Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bygselv vs. køb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvad kan bedst betale sig? Skal man købe en højtaler eller byg den selv...  Når jeg mener bygselv så er det når man laver Ht'en rimelig perfekt...
Eller er der en grænse...
Altså hvis du finder en selvbyg Ht'er til 2000 så er den bedre end en man køber t 2000. Er der også det sammen med en Ht'er t 6000???

Mvh Mikkel... ps. Hvis du nu svare på mit spørgsmål, vil de så ikke være så venlig at linke et link til et sted hvor man kan kigge på bygselv Ht'er....???
Til top Vis M&M!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M&M!

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 September 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Nej det kan aldrig betale sig at bygge selv, det er noget man gør for fornøjelsens skyld.

www.danskaudioteknik.dk har stort udvalg og ekspertise

Nu nævner du 2000,- til det beløb vil det være svært at indkøbe hæderlige enheder og delefilterkomponenter, så hvis du er ude på at spare penge så køb brugt istedet, der får du virkeligt valuta for pengene

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Tjaeh. Jeg har bygget et sæt VP5 fra FreQuence (www.frequence.dk)

De koster ca. 2000 for et sæt inkl. materialer. Jeg syntes at de lyder rigtig godt, men har aldrig sammenlignet med andre højtalere i samme størrelse. Hvis du kigger på mit setup, kan du se min reference.

Hvis du vil vide mere om mit byggesæt er du velkommen til at skrive.

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tillade mig at modsige kedde´s ellers så vise ord, og alligevel give ham ret.

Hvis man ikke regner alle de mange kontruktion/arbejdstimer med som en del af den samlede pris, så jo, jeg mener godt det økonomisk kan svare sig at bygge selv, så man ellers har adgang til masikner/værktøj, og man ikke har 10 tommelfingre...   Men lysten til at bygge skal være der, da det ikke umiddelbart er noget der er overstået på en weekend, ellers kan de godt gå hen og blive noget værre juks.

Et eksempel på en nogenlunde billig DIY højtaler er den omtalte proac klon. Relativ billig i komponenter og ikke de store problemer med fremstillingen af kabinettet. Her får du faktisk ganske fornuftig lyd for få penge. Måske Vilmann vil bidrage med en kommentar herom.

Men hvis du har mod på et lille højtaler projekt, så kan jeg anbefale det, for sjovt og lærigt er det ! 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Om det kan betale sig at bygge selv er en gammel diskussion. Skal du blot have dig et par almindelige højtalere, og beregner dig timeløn, er svaret nok nej! På den anden side, er du lidt økonomisk klemt og har tiden, men ikke pengene - ser tingene lidt anderledes ud. Osse hvis du har helt specielle krav mht. til præstationer og design - så kan man komme derhen hvor man er nødt til at bygge selv.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

det tager tid, meget tid, og du skal have værktøjet i orden...

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det var sQ hurtigt der kom en del svar..... Jeg har værktøj, det vil sige min far har.. hehe.. Han er gammel hifi-nørd. Han har selv bygget, så han er næsten mere ivrig for a begynde. Og tid skal jeg nok finde og designet ligger i hovedet så.... HT'en må gerne koste 3-5000 pr. stk. Så har mod på a lave en gulvHT. Men er der nogen som kan hjælpe mig med a finde en side hvor sådan et par findes??  Når jeg er færdig ska jeg nok poste nogle billeder osv. Tror det ska laves til et surround-anlæg så hvis der er et par baghøjtalere og en center som passer med fronthøjtalerne så ville det være megA perfekt...
Kan man enlig læse anmeldelser a bygselv HT'er?? (link??)

Mvh Mikkel... ps. Falken hvor kan jeg se proac klon?? altså læse noget om dem osv??

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

her har du linket til proac klonen

http://www.geocities.com/diyproac25/index.htm
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

der findes masser af klon speakers, klappet og klar og lige til at kaste sammen... Og så findes der dem, der lige tager "lidt" længere tid... Hvis det er dit første solo projekt, dog med farmand på sidelinjen, så kunne proac projektet være en mulighed.
Det skal lige siges, at jeg ikke selv har bygget et sæt proac kloner (men hørt dem har jeg), men selv har rodet med den korrekte sammensætning, dog påvirket at mike J´s erfaringerne med SS enhederne.

jeg smider lige et par links til mere med... Troels Gravesen har lavet et kæmpe arbejde med at dokumentere hans fremgangmetoder på hans proac projekt, de fortjener ihverttilfælde en gennemlæsning

Husk at tjekke .pdf dokumentet

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Go for it! Man kan få nogle langt bedre konstruktioner ud af selvbyg, men man skal lige lægge hånd på ens temperament / tålmodighed, det tager tid!

Men man kan da snildt lave højttalere til 5-7K for et sæt, som normal ville have en værdi af det 3-4 dobbelte!

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Forresten, Falken, har du ikke glemt vores IRC kanal?    

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Når du selv nævner 3-5000/stk, så mener jeg absolut du kan få meget for pengene. I den prisklasse skulle det være muligt at lave noget der ihvertfald kan matche højttalere til den dobbelte pris i butikkerne. Men vigtigst af alt, du kan give dem lige præcis de egenskaber du vil have.

ProAc klonerne er absolut et godt bud, og de er testet af mange, som værende en ret sikker vinder til prisen. Dem går du ikke galt med i byen.

Ellers kan du vælge at lave to mindre højttalere i topklasse, og senere tilføje et dybbassystem (subwoofer), hvis du senere får mod på mere. Lidt ligesom jeg selv har gjort, og miju (under "Mit DIY projekt" miju). Vi har begge brugt samme enheder i en 2-vejs højttaler som top (omend lidt forskelle i delefilter og design), og det VIRKER rigtigt godt.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

bortset fra

danskaudioteknik.dk

frequence.dk

qsound.dk

så er jeg sikker på at diy folk som carrotman , miju og kedde kan være dig til stor hjælp.

ellers er det bare at oprette en tråd i diy delen, så skal det tunge kavalari nok komme dig til hjælp. (det er trods alt det folk er her for....)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2004 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Må give @kim olsen lidt ret.
Jeg har desværre ret dårlig erfaring med at få "gode råd" fra dem der skal sælge varene. Mine dårlige erfaringer kommer fra Dansk Audio Teknik, der såmænd er gode nok til salg af stumper, men "gode råd" udover anbefaling af egne konstruktioner, har jeg måttet kigge langt efter.
Jeg har været jævnlig kunde hos DAT de sidste 10 år.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarende.. Jeg kigger lige på det! Så må vi se hvad der sker... Tror jeg starter i næste uge...

Mvh....

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det så med projektet ?

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået igang.... Men ikke med det som jeg havde i hovedet! Talte lige med min far.. Han havde da lige et par Coral beta 8 liggende, nogle gamle enheder! Så man ska være gammel inden for hifi for at kende dem...
 Det er en alt i en løsning... Et horN, de er fandme tunge... Så istedet for a købe nogle enheder brugte jeg dem istedet.. Bare for a prøve! I efterårsferien(os der ikke er så gamle har det) køber jeg nogle enheder og bygger selv...
Lige et side spring!.. Så bygger vi et horn-kabinet, det ville vi begge for det har ingen a os prøvet...
Tror jeg opretter en tråd i DIY... Så kan du også se et billed a dem.. faktisk ik så grimme endnu....

Mvh..........

Zeloo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004
Sendt: 29 September 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Zeloo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeloo

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Zeloo skrev:

Hvorfor det?? det må du lige uddybe... hehe! Er lidt svært a forstå... Man ska vist være hiroglyfftyder for a kunne forstå det...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at han synes at det kanon at du har valgt at bygge selv.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes