Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning af Evidence 470... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Godaften

Mine ellers dejlige Evidence 470 er gået i stykker. Basserne er røget.. Så de skal repareres. Jeg overvejer derfor at udskifte dem med nogle andre ht, med større basenheder.

Det skal lige siges at jeg ikke har plads til en Sub..

Jeg har haft kig på B&W DM604 S3 og DALI AXS10K. Er der andre jeg burde overveje i den prisklasse?

Det skal bruges sammen med en NAD C352 og en C540. Jeg hører meget forskelligt musik, så de skal være rimelig allround..

- Lasse

Til top Vis lasn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasn

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke dali 870 evt brugt,ellers syntes jeg B&W 604s4 er et godt valg

axs10k er vel et trin ned for dig rent lydmæssigt nok ikke lydtryksmæssigt

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Golf 2 VR6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Til lasn: Lyder da næsten som misbrug, hvis de er brændt af på en NAD C352 2x80watt, det er jo langt mindre end højttaleren burde kunne håndtere, selvfølgelig minus evt. forvrænget lyd. Hvis du har garanti vil jeg jeg tage en snak med Hi-Fi Klubben.

Jeg har både Evidence 470 og 870 og har prøvet begge med 2 brokoblede NAD effektrin (2x240 i 8 ohm) watt, og det håndterer de begge uden problemer, desto flere watt jo bedre.

Sammenlagt synes jeg at Dali er den bedste all-round, men ens præference for lyd er jo individuel, og man kan jo dybest set ikke definere god lyd, da det er udfra den enkeltes oplevelse............ Synes du skal tage ind at høre lidt forskelligt....

Husk der ofte brugte højttalere på dba, både Evidence 870 og B&W DM604S3 eller S2.....

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Golf 2 VR6 skrev:

Til lasn: Lyder da næsten som misbrug, hvis de er brændt af på en NAD C352 2x80watt, det er jo langt mindre end højttaleren burde kunne håndtere, selvfølgelig minus evt. forvrænget lyd. Hvis du har garanti vil jeg jeg tage en snak med Hi-Fi Klubben.

Jeg har både Evidence 470 og 870 og har prøvet begge med 2 brokoblede NAD effektrin (2x240 i 8 ohm) watt, og det håndterer de begge uden problemer, desto flere watt jo bedre.

Forvrængning fra forstærkeren har ikke noget med de sprungne basser at gøre. Forvrængning i forstærkeren tager livet af diskanterne!!

Surt med de højtalere. Det er desværre ikke så sjældent at de forholdsvis skrøbelige vifa-basser giver op. Her har Dali desværre sparet lidt for meget :(

Når det er sagt, kan du på ingen måde bebrejde Dali at de ikke kan klare mosten. De er sprunget fordi du har forsøgt at spille højere end de kan magte! Ca. 111dB (128W tilført)

Hvis du vil have flyttet mere luft, så køb nogle større højtalere. Så sker det ikke igen! Som sagt bør du nok kigge nærmere på 870. Skal det være lidt billigere kan den "gamle" suite 3,5 VARMT anbefales. Den lyder godt og kan spille bragende højt! Det kræver bare du kan finde en der vil af med sine

PS. Basserne til 470'eren koster omkring 1500kr/stk  hvis du skulle overveje en reperation!

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

bas/mellentone til 470 koster 995 pr stk.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det er da altid noget. Så er de blevet billigere siden jeg spurgte på dem for 3-4 år siden

Kan du forresten huske navnet på den (typebetegnelsen). Hukommelsen har svigtet mig!

Golf 2 VR6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Til Frede1977: Jeg giver dig ret i at diskanten teoretisk typisk vil springe, da forstærkeren under forvrænging leverer mere til diskanterne.

Men man kan sagtens springe basser, det er i hvert fald den typiske fejl i fx bilstereo. Når forstærkeren bliver presset mere end hvad godt er, så kan den ikke kontrollere basenheden mere, og for voldsomme membran bevægelser ødelægger derfor enheden. I praksis har jeg set ligeså mange, som har ødelagt bassen, som brændt en diskant.......

Men altså de Dali'er burde normalt ikke brænde af pga. af sådan en forstærker. Men hvis de enheder koster så meget, så kan man da ligeså godt kigge efter nogle andre højttalere.....

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Golf 2 VR6 skrev:

Til Frede1977: Jeg giver dig ret i at diskanten teoretisk typisk vil springe, da forstærkeren under forvrænging leverer mere til diskanterne.

Men man kan sagtens springe basser, det er i hvert fald den typiske fejl i fx bilstereo. Når forstærkeren bliver presset mere end hvad godt er, så kan den ikke kontrollere basenheden mere, og for voldsomme membran bevægelser ødelægger derfor enheden. I praksis har jeg set ligeså mange, som har ødelagt bassen, som brændt en diskant.......

Men altså de Dali'er burde normalt ikke brænde af pga. af sådan en forstærker. Men hvis de enheder koster så meget, så kan man da ligeså godt kigge efter nogle andre højttalere.....

Enig i din konklusion. Kabinetterne vil derimod egne sig fremragende til DIY, for de er flottere end det meste!

Det er korrekt at bassen ofte er offer. Det er den næsten altid når forstærkeren er rigeligt kraftig. Det er også rigtig at grunden ofte er, at enheden kommer ud af kontrol. Dette skyldes dog ikke forvrængning fra forstærkeren, men derimod et for sølle magnetsystem på enheden... nogen gange i kombination med manglende strømstyrke fra forstærkeren. Lige inden det sker kan der høres forvrængning, men det opstår i enheden og ikke forstærkeren.

Jo mere strømstærk forstærkeren er, jo højere kan den spille at højtaleren tager skade (dog ikke den stpre forskel). Dette har ikke noget med watt-amgivelsen at gøre!

lasn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har udvidet garanti på dem, så de bliver lavet gratis. Der går dog en 2-3 uger, sagde de. Men så får jeg jo en masse tid til at lytte til andre htere

Glemte dog at spørge om det er muligt at låne nogen højttalere, mens de bliver lavet? Nogen der ved det?

God weekend... Lasse

Til top Vis lasn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasn

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Med mindre der står noget om det i deres garanti-ordning, skal du nok ikke forvente det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes