| Forfatter |
|
Monolith-III Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 93
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var li'got pokkers...
Efter at have haft mine Martin Logan Monolith-III paneler slukket nogle dage tog jeg fat på at støvsuge panelerne både forfra og bagfra, med en kraftig støvsuger påmonteret en blød rund "sugebørste".
Da jeg har en decibeludlæsning på forforstærkeren kan jeg direkte se hvad der kvantitetsmæssigt skete. Jeg skulle gå 4 db ned i forstærkning for at opnå det samme lydtryk.
Samtidig kom der en top som jeg egentlig ikke troede var mulig. Detaljeret, dynamisk og ren ren ren...
Jeg efterlyser andre som har erfaringer med "vedligeholdelse" af elektrostater eller i det hele taget vedligehold af anlæg.
Asger
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg altid gjort med de logan jeg har haft .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt kommer jeg lige i tanker om, der hersker nok en myte omkring elektrostater som jeg gerne vil aflive.
Jo de kan faktisk spille h.... højt og dynamisk. Det kræver "bare" at man har energi nok til tådighed. Med min
Sphinx Project Eighteen (se anmeldelse i HF) som ellers nok kunne sætte fut i mine gamle Dunleavy Aletha, kommer dynamikken og dramaet ikke rigtig igennem.
Derimod med min Sunfire Signature 600 two opnår jeg fantastiske resultater. Makrodynamikken og det opnåede lydtryk overstiger uden problemer min fantasi og jeg overraskes igen og igen over at folk ikke forbinder elektrostater med høje og vel og mærke rene lydtryk.
Myth Busted! Elektrostater spiller så højt som din effektforstærker har energi til!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monolith-III skrev:
|
Elektrostater spiller så højt som din effektforstærker har energi til!
|
|
|
Men hvilken energi? Strøm eller spænding, jeg har haft de gamle Quad ELS'er og den bedste lyd fik jeg ikke med store strøm-stærke forstærker, men med forstærker som NAD 3020 (hvis nogen kender den ) og Fisher X-100 (rørforstærker med EL84) så skete der ting og sager, i Japan har jeg hørt ELS'er trukket af OTL-rørforstærker og det er noget af det bedste jeg har hørt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dfms,
Den energi jeg tænker på er både strøm og spænding.
Mit effekttrin som jeg bruger nu på panelerne leverer gerne 2400 w i den belastning de har.
Jeg har aldrig hørt Quad'erne spille særlig godt i makrodynamisk henseende, ofte er det "forsigtig" musik som passer fantastisk til dem, men idag er jeg istand til atopnå realistiske lydtruk både på store symfoniske værker og over til tung rock såsom Limp Bisquit ect.
Da jeg købte højtalerne blev de drevet af Nacamichi PA-7-II og det kunne sagtens lyde fint, bare ikke fint nok...
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
Jeg skal ikke blande mig i hvad der er watt nok, men min Classe ca-200 driver også ubesværet min ML Aeon til meget meget høje lydtryk... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monolith-III skrev:
Iøvrigt kommer jeg lige i tanker om, der hersker nok en myte omkring elektrostater som jeg gerne vil aflive.
Jo de kan faktisk spille h.... højt og dynamisk. Det kræver "bare" at man har energi nok til tådighed. Med min
Sphinx Project Eighteen (se anmeldelse i HF) som ellers nok kunne sætte fut i mine gamle Dunleavy Aletha, kommer dynamikken og dramaet ikke rigtig igennem.
Derimod med min Sunfire Signature 600 two opnår jeg fantastiske resultater. Makrodynamikken og det opnåede lydtryk overstiger uden problemer min fantasi og jeg overraskes igen og igen over at folk ikke forbinder elektrostater med høje og vel og mærke rene lydtryk.
Myth Busted! Elektrostater spiller så højt som din effektforstærker har energi til!
|
|
|
Kommer nu også anpå hvor stort dit rum er .
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen, tror du har ret med dit rum.... der skal noget vildere til __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er sikker på at det er spænding der skal til, indgangs-trafoen på ht'eren transformere jo de 20-30vac fra forstærkeren op til flere hundred volt (måske mere), det er derfor en OTL-rørforstærker for ELS-ht'er til spille så højt og dynamisk.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til monolith: der er en gut i Århus, som har et sæt monolith III til salg. Til 20.000 virker det som et godt køb. Kan det passe at de svarer til den første model elektrostat fra Martin Logan med transparent membran, men bygget oven på en dynamisk baskasse? Eller er der andre forskelle, som du kender til? Er der noget, man skal være opmærksom på eller mulige svagheder?
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klogesen,
Deer et kanontilbud, du får ikke bedre højtaler til pengene, men du skal have masser af effekt til rådighed til panelet.
Ja det er det største panel ML har lavet, de laver iøvrigt stadig disse til folk som har brug for nye, det taler vel lidt til om både kvaliteten set i forhold til nye paneler...
Hvis det er dem med passivt delefilter, kan man sikkert får ganske få penge lave kanon "hul igennem "
Hvis du har lyst kan du få en demo hos mig i København, tag lidt musik under armen og spænd lyttebøfferne fast, så skal du bare høre. Lige nu er det Bach's Toccata for realistisk lydtryk!!!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monolith-III skrev:
|
|
|
|
Er du sikker på at der ikke kommer overslag i membranen, så denne kommer til at minde om Svejtserost?
Det er i hvert fald noget man skal checke når man køber brugt elektrostat...
Det kan også være derfor at membraner ofte ses skiftet på Martin Logan, eller hvad?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PPP,
De tager ikke skade, men man kan da sagtens prikke huld...
Jeg tror der skiftes membran fordi folk ikke ved at de kan rense membranen og derved sænke vægten betydeligt i procent for derigennem at få bedre kontrol.
Mine slaskede på en gang inden jeg rensede dem og så sent som idag har jeg hørt Bach's Toccataer ved yderst realistiske lydtryk uden andet end dejlig monumental lyd.
Måske holder en elektrostat også bare længere så det kan betale sig t skift :-)
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt din rense opskrift et par gange, og det til trods for at min ML Ascent I kun er et år gamle.
Jeg har været ude for at de begyndte at knitre lidt, selv uden tilført signal. Et døgn uden strøm på senere, blev de suttet rene af min Electrolux og vupti min knitren var væk.
Derfor mener jeg også at man skal rense panelerne et par gange om året, alt efter støv koeficienten i det rum man benytter dem i. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chevy,
Faktisk siger importøren hver 8 uge...!
Måske er det derfor allerede med dine nye lækre paneler.
Skal snart prøve at vaske mine!!!
Jo den er god nok, ham som havde dem før var ryger så der sidder nok en del nikotin på dem, en gut i singapore fortalte hvordan han havde afmonteret sine paneler og blidt havde haft dem med i bad!!!!!
Hvis jeg på et tidspunkt får taget mig sammen til det skal jeg nok proklamere resultatet.
vh Asger
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
[QUOTE=Monolith-III]
|
|
|
Er du sikker på at der ikke kommer overslag i membranen, så denne kommer til at minde om Svejtserost?
Det kan der lett komme .
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg mener at den coating ML bruger på gitrene er så godt isolerende, at membranen kan slå direkte på gitteret uden at tage skade. Særlig godt lyder det dog ikke, og man bør naturligvis skrue ned, for ikke at de skal blive for slappe i opspændingen ved de store udsving. Men ved ekstreme effektudladninger kan coatingen fra membranen blive trukket af i små partikler - noget der sker på alle elektrostater ganske gradvist med tiden, også med lavere følsomhed som resultat. Derfor vil nye membraner være mere følsomme, og man bør skifte begge membraner, hvis den ene bliver defekt. Jeg har CLSIIz som bliver aflastet under 80Hz med en sub, og dermed ikke er særligt i farezonen for at slå imod gitrene. Dog skal der stadig megen effekt til, da man har svært ved at holde fingrene fra volumenkontrollen fra tid til anden. Selv en kraftig forstærker kan drives tæt på klippegrænsen på disse højttalere. 
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MonolithIII, jeg har været borte fra en pc i nogen dage, så derfor sent svar. Mange tak for dit tilbud om at lytte, men jeg må nok erkende at min stue er alt for lille til en så voldsom højttaler, og så oven i købet en dipol (20kvm). Men det gibbede lige et øjeblik....
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klogesen
Jeg har hørt om flere der har haft succes med dipoler helt ned til 12m2 faktisk, så det er mest det om du syntes at de vil dominere rummet med deres størrelse.
Dipoler stråler ikke lyden op i loftet eller ud til siderne, så kan du blot få dem mindst 75cm ud fra bagvæggen, og vinkle dem lidt indad imod lyttepositionen så den bagudstrålende lyd ikke slår direkte tilbage på membranen, så kan du få fin lyd på 20m2 hvis du blot kan få bassen til at lyde godt. Og med Monolith III er der mulighed for aktivt delefilter på bassen, så niveauet kan stilles uafhængigt af panelet. Dyrt, ganske vist, men fantastisk for dem der har råd!
Mine CLSIIz har 22½m2 at arbejde på, og ingen problemer overhovedet. Man kan sidde alt fra 2 til 4m fra dem, da lyden ikke falder 6dB ved fordobling af afstanden, men kun 3dB, da det er liniekilder. En Quad ESL63 er ikke en liniekilde, men punktkilde, så her aftager lyden hurtigere med afstanden. Hvis du virkelig har rumproblemer og mange hårde vægge, bør du nok prøve dem. Jeg gætter på at bassen volder flest problemer i dit rum. Sådan er det hos mig, og desværre ikke let at løse.
Du kan desuden tune dit rum ind med lidt hjemmebyg:
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Stil et par stykker i hjørnerne, og bag panelerne, så kommer det til at synge!
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit velunderbyggede svar, Spencer. Gode ideer. Jeg vil da overveje det igen. Morsomt link til hjemmebyg basabsorbenter.
|
| Til top |
|
| |