Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pro-ac placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg springer direkte til sagen.

Alle jer med pro-ac ht, eller pro-ac kloner (som undertegnede) hvordan stiller i jeres ht? Altså stiller i dem så diskanten "peger indad" med lyttecentrum, eller så de "peger udad" væk fra spillecentrum? Og er der en "rigtig" måde at gøre det på, eller er det ren og skær smag og behag?

Fordele og ulemper ved den ene frem den anden opstilling er også interessante. Jeg skal nok bidrage med egne erfaringer senere...

MVH Obi.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

jeg har valgt at sætte dem så de peger væk fra hinanden altså udad....

har ik prøvet den anden måde.. det ku være det sku prøves en dag
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Mine diskanter peger indad, det synes jeg lyder bedst. Og så står de vinklet en 6-8 grader ind mod lyttepositionen, og 95 cm fra bagvæggen og ca. 2,5 meter fra sidevæggene.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Uden dog selv at have ejet et sæt ProAc, vil jeg komme med et bud:

Hvis du ikke benytter toe-in, vil forskellen mellem ørernes afstand til hhv. diskant og mellemtone/bas variere om du vælger den ene eller anden opstilling. Det betyder at enhederne ikke summerer ens i de to tilfælde, når man alene betragter den direkte lyd. Med andre ord: Højttaleren har har ikke symmetrisk frekvens- og fasegang off-axis.

Strengt taget kan der derfor kun være en af måderne der er "korrekt". Men andre parametre har betydning, og vinkling af højttalerne vil jo ændre disse forhold noget.

Hvis ikke ProAc foreskriver en bestemt placering, synes jeg du skal prøve dig frem. Forskellen er næppe så stor som det var for mig, dengang jeg havde 80 cm brede to-vejs DIY-båndhøjttalere i et rum der var 320cm bredt. Der kunne jeg kun vælge mellem 170 cm og 300 cm mellem diskanterne...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej Obi !

Jeg har haft et sæt Org. ProAc Response 2.5.

Jeg havde godt med luft til bagvæggen, ca. 80 cm. Sidevæggene ca. 60 cm. Mellem højttalerne havde jeg ca. 1.70 meter. Yderligere valgte jeg en svag vinkling ind imod lyttepositionen. Diskanterne pegede indad, som ProAc også anbefaler

Min erfaring er at disse dejlige højttalere skal have noget luft omkring sig. De må afgjort ikke komme for tæt på bagvæggen, da jeg syntes det koprimerede mellemtonen for meget. I modsætning til din 2.5 klon sidder basporten bagpå de org. ProAc 2.5. Mellemtonen er helt klart 2.5-ernes stærke kort. Derfor var det vigtigt at give dem meget luft bagud, for at bibeholde denne fremragende egenskab. Jeg husker stadig evnen til at gengive stemmer. Det er et af de hifi-bekendtskaber, som jeg husker med stor glæde.       

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 December 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

De er designet med diskanterne siddende længst mod midten. Jeg har aldrig prøvet at bytte om på dem.
I mit setup giver svag vinkling ikke noget. Diskanten spreder så godt så det ikke er nødvendigt. Men nu har jeg også en tendens til at sidde (og ligge) i hele sofaen , og aldrig det samme sted hver gang. Så hele sofan skal være sweetspot.

Kraftig vinkling er en dårlig ide - medmindre du gerne vil vide hvor dine højttalere står

Holberg har helt ret mht luft omkring dem - også selvom basporten sidder på fronten
Jeg har 70-80 cm til bagvæggen lige pt. Det er lidt i underkanten, men husfreden skal også prioriteres, og det generer ikke i det daglige.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 December 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

ProAc egne anvisninger er med diskanterne længst mod midten, så det er de sikkert justeret efter.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes