Forfatter |
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god kammerat har et sæt Dali HE 1288 stående, hvor katten har moret sig med mellemtonerne (katten lever på mirakuløs vis stadig... )
Da det er højttalere af mildest talt ældre dato, vil han ikke ofre penge på originale enheder, da det ret hurtigt løber op.
Kan nogle anbefale andre erstatningsenheder ? De behøver ikke passe 100% mht. div. parametre, da 1288'erne kun bruges til havefester o.lign.
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke foreslå specifikke enheder, for der er jo en del specifikationer, som skal rammes sådan nogenlunde, men var det ikk en idé at besøge en forhandler af løse enheder (Dansk Audio Teknik i Århus eller Købehavn, måske) med den bedste af de ødelagte enheder i hånden? Så kan de måske foreslå en alternativ enhed. Hvis han absolut ikke vil ofre originalenheder. har f.eks. Monacor et stort udvalg af gode enheder, som ikke er ret dyre. Hvis den originale enhed kan slås op på nettet på fabrikantens hjemmeside, kan du måske få fingre i enhedens data, og så er det jo meget lettere at finde noget, hvor i det mindste følsomhed og resonansfrekvens er cirka det samme. Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> klogesen
Tak for input, det lyder som to meget fornuftige forslag, som vi vil prøve at følge op på 
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herj Erik.
Giv lige lyd fra dig, når du har fundet ud af noget. Jeg har nemlig selv sådan et par bamser stående. Her er enhederne også af tvivlsom kvalitet, eller de er simpelthen helt mørnet væk. Membranerne er blevet så porrøse, at man blot skal strejfe dem for at lave et hul i dem.
Håber du finder en løsning, der ikke koster en bondegård.
Venter i spænding....
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
Herj Erik.
Giv lige lyd fra dig, når du har fundet ud af noget. Jeg har nemlig selv sådan et par bamser stående. Her er enhederne også af tvivlsom kvalitet, eller de er simpelthen helt mørnet væk. Membranerne er blevet så porrøse, at man blot skal strejfe dem for at lave et hul i dem.
Håber du finder en løsning, der ikke koster en bondegård.
Venter i spænding....
Mvh. FLEX
|
|
|
Will do 
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er en SEAS 11 FM - 8 ohm. Jeg har lige solgt et sæt til en på Fyn. Hifi-Klubben tager ca. 1100,- pr. stk. for ombytning 
Du kan finde dem på seas´s hjemmeside - der er både arkiver og nye enheder.
Afløseren hedder vist MCA 11FC.
Alternativt ville jeg kigge på Monacor SPH-115 (116) - 8 ohm. De minder en del om 11 FM.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Hej
Det er en SEAS 11 FM - 8 ohm. Jeg har lige solgt et sæt til en på Fyn. Hifi-Klubben tager ca. 1100,- pr. stk. for ombytning 
Du kan finde dem på seas´s hjemmeside - der er både arkiver og nye enheder.
Afløseren hedder vist MCA 11FC.
Alternativt ville jeg kigge på Monacor SPH-115 (116) - 8 ohm. De minder en del om 11 FM.
Hilsen
Nørd
|
|
|
God aften Nørd.
Jeg har altså været inde på Seas' hjemmeside og tjekke lidt oplysninger. Den enhed som du omtaler, altså MCA 11FC, kan det absolut ikke være. Det er en 11 cm mellemtone, men det er altså 2 stk. 8", der sidder i en Dali 1288 og ikke en 11 cm lille mellemtone.
Hvilke enhed, det så drejer sig om ved jeg endnu ikke, men jeg søger med lys og lygte.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers kan jjteknik,dk eller basrep.dk måske hjælpe?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
ellers kan jjteknik,dk eller basrep.dk måske hjælpe? |
|
|
Hej Kim.
Jeg er ikke så interesseret i at få enhederne repareret, da de er vildt oldnordiske, men blot skifte dem med nogle nye enheder, da det er en ht'er der er god, når der virkelig skal festes igennem. Ellers er der ikke så meget positivt at sige om disse gamle kister.
Men, ellers tak for hjælpen.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået følgende svar fra Dali:
"Hej Erik
Tak for din mail.
Der sidder disse bas/mellemtoner i DALI HE1288.
KDH 120 / 831573
KDH825 / 831595 (stadig på lager!)
Best regards
DALI A/S"
Jeg går ud fra at KDH120 er 12" bassen og KDH825 er 8" mellemtonerne ?
Er der nogen der kan anbefale (billige) erstatningsenheder ud fra ovenstående oplysninger ?
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Jeg har fået følgende svar fra Dali:
"Hej Erik
Tak for din mail.
Der sidder disse bas/mellemtoner i DALI HE1288.
KDH 120 / 831573
KDH825 / 831595 (stadig på lager!)
Best regards
DALI A/S"
Jeg går ud fra at KDH120 er 12" bassen og KDH825 er 8" mellemtonerne ?
Er der nogen der kan anbefale (billige) erstatningsenheder ud fra ovenstående oplysninger ?
|
|
|
Hej Erik.
Det er dog pussigt. Jeg skrev selv en mail til Dali og fik svaret, at de intet kendte til enhederne og ikke forhandlede dem mere.
De har åbentbart svært ved at blive enige om det ene eller andet.
Ved du iøvrigt hvor mánge ohm 8" og 12" enhederne er på?
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex. Jeg ved ikke hvor mange ohm, men det kan vel måles ret nemt, med et multimeter ?
Mærkeligt, at to ens henvendelser kan afføde så forskellige svar ... - der er nok delte meninger om support på gamle modeller, internt i Dali.
Jeg har sendt en mail til DAT - har du flere bud på forhandlere, der kan vejlede ? - måske en mail direkte til Monacor.dk ?
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Hej Flex. Jeg ved ikke hvor mange ohm, men det kan vel måles ret nemt, med et multimeter ? Jep...forsøgte at læse det på de gamle enheder, men der står intet på dem. Jeg ved, at det er en 4 ohms konstruktion, men det er jo ikke ensbetydende med at resten af enhederne (jeg tænker specielt på den store 12") er ligeså.
Mærkeligt, at to ens henvendelser kan afføde så forskellige svar ... - der er nok delte meninger om support på gamle modeller, internt i Dali. Jeg tror, at grunden til de forskellige svar skal ses i lyset af, at de blot ønsker, at vi som kunder skal smide de gamle kister på bålet og købe nogle nye, hvilket sikkert også vil være det mest rigtige. Men en god partyspeaker skal ikke blot forlade denne verden blot fordi DALI ikke ønsker at komme med evt. oplysninger om enheder osv.
Jeg har sendt en mail til DAT - har du flere bud på forhandlere, der kan vejlede ? - måske en mail direkte til Monacor.dk ? Måske min ven, jeg forsøger lige at gribe fat i en gut fra det jyske land, der har stor erfaring med selvbyg og modificering af gamle speakere.
Mvh. FLEX |
|
|
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex.
Jeg har fået svar fra DAT, og de skriver at de har (danske) enheder der passer til 1288, men at de ikke er billige - de skriver dog ingen pris.
Det lyder spændende, med din ven, lad os høre om han kan komme med et godt bud.
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erik.
Jeg modtager fire nye enheder (8") i morgen fra Silkeborg, der skulle være et godt og bedre alternativ til de originakle enheder.
De bliver smidt i kabinetterne i løbet af føje dage, og så skal de lige have lidt tilspilning inden jeg giver min dom.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
--> Flex
Det lyder spændende, er de tilgængelige for andre(mig), hvis de viser sig at være gode ?
Mvh. Erik
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
--> Flex
Det lyder spændende, er de tilgængelige for andre(mig), hvis de viser sig at være gode ?
Mvh. Erik
|
|
|
Helt sikkert min ven. Men den røde mand dukker først op i morgen.
Så snart jeg ved om det er noget, der virker, så sender jeg lige en PM, så du evt. også kan komme til at nyde godt af disse enheder.
Fortsat god aften.
Mvh. Rune "FLEX" Skov
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 01 November 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
(katten lever på mirakuløs vis stadig... )
|
|
|
Byg en Båndpass subwoffer med en 18" CV stroker, i rummet foran enheden placeres katten og reflexporten monteres herefter.
Spil højt og længe (kom lidt kattefoder ned igennem porten i ny og næ, hvis forsøget strækker sig over længere tid)
Efter et stykke tid vil katten være 'hunde'-angst for HT'enheder og den vil ALDRIG røre ved sådan nogle igen. 
PS: har selv kat og den går en stor bue uden om mit grej....gad vide hvorfor 
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Erik D skrev:
(katten lever på mirakuløs vis stadig... )
|
|
|
Byg en Båndpass subwoffer med en 18" CV stroker, i rummet foran enheden placeres katten og reflexporten monteres herefter.
Spil højt og længe (kom lidt kattefoder ned igennem porten i ny og næ, hvis forsøget strækker sig over længere tid)
Efter et stykke tid vil katten være 'hunde'-angst for HT'enheder og den vil ALDRIG røre ved sådan nogle igen. 
PS: har selv kat og den går en stor bue uden om mit grej....gad vide hvorfor 
|
|
|
Det lyder u-mis-kendeligt som om du opfordrer til mis-handling....
FLEX: Any news ?
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@FLEX
Hvordan gik dit projekt - fik du liv i 1288'erne ?
__________________ Mvh.
Erik D
Made in Denmark
|
Til top |
|
|