Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nautilus surround vurdering? 803 vs. 804? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kan nogen så fortælle mig om 803 modellen er små 6.000kr. mere værd rent lydmæssigt end 804'eren?

Jeg står nemlig og skal vælge imellem de to modeller og hælder nok efterhånden mest til 804'eren. Dette skyldes ikke kun prisforskellen men også størrelsen (kvinden synes sjovt nok også bedst om 804'eren)

Centeren bliver Nautilus HTM2

Baghøjtalerne bliver enten Nautilus SCM1 eller B&W DS7. Hælder igen her mest til DS7'erne da de er mindre og har både monopol/dipolfunktion. Vil det ikke kunne lyde ordenligt i kombination med resten af Nautilus'erne?

Af subs havde jeg forestillet mig 2.stk B&B ASW675. Dette er ud fra betragtningen af at ydelsen iforhold til prisen er kanon og at størrelsen er perfekt for både husfreden (nu da jeg vil have 2. stk) og det minimalistiske look i stuen Endelig er jeg kommet til den konklusion at 2.stk subs er minimum for den bedste oplevelse i stereo men gør bestemt heller ikke noget i surround

Alt i alt, lyder dette setup så tosset da det bliver SÆTTET for livet 

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 November 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI-Geek

Jeg har selv lyttet både på N804 og N803, og for mig er der absolut ingen tvivl om at N803'eren er merprisen værd. N803'erens større enheder og fysiske volumen giver musikken langt mere krop, og virker derfor langt mere autentisk.

Det skal lige siges at mit eget formål med lytningen var at finde en højtaler til et stereo-setup (derfor INGEN subwoofer).

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 November 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt begge, dog i forskellige set-ups. N803 er en bedre speaker - især i bassen, hvor den går en hel del dybere og har har en hel del mere attack. N804 er noget mere tilbagetrukket i bassen og får seriøse tæsk af en Helicon 400 i dette område. Ift. i ml. tone og diskant minder N804 og N803 mere om hinanden.

Skal du køre med to subs kan du rligt tage N804 i stedet for N803. Med N803 kan du overveje at spare de to subs (hvilket konen måske sætter pris på).

Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Jamen ml. tone og diskant er ens i de 2 modeller ifølge HFK. Det er kun basenhederne der er en smule større i 803'eren (7" vs. 6.5") Ellers, bortset fra størrelse, skulle de være mere eller mindre identiske

Er sikker på at konen vil sætte pris et system uden subs meeeeen sættet skal bruges lige så meget til Surround som stereo så kommer ikke udenom dem

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 November 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Mener også at den væsentligste forskel er i bassen. Den er til gengæld stor! Enhederne er måske kun lidt større, men små ændringer i tommer yderst i en cirkel giver meget ekstra areal. Samtidig er kabinettet større i N803. Har også hørt N803 i surround set-up, hvor jeg ikke savnede bas, men det er jo en smagssag. Nogle mener endvidere at N804 er overdæmpet i bassen. Kabinettet på N804 er ganske enkelt proppet til bristepunktet med dæmpningsmateriale.
Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

Kim G
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

HIFI-Geek ->

Jeg har selv et lignende setup. Na803, HTM1, CDM1NT og DS7, samt DM602 som surround back, kombineret med nogle ASW750 til bunden.

Jeg ville helt klart vælge N804 i det beskrevne tilfælde. Den største forskel fra 804 til 803 er en større autoritet i bassen, som også gør at du kan fyre den højere op uden at den bliver anstrengt. Den går også en tand dybere. Altså er den forskellen værd i et rent high-end stereo setup.

Der er dog ingen af de fordele du vil få noget ud af i surround sammenhæng. Bassen vil alligevel være domineret af dine subs, og måske vil du endda vælge at skære fronterne ved 60 eller 80 Hz, og så er den dybe bund irrelevant.

Under alle omstændigheder er det en knaldgod ide med to subs, særligt mht. udfasning af stående bølger, men også for at slippe for at drive subben til forvrængningsgrænsen. Jeg vil dog ikke undlade at anbefale dig at vælge en HTM1 som center, hvis konen tillader det. Der er SÅ meget mere for pengene i den center, og det er jo den vigtigste kanal, når vi snakker high-end surropund.

DS7 er lækker nok, men du kan opnå meget af samme kvalitet med to sæt DM601, som så vinkles væk fra sweet sport. Men mon ikke konen foretrækker en enkelt vægmonteret dipol?

Venligst

Kim

Til top Vis Kim G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim G Besøg Kim G's Websted

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det er vel også et spørgesmål om hvad der er til at trække dem, for efter hvad Hifiklubben selv siger så er 803'erne betydligt svære at trække end 804'erne er, selv Denon's topmodel  AVC-A1SRA skulle have det svært med 803'erne.
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Er HELT sikker på at konen foretrækker DS7'erne da hun var meget sikker på at det var dem vi skulle have da vi var inde og kigge i HFK

Med hensyn til HTM1 må jeg nok erkende at så langt går konens grænse dog ikke men skidt pyt....har hørt HTM2 og den lyder fænomenal iforhold til min nuværende center (jamo E8), hvilket dog retfærdighedsvis skal siges har leveret en super indsats de sidste små 2 år

Med hensyn til forstærker er jeg fuldt bevidst om kravene og den nuværende forstærker kommer skam også på arbejde indtil den kan blive brokoblet med 1 stk. RMB-1095 til næste sommer for endelig at blive udskiftet med en RSP-1098 med tiden.

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej
Der er selvfølgelig penge at spare hvis du vælger n804, men jeg ville købe n803.
Har selv haft 803 og da de blev købt hos Hifiklubben, kunne de i første omgang ikke leverer dem, så jeg lånte butikkens 804 indtil de fik de andre hjem. Det var vel godt en uges tid og jo mere jeg hørte 804, jo mere blev jeg i tvivl om valget. 804 spillede helt suveræn.
Jeg gav dog 803 en chance og fortrød ikke mit valg. 803 havde meget bedre bund og en anelse bedre mellemtone.
Jeg syntes forskellen var pengene værd, hvis vi snakker stereo lyd.
I en surround sammenhæng, hvor surround kom i første række, ville jeg vælge 804.
Til top Vis bassman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassman

HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal retfærdiggøre en merpris på 12.000kr så skal jeg være mere end overbevisende over for fruen da hun har indvilliget i at betale halvdelen af det nye system

Ellers vil jeg sige at jeg vægter Stereo og surround lige højt i det kommende nye system

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2004 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Det er noget af en frue at have 
Til top Vis bassman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassman

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2004 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

HIFI-Geek skrev:

Hvis jeg skal retfærdiggøre en merpris på 12.000kr så skal jeg være mere end overbevisende over for fruen da hun har indvilliget i at betale halvdelen af det nye system

Ellers vil jeg sige at jeg vægter Stereo og surround lige højt i det kommende nye system

Jeg har sendt dig en PM.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ja synes faktisk også at fruen er lidt ud over det sædvanlige i det henseende

Lyttede forresten til ASW850'eren i dag....Damn den kan slå fra sig rent lydmæssigt, men synes faktisk hellere at jeg ville have 4 stk. ASW675 for den samme pris som "1.5 stk" ASW850, hvis det endelig skulle være.

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

hvis det er prisen, så se lige det her tilbud :gå til audio-markt og ind under b&w

http://www.audio-markt-auktion.de/

Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes