| Sendt: 03 November 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jold.
Ja jeg kender modellen. De fik super-anmeldelser i HiFi-World i sin tid. Jeg lånte et sæt hos SK Sound i Vejle, og spillede på dem i 14 dage. Jeg havde desværre ikke råd til dem dengang (36000kr), og leverede dem tilbage.
De er MONSTER-store, men med flot finish. Nemme at stille op pga det asymmetriske mellem-diskanthorn. Jeg afprøvede dem på forskellige forstærkere, bl.a. Cary Audio rørtrin med tilhørende forforstærker. Lyden med Cary-sættet var helt suveræn, og jeg kunne spille tordnende højt med de 2x20 watt. Perspektivet er det bedste jeg har hørt fra JBL nogensinde, højttalerne forsvinder totalt. Jeg er stor ynder af BigBand-Jazz, og JBLerne gengav med KÆMPElydbillede, med masser af detaljer og dynamik. Gustav Mahlers store symfonier var også en extrem nydelse.
Ulemper (udover størrelsen): Med transistorforstærkere kan mellemtonen virke lidt hård og dominerende (monitor mellemtone). De er extremt følsomme overfor hvilket grej der tilsluttes, inklusive kabler. Dengang var sølvkabler lige blevet højeste mode, men det gik ikke på JBLerne, ihvertfald ikke med transistor-grej tilkoblet. I længden fandt jeg, at kun rør-grej gav helt tilfredsstillende lyd.
Konklusion: Har du rør-grej, og gider du bruge mange timer på optimering af lyd-kæden, så får du lyd i allerøverste klasse. Idag kan det ærgre mig at jeg ikke købte dem. Noget tilsvarende idag ville koste det 2-3 dobbelte af prisen dengang. Design kan altid diskuteres, men jeg synes de er lige lovligt "grosserer-agtige" med fugleøje-finer og alt det der. MEN lyden..................
|