| Forfatter |
|
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 04:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som ejer eller har erfaring med aktive højtalere, så kom ud af busken og fortæl lidt om Jeres oplevelser. I tyskland er der denne producent, www.silbersand.de.
Mvh naim
__________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er aktive at foretrække, jeg har dog PT passive, men regner med at gå over til aktive. Jeg har hørt flere forskellige og jeg mener det er bedre ikke kun i princippet som mange siger.
Men der er selvf. fordele og ulemper ved både aktive og Passive. Mange siger at ved aktive kan man ikke skifte forstærker og ændre lidt på klangen osv. og det er også en af ulemperne. hvis man syntes det.
Nogle siger at de aktive ikke er sammenhængende, de lyder makaniske osv. det er dog ikke min opfattelse. Jeg har det nærmest modsat jeg mener de lyder bedre og mere musikalske, og de er bedre til at adskille de forskellige instrumenter, spille med samme klang uanset lydstyrke mm.
Men jeg tror også der er noget jantelov i det. Dog tror jeg at aktive vil vinde mere og mere frem. Jeg har sidst hørt et stort Meridian set up og der var det i hvertfald helt kanon, men det betyder ikke at alle passive bare er dårlige. Fordi der måske er en ting der er værdens bedste betyder det jo ikke at alt anden er noget l**t. Ham der ligger på 2. pladsen er ofte ret tæt på vinderen.
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke kommentere den linkede hjemmeside, da jeg ikke magter at finde rundt på sitet...
Men.. jeg er ejer af aktive højttalere. Jeg har valgt aktive udfra praktiske overvejelser mht minimering af antal komponenter i mit setup (dvd + ht), samt ingen dyre højttaler kabler kun billigt hjemmegjort signal kabel.
Tilgengæld har jeg ikke mulighed for at kombinere højttaler med forskellige forstærkere for at nuancere lyden i andre retninger. Dette er dog ikke et problem for mig. Det er sikkert vigtigt for andre?
Jeg er glad for mit skridt til aktive ht. Næste upgrade bliver største højttaler model i samme serie som jeg har nu, når engang jeg vinder i lotto.
|
| Til top |
|
| |
Lukas Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig, ville jeg høre Genelec.
Et sæt af de små monitors til 6000 kroner er et virkeligt interessant
bekendtskab.
Hvis jeg havde råd p.t. ville jeg matche Densen DM 20 med Genelec
og min Audiopro Sub.
Måske lyder det ikke så smart, når man læser det på skrift,
men det lyder godt i ørene.
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja JA ..Ja Ja det ser da fint ud, syntes bare der er for lidt informationer, der stå at priserne er i danske kroner, men der er ingen priser at se.
har du hørt dem.
|
| Til top |
|
| |
caspera Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
naim skrev:
| Er der nogen som ejer eller har erfaring med aktive højtalere, så kom ud af busken og fortæl lidt om Jeres oplevelser. |
|
|
Det er lidt sent jeg svarer, men jeg er først lige blevet bruger på H4A...
Jeg er den glade ejer af et sæt aktive højtalere  . De er danske, og lavet af en lille producent i Holte:
http://www.teknico.com
De spiller simpelthen p..... godt. Utrolig stram bas, og fantastisk diskant. Alt i alt er jeg MEGET tilfreds med springet til aktive højtalere.
Det at hver enkelt enhed har deres egen impedanstilpassede og special justerede forstærker, giver et meget klart lydbillede.
Hjemme hos mig spiller de sammen med en "Music Reference RM5" rør-preamp, og den kombination er perfekt til mine øre - jeg har endnu ikke hørt noget til under 100kkr der har overgået det...
Prisen er så vidt jeg husker ~30kkr for et sæt, men det er jo så også inkl en god effekt forstærker  , det er dog nogle år siden jeg købte mine, så prisen kan have ændret sig (eller jeg kan huske galt...)
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der www.piega.com
Ang. det, at man ikke senere kan ændre på klangen og føre den i nye retninger. Det er da ikke rigtigt... Du har stadig en forforstærker samt et sæt signalkabler til den aktive højttaler. Specielt Forforstærkeren har da masser at sige på det endelige resultat..
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=naim]
Er der nogen som ejer eller har erfaring med aktive højtalere, så kom ud af busken og fortæl lidt om Jeres oplevelser. I tyskland er der denne producent, www.silbersand.de.
Hej jeg har haft genelec 1030a en af de bedre to-vejs
højtaler jeg har hørt,men måtte desvære sælge dem p.g.r af et støre projekt
http://www.genelec.com/products/1030a/1030a.php
mvh Bo
|
| Til top |
|
| |
caspera Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linket virker ikke, men jeg går ud fra at det er de samme som man finder på:
www.piega.dk
eller
www.piega.ch
Men jeg forstår det ikke helt!? Så vidt jeg kan se er det passive højtalere? De skriver da højtalerens impedans, og anbefalet forstærker effekt?
Er det nogle bestemte af dem der er aktive??
Mvh Casper.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort set alle højttalerne kan fås med forstærkermodul /flere forstærkermoduler. KT-radio forhandler dem, men har dem ikke på deres hjemmeside.
Jeg har selv et sæt C2 i passiv udgave. Men det kan kun blive bedre i aktiv version. Diskanten er helt suveræn. Det er en Ribbon-type som spreder lyden godt.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, glemte lige at sige, at C3 og C4 har fået super anmeldelser i forskellige blade. De fås begge som aktive.
|
| Til top |
|
| |
caspera Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Graa skrev:
Nå ja, glemte lige at sige, at C3 og C4 har fået super anmeldelser i forskellige blade. De fås begge som aktive.
|
|
|
Hvis vi snakker om en aktiv udgave af C3, hvad prisleje er vi så i? sån' ca? og hvad med C8?
Mvh C.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uh ha. Prisen.....
Jeg mener C3 passiv koster 10 k. pr. side. Aktiv drift koster 2500 pr. modul. Altså minimum 5 K. ekstra ialt. Dog kan man få 2 moduler i hver side, og så koster højttalerne 15 k. pr. side. Det er dog til at forhandle med KT-radio....
C8-eren har jeg aldrig beskæftiget mig med, da den lå uden for min økonomiske formåen... Men den er dyr.
Alle modeller fås endvidere i en LTD-udgave.
|
| Til top |
|
| |
Jacob V Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes mange højtalere som fås i aktive udgaver, nogle af de bedste jeg har hørt, har været Linn´s lidt ældre serie, Tukan, Keilidh og Keltik. Idag kan alle Linn højtalere gøres aktive, og det behøver ikke at være med Linn´s egne forstærkere, der findes en "Tunebox" hvor filtrene kan monteres i, så man kan vælge de forstærkere man nu vil.
Jeg har haft et rent Linn system med aktive Linn Keilidh, og det har bestemt både styrker og svagheder. Styrkerne er detaljerne og den sjæl der kommer over instrumenterne, men i mit rum har jeg haft større gener med svaghederne, som blandt andet er at højtalerne spiller endnu dybere, endda så dybt så de ramte en frekvens som satte hele bygningen i svingning og lavede ganske uudholdeligt brum. Nu er jeg gået tilbage til passiv, og der er ikke helt så mange detajler, men til gengæld er bassen bedre afrundet og det virker lidt mere dynamisk, hvordan så end det kan være.
Alle højtalere fra Audiovector´s M-serie, og vist også S-serie kan man få aktivt delefilter til, dette er dog særdeles kostbart men der er en markant forskel til det bedre.
Jeg ved at man kan få aktive filtre gennem LC Audio som kan tilpasses alle 2/2½ vejs højtalere, og det endda for rimelige penge, så i princippet kan man jo prøve med sine eksisterende højtalere, det skulle ikke være det store besvær og man kan altid bygge de passive delefiltre ind i højtaleren igen hvis ikke man er tilfreds med lyden. Specielt kan det betale sig hvis man i forvejen har bi-ampet sine højtalere, så er det kun filteret man skal anskaffe, og så skulle det være muligt helt konkret at høre forskellen.
Rent principielt er det en stor fordel at køre aktiv, selv med mindre forstærkere, tabet i et passivt delefilter er faktisk ganske enormt, specielt på lidt større højtalere. Hvis man skiller sin højtaler ad og hiver delefilteret ud, så er det ofte en ganske stor sag med mange og relativt store komponenter, som jo må bruge noget strøm et sted fra, og det sted er musiksignalet, ganske enkelt. Tabet i dette led er temmelig stort, og det gør det ikke bedre, jo dyrere en højtaler er, for der er tit benyttet større/bedre komponenter, som bestemt ikke spiser mindre strøm. Et elektronisk delefilter har sin egen strømforsyning og arbejder med meget lavere spændinger, og ikke mindst en væsentlig lavere strøm, så derfor kan man reelt lave filteret uden tab af betydning i selve signalet, i modsætning til passive delefiltre. Af de helt store fordele kan det nævnes at en, lad os sige 100w forstærker i et passivt system, som så bruges til "kun" at trække basserne i et aktivt system, får noget der ligner 10 gange mere effekt, for det første fordi den ikke skal trække det passive delefilter, og for det andet fordi den kun har en enkelt enhed at drive, og dermed har meget mere overskud til netop det. Dette åbner også for muligheden for at vælge effektforstærkere efter hvad de er gode til og dermed sammensætte et system som virkelig tryller til prisen.
Det var en ordentlig smørre, håber at nogen kunne bruge det til noget.
Godt nytår allesammen
MVH
Jacob V.
|
| Til top |
|
| |