Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalermærker med mørk lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror efterhånden jeg har brug for jeres hjælp gutter. Jeg har købt en Pioneer AX-3 receiver og en Pioneer DV-565 DVD-afspiller. Det er en klar forbedring over mit gamle Sony-system så det er jeg glad nok for. Højtalerne er dog nogen gamle Panasonic 3-vejs højtalere, og de sætter deres naturlige begrænsning for systemets ydeevne. Jeg har derfor jagtet land og rige rundt efter et par nye højttalere, men jeg er ikke blevet meget klogere. Jeg har hørt tilspillede og ikke tilspillede højttalere på jeg ved snart ikke hvor mange forskellige forstærkere, og jeg tror jeg har behov for at snævre udvalget lidt ind.

Jeg synes AX-3’eren er relativ lys i lyden, og jeg har opsnuset af det vist er meget almindeligt for japansk mainstream hifi. Derfor må den naturlige kobling vel være et par højttalere med en lettere mørk lyd, men jeg har ingen ide om hvilke det skulle være.

Er der nogen højttalermærker der har ry for at være mørke i lyden, og omvendt nogen mærker man bør undgå, da de er for lyse?

Til dem der har lyst til at komme med helt konkrete forslag er prisrammen 10k, men det gjorde ikke noget om de blev billigere så der måske blev råd til en dedikeret cd-afspiller eller andet godt. Musikken er oftest 70’er rock (David Bowie) og lidt poppet Jazz (Norah Jones, Diana Krall).

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

jbl eller måske kef? du skal nok lytte dig lidt frem, men det er mine umiddelbare bud. mener dali har lavet nogle med lidt mørk lyd, men kan ikke lige huske navnet.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Synes ikke at KEF er specielt mørke i lyden - tværtimod plejer KEF at
spille ret godt sammen med H/K som jeg vil mene har en lidt "mørk"
lyd JBL er nok et bedre bud hvis det skal være "mørkt"

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Bommelum!

Du skal nok undgå de fleste metal-diskanter hvis det er dit problem! Samme gælder en del bånd-varianter.

Efter min mening ... så er Sonus Faber ret så "pæne" i diskanten ... det kunne være en mulighed at give dem et lyt!

SATMIT 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
jbl eller måske kef? du skal nok lytte dig lidt frem, men det er mine umiddelbare bud. mener dali har lavet nogle med lidt mørk lyd, men kan ikke lige huske navnet.

Nu må du lige..... Hvis der er noget der absolut ikke er til den mærke side, så er det JBL....!!!

JBL benytter generelt metaldiskanter, og det giver en meget lys top!

Prøv evt at finde noget fra QLN's gamle Qubic-serie. Det er "nær High End" med lidt mørk betoning...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kan slet ikke tilslutte mig at Sonus Faber er mørke i lyden. Det er de ikke, de er nærmere den anden vej, lyse og med en udstrakt diskant/ambience. Men de er "pæne" i diskanten og det betyder de aldrig råber/gjalder/irriterer - såfremt anlægget før dem er iorden.

Jeg læser at du måske også gerne vil have en højttaler der er let at drive, en der taler højt når du ber den om det.

Hvis det er nogenlunde rigtigt vil jeg svare kig på Tannoy, System Audio og Snell.

Vil lige nævne at jeg ikke selv har nogle af de nævnte, så det er ikke på grund af skæv personlig bias at jeg anbefaler dem.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej lpm76

Tannoys højttalere har en tendens til at være mørke - tilbagelænet i lyden.

Dog ikke alle deres modeller - gå efter serierne "Mercury MX-M", "Revolution "(vist nok Fusion nu) eller "Dimension" ().

Eller find en sæt brugt Revolution R3 - det er en rigtig fin højttaler.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Dige,

Generelt mener jeg ikke at man skal gå efter mørke eller lyse højttalere fordi man har lyst udstyr ... eller udstyr man tror klinger lyst.

Har selv været nede af den vej ... og det man tror klinger lyst i en sammenhæng lyder fint og balenceret derfor!

Er for så vidt enig i at Sonus faber ikke er mørke ... men fraværet af aggresivitet gør at en lys betoning ikke kommer til at virke ubehagelig.

På et par JBL titanium diskanter kan en lys betoning derimod være forfærdelig ... uden at det nødvendigvis siger noget om højttalerens evner i andre sammenhænge.

SATMIT

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare bud ville være noget i retning af Audiovector med dome-diskanter. Et andet bud kunne være Dansk Audio Tekniks "Media". Den kan du oven i købet selv samle, og derved spare nogle mønter. De fås dog også samlet og testet som med alle andre højtalere...

Det er i hvert fald nogle bud, der kunne være interessante.... Held og Lykke.

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

HEJ.

det med en lyd som er mørk eller lys.

er ret svært og give råd om.du må nok finde noget du kan låne med hjem.

men det kan være en god ide at købe nogle meter sølvkabel og have det som mulighed for at justere diskanten en smule.

et par icon højtalere fra dansk audoi teknik.kan være en god løsning.

der sidder gode enheder i og du har mulighed for at få sat en diskant i som har den tone der passer til dig.

hvis du ikke kan lide lyden fra den som sidder i i forvejen

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg aldrig gå efter nogle højttalere med en kvalt top, for at kompensere for fejl andre stedet i kæden. Prøv at låne nogle forskellige kabler, og se om det ikke gør en forskel.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej lpm76

Tillad mig lige at komme med et par kommentarer.

lpm76 skrev:
Jeg synes AX-3’eren er relativ lys i lyden, og jeg har opsnuset af det vist er meget almindeligt for japansk mainstream hifi. Derfor må den naturlige kobling vel være et par højttalere med en lettere mørk lyd, men jeg har ingen ide om hvilke det skulle være.

Nu skal jeg nok undlade at diskutere folks opfattelse af "japansk mainstream hifi" for jeg er jo tydeligvis inhabil  

(meeeeeen det er vist lidt en ting fra 1980erne.)

...men husk at hvis du bruger AX-3erens automatiske justeringsprocedure med målemikrofon, så vil equalizer-delen i denne sikkert lave den samme lyse klang på evt. nye højttalere du har hjemme på prøve. 

Så hvis du vil være sikker på at du lytter til højttalernes egen lyd, og ikke den lyd hvor recieveren har kompenseret for rummets og højttaleres frekvensgang, ja så skal du stille den til ACOUSTIC CAL. OFF. 

Til surround får man den helt rigtige THX-klang med kalibreringssystemet, men til hifi er der rigtig mange der synes det bliver for lyst i klangen. Heldigvis kan man evt. selv stille på equalizeren (skrue de to øverste bånd 2-3 dB ned) og gemme det i en memory, så man har sin egen til stereo og den 'rigtige' til surround.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Prisramme 10k? Så gå efter et par ProAc højttalere. Du kan få dem hos onkel Tom i Audio art på Danasvej på Frb eller opsøg et par brugte. Du kan i hvert fald snildt få handlet dig til et par Studio 250 til den pris.

Alternativt kan du, som også er foreslået af en anden debattør, finde dig nogle velegnede kabler. MIT kabler er generelt lidt mørke i klangen.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

1000 tak skal i have. Det er jo helt overvældende med al den respons. Det er sgu pænt af jer.

Det glæder mig dog at der er flere af jer der har nævnt Tannoy da jeg et stykke tid har haft et godt øje til deres Sensys og Eyris serie. Jeg må prøve at lytte til nogen af de andre også.

Et par DIY-højttalere er naturligvis altid interessant, men jeg frygter virkelig selve kabinettet. Jeg er bestemt ikke nogen ørn med en stiksav…

Pioneer skrev:

Til surround får man den helt rigtige THX-klang med kalibreringssystemet, men til hifi er der rigtig mange der synes det bliver for lyst i klangen. Heldigvis kan man evt. selv stille på equalizeren (skrue de to øverste bånd 2-3 dB ned) og gemme det i en memory, så man har sin egen til stereo og den 'rigtige' til surround.

Ja det anede mig at det var nok var en del af forklaringen. Det må jeg prøve. Tak for svaret.

proac skrev:

men det kan være en god ide at købe nogle meter sølvkabel og have det som mulighed for at justere diskanten en smule.

Den tror jeg ikke helt jeg fangede. Jeg troede at sølvkabler ofte var lidt lyse i det, men det er måske lige omvendt. Når du snakker om at justere diskanten, mener du så ved at ”farve” lyden med de egenskaber kablerne har?

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Tannoys højttalere har en tendens til at være mørke - tilbagelænet i lyden.

Dog ikke alle deres modeller - gå efter serierne "Mercury MX-M", "Revolution "(vist nok Fusion nu) eller "Dimension" ().

He-he! Mon ikke Dimension er en smuuule uden for prisklassen...

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Lmp76,

Tror "ikke slipsefyr" er en ørn til det med Tannoy. Prøv at sende ham en privat besked ... han kan sikkert komme med anbefalinger. Eller start en tråd!

SATMIT 

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hæng et håndklæde henover...

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Generelt mener jeg ikke at man skal gå efter mørke eller lyse højttalere fordi man har lyst udstyr ... eller udstyr man tror klinger lyst.

Lige præcis. Selve frekvensgangen er blot én, lille del af den samlede opfattelse af lyd. Du skal ikke have en mørk højttaler, den vil blot resultere i en lukket og kedelig lyd. Du skal have en blød højttaler - det behøver ikke være ensbetydende med mørk lyd. En åben, detaljeret højttaler med en "flink" top men gerne lidt fylde i lyden som helhed, det vil klæde Pioneer sættet rigtigt godt.

For nu at gentage mig selv: DLS R 55...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har qln og vil betegne dem til at have en "mørk lyd". Med det mener jeg en rimelig dæmpet diskant........

Men de kan jo ikke købes mere. Måske skulle du prøve at lytte til DLS. Så vidt jeg ved har de lidt af den samme lyd.......

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes