Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: placering af baghøttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eilif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Tænkte om der var nogen som kunne hjælpe mig med at fortælle hvordan jeg placere mine baghøjttaler korrekt.
Jeg er nemlig lidt forvirret over de forskellige måder jeg får af vide de skal sætte op.

Min sofa er placeret helt op af vægen.
baghøjttalere er KEF Q8s.

En govtegning over min stue kan ses på www.bike4fun.dk/stue.jpg
Der kommer til at stå et bord i bunden af stuen der hvor der er masser af plads.

På forhånd tak.
Til top Vis Eilif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eilif

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sætte dem på bagvæggen, lige over for fronterne i en højde mellem 150-180 cm fra gulvet til midt på enhederne. På grund af din skrå-væg har du ikke en særlig god mulighed for at sætte dem i siden.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Et lille link til Dolbys hjemmeside:

http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/

I dit tilfælde skal de nok placeres helt oppe i hjørnet under loftet, pegende 'ligeud', altså ikke vinkles mod sofaen. Så opnår man en passende blanding a direkte og diffus lyd.

Edit: Ups, skråvægge?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Et lille link til Dolbys hjemmeside:

http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/

I dit tilfælde skal de nok placeres helt oppe i hjørnet under loftet, pegende 'ligeud', altså ikke vinkles mod sofaen. Så opnår man en passende blanding a direkte og diffus lyd.

Edit: Ups, skråvægge?

En højttaler lyder bedst når dem får noget luft omkring sig og ikke er klemt inde i et hjørne. Jeg er selv efter diverse højde forsøg, nået til en højde på 170 cm over gulvet. Her mener jeg, der er et fint kompromis mellem retningsbestemt og diffus lyd. 

Hilsen Christian. 

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej Eilif

Der findes ikke en´ "korrekt" placering af baghøjttalerne til dit rum med sofaen imod bagvæggen, men en masse muligheder, som kan virke bedre/dårligere afhængig af rumakustikken, din smag/preference , ønsket virkning osv.

En gode ide kunne være at tilslutte dem - find en god scene med bagkanal aktivitet/panorering  - stil/sæt /hold dem forskellige steder ( få en til at hjælpe dig)  og hør hvordan de virker hvert sted for dig. Der hvor de laver den mest virkelighedstro fornemmelse, bør du placer dem.

Prøv evt. at lukke øjene under testen, de forskellige steder - nogen gange kan man bedre fokuser og koncentrerer sig bedre om lyden, når synet ( billedet) ikke distraherer imens . Måske det kan gøre det nemmere!?Smile

Er det nogen hjælp ?

MVH

dj

Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.

Eilif
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke forestille mig at jeg vil få den bedste lyd ud af det ved at placere dem så lang oppe som muligt, men det gør selvfølgelig at de er gemt væk. Så den løsning bliver nok ikke valgt.

Jeg har hørt flere og flere snakke om at jeg skulle prøve at sætte dem et sted i mellem 150 og 180 cm over gulvet, så det bliver nok løsningen. Så er det bare at finde ud af hvor der i mellem det bliver.

Da jeg har mulighed for at vinkle højtalerne efter de er sat op, vil jeg nok starte med at vinkle dem en smule indad mod sofaen og så flytte front og baghøjttaler lidt længere ud til siden.

Som jeg kan forstå på D.J. så er der kun een vej frem og det er at prøve sig frem og finde den løsning der passe bedst til rummet.

Tak for svarene. Men kom endelig med flere guldkorn, da der nok går et par dage inden de bliver sat op

Til top Vis Eilif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eilif

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Se evt. JBL's manualer fo opsætning af højttalere i et surround setup:

http://international.jbl.com/home/products/ownersPDF/Northri dge%20E30%20E60%20E80%20E90%20OM%20Danish.pdf

Hilsen Christian.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Citat:"En højttaler lyder bedst når dem får noget luft omkring sig og ikke er klemt inde i et hjørne."

Principielt har du ret, i hvert fald hvad angår de fleste højtalermodeller. Men dels har disse jo en speciel opgave (bag-ht'er i surround), dels lever vi ikke i den bedste af  alle verdener, ikke alle har plads til en 'fri' placering. Efter min erfaring er baghøjtalere knap så kritiske, da mange af de egenskaber som forbedres ved den fri placering ikke er helt så væsentlige her. For øvrigt er min anbefaling fint i overenstemmelse med Dolbys hjemmeside - hvor der osse findes en forklaring.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

mange af de egenskaber som forbedres ved den fri placering ikke er helt så væsentlige her. 

Hvilke egenskaber er det du mener ?

Hilsen Christian.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes