| Forfatter |
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Kan det virkeligt passe at Spendor højtalere ikke importeres til DK? Kiggede lidt på deres hjemmeside, og kan kun finde en svensk importør!
Deres højtalere ser ellers spændende, jeg gad da godt lytte lidt til dem...
S9e

SP100:

Jeg synes da de ser spændende ud begge 2...!
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dumbo.
Jeg ved at Audiocompagniet har et sæt FL6 stående, som kan erhverves til en pris, der langtfra afspejler højttalerens kvaliteter.
Jeg hørte dem på et Rega setup for 14 dage siden, og det spillede meget musikalsk.
Prøv at kontakte Søren, og hør om han stadig har dem stående.
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Erik,
Kender dog ikke lige den model, men okay, har jo heller ikke hørt de andre. Synes bare de ser interessante ud....
Det var da måske værd at smutte forbi engang ved lejlighed....
Hvis der er nogle, som kender nogle af de 2 modeller, jeg har vist billeder af øverst, så er i mere end velkomne, til at skrive løs.... 
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
FL6 er en 2 vejs gulvhøjttaler (if my memory serves me correctly...)
|
| Til top |
|
| |
PFO55 Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
S100 og SP100 var tidligere topmodeller..rimelig stort kabinet med 12" bas som krævede placering på stander et stykke fra bagvæg. SK sound i Vejle havde importen tidligere.
Særdeles velanskrevne højtalere internationalt. - de fleste Spendor jeg har hørt er meget naturtro, lettere blød/varm "polite" gengivelse samt en rimelig belastning for forstærkeren.
Af modeller kan anbefales SP1, SP2, S3, S100, BC serien (ældre) samt LS3/5a versionen. - hvorvidt en Kenwood forstærker er egnet skal jeg ikke kunne sige..men det er vigtig at have sine signalkilder iorden.
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved godt min Kenwood ikke lige er verdens største, bedste og kraftigste forstærker, men kigger du i min tråd med mit grej, kan du nok se, at det ikke lige er konfirmand-modellen jeg har...!!!
Men det må jo komme an på en prøve, hvis man engang finder, og investerer i et sæt... 
Synes den SP100 ser ret fed ud, dem gad jeg sgu godt høre. De er vel umulige at opdrive herhjemme...???
|
| Til top |
|
| |
PFO55 Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Størst og kraftigst er bestemt ikke altid bedst, glemmer aldrig en kammerats 200W Rotel, den fik spanking af en Nait3 (35W) i den grad...Rotel lød kedelig og uengageret - prismæssigt var de ikke langt fra hinanden. Nait'en kunne spille rimelig højt, Rotel'en kunne spille en smule højere, men spørg mig om det var en fornøjelse...
En Nait trækker Spendor fint. - hvorvidt en Sony cd duer skal jeg ikke kunne sige ?
Der var faktisk et billigt brugt sæt S100 tidligere på året, en smule ridset dog. - nyprisen var 25-40K ?
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står på nettet (i hvert fald de steder jeg kan finde) at SP100'ere er nemme at drive. Nogle skriver ligefrem at en 15 watts-rørforstærker er stor nok. Så mon ikke Kenwood'en ville kunne slæbe sådan et sæt..... 
Og ja, det er da langtfra altid at størst er bedst, der er jo også stor forskel på watt.....
SP100 får iøvrigt ret gode anmeldelser på audioreview.com.... 
|
| Til top |
|
| |
Juel Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian
Med slet skjult beskedenhed så kan jeg vist uden at fornærme nogen godt proklamere at være den her i forummet som ved mest om Spendor S/SP 100.
Jeg var selv den ualmindeligt lykkelige ejer af den legendariske S100 fra 1990, og indtil jeg endeligt byttede højtalerne ud med noget andet i dette forår. Alene den tid jeg havde S100 vidner jo om at jeg var tilfreds med dem... S og SP 100 - som er en videreudvikling men i bund og grund samme konstruktion, er vel hvad man kun kan beskrive som en decideret monitor højtaler. Stemmer og akustisk betonet musik er denne højtalers livret og jeg mener stadig at vokal gengivelsen er noget af det bedste der nogensinde er præsteret fra en dynamisk højtaler. Nuvel du kan sikkert finde noget bedre - og VÆSENTLIGT dyrere idag...
Det er rigtigt som en anden deltager skriver at Spendor kan have en lidt velopdragen facon ift. de helt analytiske konstruktioner, men til gengæld mestrer S/SP 100 alle musikarter i overbevisende stil - Heavy er dog nok ikke lige dens foretrukne livret. Med den rigtige forstærker præsterer S100 en særdeles realistisk og ret imponerende dynamisk formåen. Jeg hørte dem engang med Rotels hedengange Michi effekttrin og det som stadig står allermest tydeligt var den helt utrolige dynamik på især lilletrommen og elguitar.
Alle Spendor højtalere er forholdsvist letdrevne og flertallet med en forstærkervenlig impedanskurve. Du kan således starte i det forholdsvist beskedne med en god 50W´er og så opgradere i takt med pengepungen...
Herfra kan kun lide en opfordring om at tage Spendor i betragtning, inden du skal ud og spendere på en ny/brugt højtaler
/Juel
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Juel,
Dit fornemme indlæg, har bestemt kun øget min interesse, for at prøve sådan et sæt.... 
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Juel nævner sin yderst positive oplevelse med Spendor S100.
Jeg kan derfor tilføje mig selv som den person der nok ved mest om Spendor i DK. Har i min læretid hos Børge i SKSOUND haft rig mulighed for at lytte på både FL serien og SP serien.
Har selv et par SP100, den nyeste opdateret version.
Har desuden også et sæt SP 3/1P som er en mindre 2 vejs højttaler.
Jeg har ikke hørt noget der kommer i nærheden af hvad mine Spendor kan præstere, i hvertfald ikke til prisen.
Da vi solgte dem i SKSOUND kostede de 15.000 kr. stk. (SP100)
Stemmer, lydbillede og hurtighed er i en klasse for sig selv.
Dybden i lydbilledet er formiddabelt og jeg har kun hørt bedre på systemer til langt over 100.000 kr.
Hemligheden ligger i at Spendor selv producere deres mellemtone og bas-enhed.
Desuden er delefiltre også specielt lavet.
Desuden er de parret indenfor 0.5 db hele vejen igennem.
Hvis der nogen der er interesseret i at høre hvad sådan en stor højttalere kan præstere kan vi sagtens aftale en lytteaften.
Med venlig hilsen
Rasmus __________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmus,
Rart du lige ville give dit besyv med også, jeg vil frygtelig gerne høre de højtalere. Efter hvad jeg har "læst" lyder de som noget af det rigtige for mig, men virkeligheden kan jo være en anden. Men også det, at de skulle være rimeligt lette at drive, synes jeg lyder rigtig godt....
Men du kan evt. skrive en PB til mig, så må vi se om vi kan finde ud af noget.....vil meget gerne høre og se dem live.... 
|
| Til top |
|
| |
Night fly Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian,
Jeg tænkte det samme, og tog til malmø og lyttede på et par Spendor S8 i foråret 2003, et sæt til ca 20k
Må indrømme det ikke lige var min kop te - lidt for 'kedeligt' til mig, og ikke rigtig medrivende. Det skal så lige siges at jeg er til meget 'mellemtone', kan godt lide B&W Nautilus gulvmodellerne og Sunus Faber Grand Piano, etc.
Synes derimod S8 mindede lidt om KEF reference i lyden: ret tilbageholdende, og ikke specielt dynamiske, men meget neutrale.. klassisk 'engelsk lyd' (i den gamle forstand - idag laver de meget andet!) skal lige siges at jeg ikke tror sættet var helt tilspillet..
Men tag da til malmø og giv det et lyt, indehaveren var flink, og han har gamut forstærkere du kan spænde for.
Mvh David __________________ Mvh NF
'I'm Lester the Nightfly,..'
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok,
Rart at høre en andens mening, men et lyt skal de da klart have. Så må jeg jo se/høre om det er noget for mig.... 
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt FL9 som er en ældre version af S9e, og de spillede virkelig musikalsk og åben. Dog syntes jeg diskanten manglede noget åbenhed og opløsning i forhold til resten af lydbilledet. Måske er det forbedret på den nye model. Jeg hørte også SP100, men den virkede slet ikke lige så sammenhængende. Der var den anden klart bedere.
|
| Til top |
|
| |
Juel Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian,
Nu kom der jo lidt gang i meningsudvekslingen, og dejligt at se at der trods alt findes andre i landet som kender og værdsætter Spendors kvaliteter.
Jeg kan faktisk kun tilslutte mig hvad Rasmus siger om SP100 og dens måde at formulere musikken videre på. Jeg mener faktisk bedst fornemmelsen kan beskrives som et direkte hul igennem til musikerne, og dermed en meget neutral gengivelse, som ikke tilføjer nogen egentlige klangegenskaber til indspilningen. Nu ser jeg godt nok en enkelt karakterisere Spendor som lidt kedelige. jeg kan dertil tilføje, ud fra egen subjektiv vurdering, at det i høj grad hænger sammen med det udstyr du spænder foran Spendor.
Jeg selv har prøvet en lang række grej spændende fra ældre Luxman konstruktioner og til et komplet digitalt setup med Wadia/PS Audio grej - sidstnævnte var på ingen måde kedeligt at lytte på - tværtimod!!
Derfor; find straks en butik, eller tag Rasmus´tilbud til dig, og få hørt noget mere på SP100, du bliver givetvis ikke skuffet....
/Juel
|
| Til top |
|
| |