Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspilning af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Tilspilning af udstyr er en af de ting jeg i starten var meget kritisk overfor. Det er et emne, der synes at dukke mere og mere op her i de senere år.

Efter selv at have prøvet med flere produkter, så må jeg sige at der er noget om sagen ... adskillige ugers meget intensiv tilspilning - 200-300 timer så er der flere produkter ... der åbner op eller hvad man nu skal kalde det.

Så lang så godt ...

Så læste jeg imdilertid testen af Eben i HF ... og der var en lang periode med "tortur" ikke nok til at få denne speaker til at åbne op. Først da man fik en fuldt tilspillet højttaler (hvad det så dækker over) lød konstruktionen mere som man kunne forvente.

Nu vil jeg ikke starte en diskussion om Eben ... som blot kaster en masse "hornlyde" af sig, men diskutere tilspilning generelt.

Tilspilningen af en højttaler må kunne isoleres til følgende effekter:

1. Tilspilning af enheder

2. Tilspilning af kabler i højttaleren

3. Tilspilning af stik og komponenter i delefilteret.

Hvis vi fokuserer på det første .. enhederne ... så er det vel en smidiggørelse af enhedens ophæng, der er tale om. Her spørger jeg så mig selv ... det er mig en gåde hvis det skal tage måneders tortur for at dette sker. Kan det være rigtigt!

Ud over det må man sige, at det er en fysisk proces ... hvis den sker i starten af tilspilningen ... fortsætter den så efter man er "færdig" med at tilspille højttaleren ... med en slatten lyd til følge.

SATMIT  

snake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 30 August 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej satmit.

Jo det kan være rigtigt med "måneders" tortur,alt er nyt og stift, det skal blødgøres for at finde det rigtige og naturlige leje, hvis der efterfølgende er tale om en slatten lyd, ja så er der noget rivende galt, i såfald send højtleren tilbage.

Hilsen Snake.

Til top Vis snake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snake

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 31 August 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

I HF test var selv ikke hård tortur nok ...

Min pointe er at tilspilningen bringer enheden fra en tilstand til en anden. Spørgsmålet er som om den sidste tilstand er statisk eller om blødgørelsen fortsætter.

Ud over det har temperatur og måske luftfugtighed vel også noget at sige for tilspilningstiden.

SATMIT

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene det er stærkt overdrevet det med tilspilning. De super gode og dyre højtalere jeg har hørt har nu spillet kanon godt lige fra kassen.
Men det er da rigitgt der er noget tilspilning, men det er de sidste marginaler der kommer frem efter et stykke tid.

Med det konkrete eksempel fra HIFI Delity tror jeg lige så meget det er, at man ikke lige skal flyve til at udnævne sådan en ny højtaler til at være skide god.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Jeg vil nu mene det er stærkt overdrevet det med tilspilning. De super gode og dyre højtalere jeg har hørt har nu spillet kanon godt lige fra kassen.Men det er da rigitgt der er noget tilspilning, men det er de sidste marginaler der kommer frem efter et stykke tid.

Nøjagtigt den holdning havde jeg også indtil for ½ års tid siden. Da købte jeg nemlig et sæt Triangle Titus 202 højttalere, og her stødte jeg for første gang på en højttaler, hvor det var en absolut nødvendighed med tilspilning, før den kunne bruges til at høre musik på.

Da jeg pakkede dem ud og fik dem tilsluttet, troede jeg først jeg havde forbundet dem i modfase, for der var absolut ingen bas i dem. Det viste sig dog at jeg havde tilsluttet dem korrekt. Løsningen på problemet var at tilspille dem. Jeg lod dem spille både nat og dag i en uge, og jeg skal love for at de forandrede sig. Normalt er der, som du siger, kun nuanceforskelle på en tilspillet og ikke-tilspillet højttaler, men her var forskellen som nat og dag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes