meget tydeligt da jeg havde dem på prøve, at jeg kunne fyre min McIntosh forstærker FULDT op uden at det på nogen måde gav problemer med resonanser, musikken blev kun højere og højere... Det kan jeg slet ikke med mine Snell'er  ... De giver langt hurtigere problemer!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok lyder interessant,
Kan måske være en effekt af side monteringen og den lave delefrekvens.
I øvrigt kan de fleste problemer jo løses ved at placere højttalerne korrekt. Og en stor stue skader jo ikke hvis man vil spille ned under 30hz.
|
| Til top |
|
| |