Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sandopfyldning af baskammer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 August 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har efter lang tids overvejelse endelig fået taget mig sammen til at købe et sæt nye højtalere. Et lyt til VA Straus og VA Schönberg og et godt tilbud fik mig til at vælge et sæt Vienna Acoustics Mozart. De kom i sidste uge, og er efter tilspilning kommet til at lyde voldsomt godt. Bassen er på det seneste dog blevet lidt "buldrende" el. "mudret" på noget materiale. Dette skulle kunne kurreres ved at fylde baskammeret med sand, men hvad for noget skal jeg bruge? Skal jeg bare hente noget fint strandsand el. hvad? Hvor meget skal der i osv? 
Til top Vis P.S.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.S.J

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 August 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg er ikke helt sikker
men mener du skal have fat i noget der hedder ovntørret sand og så må det vidst ikke være alt for fint, for det skal ikke ryste sig sammen til en hård klump.. men arbejde lidt frem og tilbage.

som sagt er jeg langt fra sikker.. så vent lige til der kommer andre meninger inden du begynder på noget

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej Zz.... Tak for dit svar.

Ovntørret sand? Køber man det eller smider man noget sand i ovnen til det er tørt?

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

jeg mener det kan købes i byggemarkeder

HD Medie Center
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

prøv at tjekke disse indlæg ud her står lidt om det

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7838& KW=sand

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13413& ;KW=sand

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8574& KW=sand

HD Medie Center

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Havde helt glemt søgefunktionen. Jeg går i byggemarkedet en af dagene, og køber noget fint ovntørret sand, og forsøger mig med forskellige mængder i kamrene. Er der nogen som har erfaring med Mozarthøjtalerne og baskamret?

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 August 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Du kan også gå¨til den lokale dyrehandler. han har ovtørret sand i kornstr 1-2 mm
Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 August 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Sand kan godt påvirke dynamik og mikrodynamik i negativ retning, der er nogen der mener at noget i denne retning er bedre:

http://www.audiopoints.com/micro.html

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Det ser ud til at der er lidt uenighed om valg af materiale og kornstørrelse. Tror nu jeg vil prøve med sand før jeg køber noget dyrere. Har faktisk været inde og købe noget idag, men jeg troede det var bedst med fint ovntørret sand (0,3-0,6 mm). Hvad er fordelene ved større korn?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten,

Har du erfaring med det produkt eller har du bare oversat deres tekst til dansk? Det lyder umiddelbart ikke sandsynligt at sand skulle påvirke dynamikken negativt, men ok jeg har ikke prøvet de der stålkugler.

Det forekommer mig dog ikke som det bedste at bruge et elektrisk ledende materiale til den dæmpning, hvis filteret sidder i nærheden vil det helt sikkert ændre på spolernes induktans.

[QUOTE=StudioSound] Sand kan godt påvirke dynamik og mikrodynamik i negativ retning, der er nogen der mener at noget i denne retning er bedre:

http://www.audiopoints.com/micro.html[/QUOTE]

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det kan være en god ide at hælde sandet i små plastposer inden du lægger det ind i højttaleren.

Desuden - er det ind i selve kabinettet du har tænkt dig at fylde sand? Du må lige huske at du ændrer højttalerens afstemning og får højere resonansfrekvens og Q-værdi, hvis du reducerer det indvendige volumen.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fyldt blyhagl i mine VR-2. Det kan købes i dykkerudstyrs forretninger og koster noget med 25-35 kr/kg.

Det ødelægger ikke højttaleren invendigt som sand kan gøre, det påvirker ikke delefilteret.

Det har forbedret opløsning og teksturer i den øverste bas og nederste mellemtone. Jeg kan ikke genkende det med ødelagt dynamik, men det variere måske fra kabinet til kabinet ?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Hej Karsten,

Har du erfaring med det produkt eller har du bare oversat deres tekst til dansk? Det lyder umiddelbart ikke sandsynligt at sand skulle påvirke dynamikken negativt, men ok jeg har ikke prøvet de der stålkugler.

Det forekommer mig dog ikke som det bedste at bruge et elektrisk ledende materiale til den dæmpning, hvis filteret sidder i nærheden vil det helt sikkert ændre på spolernes induktans.

[QUOTE=StudioSound] Sand kan godt påvirke dynamik og mikrodynamik i negativ retning, der er nogen der mener at noget i denne retning er bedre:

http://www.audiopoints.com/micro.html[/QUOTE]

Jeg har ikke selv prøvet det, men kender et par stykker som lovpriser virkningen. Jeg har dog hørt sand der på en eller anden måde påvirker dynamikken negativt og hvor det faktisk lød bedre uden. Så der er noget der tyder på at materialets egenskaber påvirker lyden.

Det er muligt at de ferromagnetiske egenskaber i en given situation kan have en uheldig bivirkning.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det kan være en god ide at hælde sandet i små plastposer inden du lægger det ind i højttaleren.

Desuden - er det ind i selve kabinettet du har tænkt dig at fylde sand? Du må lige huske at du ændrer højttalerens afstemning og får højere resonansfrekvens og Q-værdi, hvis du reducerer det indvendige volumen.

Der er lavet kammer til det i bunden på mozart .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Nu kunne dette let føre til en lang diskussion om hvad dynamik er ... og det er måske ikke trådens udgangspunkt så...

1. Jeg ville eksperimentere med at flytte højttaleren lidt ud fra side og bagvæg, og eventuelt flytte dig selv lidt væk fra væggen bag din lytteposition (hvis du sidder tæt på væggen). Dine problemer kan være et udtryk for at du faktisk nu har fået dybere bas i rummet, og det er ikke altid uden problemer.

2. Spørg Jensen hvad du skal fylde i VA må være dem der umiddelbart ved mest om det.

Meeen så var der det med dynamikken.

Nogle konstruktører mener at helt døde konstruktioner (kabinetter) stjæler dynamikken fra musikken. Om der er noget om sagen det ved jeg ikke ... men hvis der er så kan det være det der sker når man putter sand ned i kabinettet.

Jeg har hørt fænomenet i en vis grad på nogle meget ressonansdøde konstruktioner, der lyder mærkeligt livløse i deres dynamik. Der er masser af power i dynamikken ... men det lyder på en lidt livløs mekanisk måde. Det kan naturligvis være andre ting der spiller ind, eller også er det mig der har vænnet mig til at det "hele" synger med!

SATMIT

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Troelskn: Som jeg har forstået det kan sand kun ødelægge kabinettet hvis det ikke er ovntørret. Jeg fandt desuden et afsnit om sand i manualen, hvor der står at det skulle medføre ca. de samme forbedringer som dem du beskriver. Så jeg prøver med sand først, da det koster ca. 2 kr/kg. Men ellers tak for rådet.

SATMIT: Det er rigtigt at bassen bliver mindre dominerende hvis jeg flytter højtalerne væk fra bagvæggen, men jeg synes ikke jeg har plads til at flytte dem længere væk. De er nu placeret ca. 50 cm fra bagvæg og godt 100 fra sidevæg. Min lytteposition er 55 cm fra væggen, og rummet de spiller i er ca. 20 m²

Jensen: Skal sandet være fint(0,3-0,6 mm) el. groft(1-2 mm)?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 August 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

P.S.J skrev:

Troelskn: Som jeg har forstået det kan sand kun ødelægge kabinettet hvis det ikke er ovntørret. Jeg fandt desuden et afsnit om sand i manualen, hvor der står at det skulle medføre ca. de samme forbedringer som dem du beskriver. Så jeg prøver med sand først, da det koster ca. 2 kr/kg. Men ellers tak for rådet.

SATMIT: Det er rigtigt at bassen bliver mindre dominerende hvis jeg flytter højtalerne væk fra bagvæggen, men jeg synes ikke jeg har plads til at flytte dem længere væk. De er nu placeret ca. 50 cm fra bagvæg og godt 100 fra sidevæg. Min lytteposition er 55 cm fra væggen, og rummet de spiller i er ca. 20 m²

Jensen: Skal sandet være fint(0,3-0,6 mm) el. groft(1-2 mm)?

fint sand 0,3-0,6mm
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

P.S.J.

Nogen gange skal der ikke flyttes så meget rundt før det hjælper på bassen. Du kan eksperimentere med at flytte lidt rundt på dem. Det er ikke altid at man lige kan regne ud hvor det er bedst de skal stå, idet der jo typisk også er møbler i spil.

Det lyder som om det er et særligt frekvensspektrum der er problemet. Har selv haft problemet med visse dybere toner fra kontrabas (ikke de helt dybe) og det blev løst ved at flytte højttalerne en lidt ...

SATMIT

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 26 August 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej Igen,

Ok, fair nok. Det var da et dejlig ærligt svar.

SATMIT skriver om de her superdøde konstruktioner han har hørt som havde en lidt "livløs" dynamik. Personligt hælder jeg til at jo mere død jo bedre, og sand har uden tvivl et lavere Q end stålkugler. Måske er det mere fordi vi foretrække to forskellige ting rent lydmæssigt end fordi det ene er bedre end det andet.

StudioSound skrev:
Jeg har ikke selv prøvet det, men kender et par stykker som lovpriser virkningen. Jeg har dog hørt sand der på en eller anden måde påvirker dynamikken negativt og hvor det faktisk lød bedre uden. Så der er noget der tyder på at materialets egenskaber påvirker lyden.

Det er muligt at de ferromagnetiske egenskaber i en given situation kan have en uheldig bivirkning.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 August 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Boye skrev:
Bla bla bla... ....hvis du reducerer det indvendige volumen.

Der er lavet kammer til det i bunden på mozart .

Ok - Det var bare fordi P.S.J. skrev noget om at fylde "baskammeret" med sand.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes