Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Påvirkning af delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Det har ofte slået mig at man gennerelt sætter delefilteret inde i højttaleren - og ikke så sjældent er det på bagpladen, lige bag ved bassen og hvis delefilteret er delt i flere afsnit så sidder de også på sidepladen.

Der er sikkert en økonomiske vinkel på denne placering - man slipper naturligvis at bygge en ekstern boks eller ligende.

Jeg kan forestille mig at livet for et delefilter har en rimelig hektisk hverdag, det må blive udsat for mekaniske vibrationer, trykbølger fra enhederne og ikke mindst magnetisme !

Hvad er det der helt konkret sker med delefilteret når det bliver udsat for disse påvirkninger - og ville en placering væk fra det hektiske liv være at måle eller høre ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Alex,

De mere seriøse højttalere har typisk delefiltret siddende i et kammer isoleret fra det hektiske liv.

Det der kan opstå, er mikrofoni i delefilterkomponenterne. Magnetisme er nok ikke noget stort problem.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Alex,

De mere seriøse højttalere har typisk delefiltret siddende i et kammer isoleret fra det hektiske liv.

Det der kan opstå, er mikrofoni i delefilterkomponenterne. Magnetisme er nok ikke noget stort problem.

Mvh,

Karsten

Det felt der opstår omkring/udstråles fra spoler er i allerhøjeste grad et problem

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Alex,

Mvh,

Karsten

Hej Karsten

Jeg husker at Hales havde deres delefilter i ekstern boks - Sonus Faber støber det hele til med flydende bitumen ? - eller noget i den retning.

Men denne dæmpning af mikrofoni har vel også sin pris ? - senest læste jeg at en selvbygger havde lagt delefilteret i en ekstern kasse overdænget med kvartssand - det beskrives at konstuktionen mistede dynamik og "liv" ?

Materialet er åbenbart mindst ligeså vigtigt !?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
StudioSound skrev:

Alex,

Mvh,

Karsten

Det felt der opstår omkring/udstråles fra spoler er i allerhøjeste grad et problem

Hej Waal

Skal der ofres større opmærksomhed på selve delefilterets komponeter, deres svagheder mht. udstråling fra spoler end bostedet for filteret ?

Kan dette måles / høres -og som hvad ?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hej Karsten

Jeg husker at Hales havde deres delefilter i ekstern boks - Sonus Faber støber det hele til med flydende bitumen ? - eller noget i den retning.

Men denne dæmpning af mikrofoni har vel også sin pris ? - senest læste jeg at en selvbygger havde lagt delefilteret i en ekstern kasse overdænget med kvartssand - det beskrives at konstuktionen mistede dynamik og "liv" ?

Materialet er åbenbart mindst ligeså vigtigt !?

Mht. magnetisme, mente jeg indstråling fra højttalerenhederne. Det er naturligvis vigtigt at delefilterspolerne ikke påvirker hinanden indbyrdes.

Der findes en speciel epoxymasse til indstøbning af elektronik, det er ikke utænkeligt at det kunne have en positiv effekt. Det er bare trist hvis man fortryder, da det ikke sådan er til at få af igen 

Jeg har ikke selv eksperimenteret med vibrationsdæmpning af filtre, så de gyldne ord må komme andet steds fra.

Så længe du ikke laver noget der ikke kan tilbageføres, så er der jo ingen skade sket.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
waal skrev:
StudioSound skrev:

Alex,

Mvh,

Karsten

Hej Waal

Skal der ofres større opmærksomhed på selve delefilterets komponeter, deres svagheder mht. udstråling fra spoler end bostedet for filteret ?

Den indbyrdes placering er vigtig og komponenternes værdi (L+C) skal måles på den endelige "adresse"

Et læretigt eksempel.

Tag en trad. spole med jern/pulverkerne og mål værdien (LCR meter) med måleapp. tændt holdes en kondensator (ex lyt eller oliepapir) i varierende afstand aksialt og radialt på spolen

Ændres værdien ?  JA

Waal

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Alex E Nielsen skrev:
waal skrev:
StudioSound skrev:

Alex,

Mvh,

Karsten

Hej Waal

Den indbyrdes placering er vigtig og komponenternes værdi (L+C) skal måles på den endelige "adresse"

Et læretigt eksempel.

Tag en trad. spole med jern/pulverkerne og mål værdien (LCR meter) med måleapp. tændt holdes en kondensator (ex lyt eller oliepapir) i varierende afstand aksialt og radialt på spolen

Ændres værdien ?  JA

Waal

Som WAAL skriver er især spole placeringerne meget vigtige. Faktisk er kan der kun være 3 spoler på en delefilter !

Som regel er der flere, så igen som WAAL skriver er det meget vigtigt at det gøre på det ”færdige” på den rigtige placeringer.

Spoler taler sammen = de har en meget stor felt omkring sig. En spole kan nemt ”tale” men en anden på 1-2m.

Vibrationer er ikke ønskelige, og som Karsten skriver er støbemassen lidt en endelig løsninger.

Der er nogen DIY der bruger sand i stedet. De placere filteret i bunden i en lukket afdeling og hælder sand omkring.

Det har 3 funktioner. 1. dæmper vibrationer i filteret. 2. varme stabilisere filteret. 3. øger vægten af hele højttalere.

Jeg ved ikke om det har en hørbar virkning. Men det skader  i hvert til fælde ikke.

Så det er vel bare med at prøve.

Udvendig filter er nok det ”bedste” men det koster, og der skaber mange stik overgange.

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hvis værdien ændres af en spole når en kondensator er i nærheden, så er der jo en åbenlys grund til at et "opgraderet" delefilter med bedre (fysisk større) komponenter lyder anderledes. Man er nemlig altid nød til at ændre den fysiske placering og dermed værdierne.....

Hvor meget taler vi om i ændring? 1% eller 10%, måske mere?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hvis værdien ændres af en spole når en kondensator er i nærheden, så er der jo en åbenlys grund til at et "opgraderet" delefilter med bedre (fysisk større) komponenter lyder anderledes. Man er nemlig altid nød til at ændre den fysiske placering og dermed værdierne.....

Hvor meget taler vi om i ændring? 1% eller 10%, måske mere?

Groove, her er en FAQ fra B&W som beskriver problematikken omkring "opgradering" af delefiltre ret godt.

Mvh,

Karsten

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det vil i virkeligheden sige at bare det at flytte delefilteret ud af højttaleren kan være kritisk. Jeg har faktisk overvejet dette i forbindelse med at jeg vil lade mit højttalerkabel (Talalabs bi-wire) være ført igennem fra udgang af amp og hele vejen til højttalerenhederne. Det må rykke noget mere en bare fra enhed til enhed eksternt.

Dem der har kasseret bi-wire bøjlerne har vel prøvet dette også? Er det store ting at hente her?

Iøvrigt har jeg bedst erfaring med at lodde ht-kablerne direkte på gode bananer med fjeder og undgå skrueterminalerne. Jeg skruer så omløberen af så de ikke vibrerer. Når skrueterminalerne anvendes skal de altid efterspændes over til....

Banan type 444-927 fra RS til 12,75 for 5 stk er rigtig gode når plasten strippes og de ligner til forveksling nogle fra de urimeligt dyre fabrikanter

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Delefilter spoler bør placeres på noget silikone eller gummi så de ikke udsættes for microfoni!.. ligeledes bør de pladceres i forskellig vinkel i forhold til hinanden.. eks. en ligger ned en anden står op...  og rigtig nok... på den måde kan man kun have 3 spoler..  altså to forskellige vinkler og en der ligger ned..

At der er indflydelse fra eller på kondensatore har jeg aldrig kunne påvise eller høre!!...

Men at spoler påvirker hinanden er mål bart og hørbart!...

Ligeledes bør de holdes så lang væk fra højtaler enhedernes magneter som muligt!!...........

( Selv om man dog trods alt på en og anden måde og af en og anden grund..alligevel slipper forbavnsende godt fra at have dem  i umidelbar nærhed... hvilket ses / høres med all tydelighed i mange fine og vellydende små højtalere med trang plads internt!...  )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Vil du anbefale at flytte delefilteret eksternt?

Og du mener ikke at kondensatorene vil ændre afstemningen, ud over deres egen egenlyd forstås....?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Delefilter spoler bør placeres på noget silikone eller gummi så de ikke udsættes for microfoni!.. ligeledes bør de pladceres i forskellig vinkel i forhold til hinanden.. eks. en ligger ned en anden står op...  og rigtig nok... på den måde kan man kun have 3 spoler..  altså to forskellige vinkler og en der ligger ned..

At der er indflydelse fra eller på kondensatore har jeg aldrig kunne påvise eller høre!!...

En stor lyt eller foliekondensator i aluhus anbragt aksialt tæt på en spole med kerne kan ændre spolens værdi - det kan måles og ændringen kan være stor nok til at få en korrektionskreds til af skride

Men at spoler påvirker hinanden er mål bart og hørbart!...

Ligeledes bør de holdes så lang væk fra højtaler enhedernes magneter som muligt!!...........

( Selv om man dog trods alt på en og anden måde og af en og anden grund..alligevel slipper forbavnsende godt fra at have dem  i umidelbar nærhed... hvilket ses / høres med all tydelighed i mange fine og vellydende små højtalere med trang plads internt!...  )

mvh.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Er der en forskel på om delefilteret er eksternt eller internt, kan det måles / høres ?

Dæmpning af delefilter : Jeg har læst mig til at det ikke er helt ligegyldigt hvilket dæmpemateriale man benytter. Eks. har én påpeget at tildængning af delefilteret med sand, bevirkede at dynamikken blev svagere !?

Ang. Bitumen, har jeg endnu ikke fundet noget materiale om, ikke andet end hvad Sonus Faber skiver -og dette belyser ikke ret meget - jeg er endnu ikke sikker på om det er Bitumen Sonus Faber bruger ?

Luft er vel den bedste måde hvor på man kan dæmpe, måske en resonans-død bakkelit boks som omslutter delefilteret !?

Andre foreslag, idéer eller erfaringer ?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Dæmpning af delefilter : Jeg har læst mig til at det ikke er helt ligegyldigt hvilket dæmpemateriale man benytter. Eks. har én påpeget at tildængning af delefilteret med sand, bevirkede at dynamikken blev svagere !?

Det er tit set at folk synes de mister dynamik når de forbedrer et produkt. Mit bud er at det hænger sammen med den mindre forvrængning de har opnået, den kan nemt give sig udslag i umiddelbart mindre dynamik.

I virkeligheden er de nok kommet tættere på den rigtige løsning, selvom de synes de hører det modsatte.

Se på mange rørforstærkere der virker enormt dynamiske. De har oftest en 2.-harmonisk forvrængning der stiger drastisk når man prøver at hive strømpulser ud af forstærkeren. Det lyder som om forstærkeren er meget dynamisk, men i virkeligheden er det fordi den forvrænger mere når den bliver presset.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Den er vist gået død denne tråd?

Kom ind på den da jeg også påtænker at skifte de firkantede gule caps (sikkert film af en art, men ikke high-end) i mine ht ud med noget bedre. Det er B&W CM2, som iøvrig er assisteret i bunden af subwoofere i et biamp system. Skrev til B&W for at få diagram for at se værdier på komponenter, men de svarede, at de ikke udleverer data på højttalere der stadig er i handelen.

At dynamikken går fløjten ved moddings behøver ikke at være tilfældet. Men se nogle af trådene om modding af Denon DCD3560. Her er der nogle, der er vilde med NE5532 i alle opamp positioner. De mener at FET typer som AD825 m.v. giver "tynd" lyd.

Har selv forsøgt netop AD825 og kan kun sige, at der kan spilles kanonhøjt uden øretrættende tendenser. Og lyden er silke, ikke sandpapir. Med et realistisk volumen kommer der dynamik for alle pengene. Og opløsningen i alle 10 oktaver er bedre, så subbassen ikke mudrer. Jeg foretrlækker at kunne høre og mærke hvad der sker i de dybe oktaver, ikke bare høre og mærke et ordentlig knald, der iøvrigt ikke er opløst ordentligt.

Spekulerer på om der bliver mere silke og mindre sandpapir ved at skifte kondensatorerne i delefilteret til sublime typer som f. eks. Auricaps, Mundorf eller lign.

Serie-caps skal selvfølgelig være de bedste man har råd til. Parallel-caps mener jeg bør være samme typer som serie, idet samarbejdet mellelm caps omkring delefrekvensen skal være optimal for at undgå farevning fra foreskellig kondensatorkarakteristik?

Nogen der kan kommentere her?

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Dette er gode råd, absolutt riktig. Kan ellers legge til at spoler grunnet deres konstruksjon og virkemåte påvirkes av alle mulige kraftfelt, helt upåvirket bli de aldri, man må bare minimalisere påvirkningen.

Et annet og av mange oversett problem med delefilterkomponenter er deres strømkapasitet eller powerhandling. I de aller fleste tilfeller er det nettopp dette som begrenser høyttalernes og dermed anleggets prestasjoner.(foruten tynne kabler) Spoler med tynn tråd suger dynamikk. Ordinære trådspoler hører på ingen måte hjemme i en god høyttaler, de forringer signalet for meget. Foliespoler til mellomregister og trafospoler til dedikerte basselementer; minimum trådtykkelse forv trafospoler 6 kvadratmillimeter!  Koster litt mer men det får man virkelig tilbake i form av vellyd. Motstander kveler også meget; dette kan reduseres kraftig ved å f.ex. velge (4x32ohm)=8ohm eller (6x47ohm)=8ohm avh. av strømgjennomgang. Kombineres dette med 4-6mm massiv kobberledere til intern/ekstern kabling reduseres elektrisk tap kraftig(brutalt!) All høyttalerkabling er forlengelse av forsterkers strømbaner!

Det er også viktig å ha klart for seg at paralellkoblede komponenter "sees" av forsterkeren som (frekvensavhengige) kortslutninger; den møter seg selv i et og samme komponent. Her går det meget strøm; det er dette som gjør høyttalere til en "vanskelig last".  Man skulle igrunn aldrig anvende kun ett enkelt komponent paralelt mellom signalhalvdelene da det foruten å belaste forsterkeri også er meget ødeleggende for signalrenhet. Et akseptabelt alternativ er å kjøre to komponenter, f.ex. kondensatore+motstand seriekoblet mellom fasene. På denne måte "ser" ikke forsterkeren seg selv i et og samme komponent, noe som tydelig framgår av de jevnere impedansemålinger. Elementer som "krever" stejlere filtre duger ikke til å gjengi musikk

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes