| Forfatter |
|
rasmuslarsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære brugere af forummet.
Jeg står overfor et valg af højttalere. Jeg ønsker en ny centerhøjttaler og to nye baghøjttalere.
Pt. har jeg to Dali Concept 8 fronthøjttalere til at spille med hjælp fra en Marantz SR4300 receiver. Som I nok kan gætte spiller jeg kun i stereo på de to højttalere lige nu, men jeg ønsker at udvide til når jeg skal se film.
Hvilke kan anbefales til denne 5.1 sammensætning? (hvor subwoofer må vente lidt). Jeg har allerede kigget lidt på Dali's egen centerhøjttaler til Concept serien. Har I erfaringer eller evt. nogle andre forslag? Hvordan forholder det sig med samme mærke i et system? Betyder det meget med hensyn til klang, gengivelse af bas/diskant osv?
Hvordan vil det ligge, hvis vi nu afsætter mellem 1000 og 2000 til center og det samme til de to baghøjttalere samlet? Er det for lidt for at få et fornuftigt system med god lyd?
Jeg glæder mig til jeres svar og siger tak på forhånd. __________________ Only fools never change their minds.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
concept2 og concept centeren vil gå godt sammen. man siger de tre forreste (front+center) "skal" være fra samme serie (i det her tilfælde Concept serien) da de klangmæssigt helst skal være ens, det bedste ville i realiteten være en Concept 8 som center, men den fylder jo nok for meget.
Du vil få den bedste samhængen lyd hvis du også vælger en Concept Rear speaker (C1 eller C2) men da lyden i Rear i DTS og Dolby Digital køre i hele frekvens området vil jeg råde dig til en C2er da den lige spiller det dybere en C1er og hvis du har et budget på en 3-4K til Rear og Center holder det jo også lige __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver jeg lige lidt forvirret. Findes der ikke kun denne ene center højttaler i Concept serien: http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|40|40|5196|pdetail ?
Som baghøjttalere ser C2'eren interessant ud. Dem vil jeg overveje kraftigt.
EDIT: Linket virker af ukendt grund ikke. Jeg linker til Dali's Concept Center CT hos hifiklubben. __________________ Only fools never change their minds.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er også den jeg mener hehe, men det optimale ville være at bruge en enkelt Concept 8 det var det jeg mente.
du skal copy/paste linkne fra hifiklubben herinde, så funker de __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Århus Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale at du får Center og Baghøjttalere, fra samme serie som fronterne, på den måde opnår du den klangmessige, mest rigtige opsætning.
Mvh
Århus
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay, det bliver nok lige stort nok.
Hvilke baghøjttalere det bliver er vidst besluttet. Det som egentlig var det mest påtænkte punkt omkring købet af netop denne Dali Concept CT center er prisen. Den ligger jo betydeligt lavere end flere af de andre center højttalere i sortimenten på hifiklubbens hjemmeside. Da pris og kvalitet ofte hænger sammen, piner det mig lidt. Skal jeg overse dette og er netop denne center højttaler god? Jeg forstår at det er bedst, hvis tre fronthøjttalere er af samme serie, så det løser vel egentlig mit problem. =)
Hertil kommer lige et ekstra spørgsmål. Hvilke kabler skal jeg bruge? __________________ Only fools never change their minds.
|
| Til top |
|
| |
homeuser Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmuslarsen
Har selv lige købt Concept 1 til baghøjtaler og Concept Center.
Concept 2 spiller bedre og har mere dybde end 1´eren, men alligevel valgte jeg 1´eren. Min begrundelse er at mine højttaler skal op og hænge i lofthjørnerne og der ville 2´eren virke for stor. Men der er ingen tvivl for mig at at hvis du kan finde pengene til 2´eren skal du gøre det. Den er pengene værd.
Mht. til centeren var jeg udmærket tilfreds med Concept centeren. Lyttede også til en R1000, men jeg synes ikke at den lidt bedre lyd er de ekstra 900,- kr værd.
Hver gang man lytter til en lidt dyre højttaler lyder de næsten altid lige lidt bedre end den model man oprindelig havde bestemt sig for. Så derfor derfor kan man hurtig komme til at betale "for meget" i forhold til hvad man egentligt godt kunne nøjes med. For når alt kommer til alt, er det kun dig selv du skal overbevise og retfærdiggøre din køb overfor. Hvis kan retffærdiggøre overfor dig selv og dine øre at køve en dyre højtaler skal du gøre. Hvis ikke - så være glad for så har du lige sparret nogle penge.
En pudsig ting som slår mig hver gang man skal købe noget nyt udstyr, er at sælgeren altid foreslår noget andet (og dyre) end det man har bestemt dig for hjemmefra. Det kunne være rart hvis sælgeren bare en gang i mellem mærkede efter om kunden havde bestemt sig og "lod" ham købe det han gerne ville. Også måske lige huske at fortælle kunden at det han har valgt til prisen er et godt valg, i stedet for altid at komme med andre og dyre forslag. 8-)
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er også en "gylden" regel om at center og front højttaler gerne skal være fra samme serie, således at man får sammenhæng og homogenitet i lyden.
edit, århus var hurtigst...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 04 September 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også tilslutte meg koret som synger "center og bag fra samme serie", jeg har forsøgt det motsatte og mye af illusjonen forsvinner når lyder som passerer over ditt hode skifter klang undervejs,
|
| Til top |
|
| |